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dc.contributor.advisor권순희-
dc.contributor.authorSHANG, XIANGZI-
dc.creatorSHANG, XIANGZI-
dc.date.accessioned2017-08-27T11:08:38Z-
dc.date.available2017-08-27T11:08:38Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000138597-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000138597en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/235903-
dc.description.abstractIn this study, for Chinese learners in Korea to learn Korean with more fun teaching and learning method was evaluated. Role Play activities are performed in many places at teaching. However, many Chinese learners are still in difficulty of speaking Korean. Knowing the importance of speaking does not help them speak in class. The reason for this is because the Chinese learners are captured in their thoughts that they are “students.” Therefore, to develop their speaking skills, understanding of their learning belief, learning habits and their needs are needed. First, to analyze the status of Korean speaking education, Korean textbooks of middle level from Korea University, Sogang University, Yonsei University, and Chung-Ang University were selected to be analyzed.  The role-play activities in the textbook are classified and analyzed according to the presence of scenario or not. Total of 80 role-play activities are included in the textbooks since all of the 4 universities run the curriculum. Among them, the role-plays with part of clues are the most. The textbooks of Korean university and Yonsei University contain very few role-play activities, and the textbooks of Sogang University and Chung-Ang University have many role-paly activities. The 4 textbooks vary in some ways, however, critical analysis shows the result of 3 lacking points. First, the textbooks cannot give proper background information for role-play. Second, the textbooks do not provide realistic role. Third, no evaluation is given. Only the necessary data before the activity and the helping questions are given. Knowing all these, surveys and interviews were conducted in order to understand how to perform role plays in the classroom and what kind of needs the learners have. Equivalent to the analyzed textbooks, Korea University, Sogang University, Yonsei University, and Chung-Ang University were selected to survey 5 Chinese intermediate learners studying in these universities. BALLI survey tool by Horwitz(1987) was mainly used to make survey questions. Interview questions consisted of four aspects: class interaction patterns, role play activities, role play activities preferences, and speaking needs of learners. In the case of class interaction, the number of students passively attending the class is not few, although they are little more active than expected. In terms of performance of role play activities, role play in class runs in a very simply way of ‘preparation-presentation-evaluation’, and knowledge practicing. Learners are not excited with such role play and the speaking practice is not enough that the preference of role play is low. Regarding learners needs, first, the contents of the role play activities need to be faithfully changed. Second, it is necessary to give motives and specific goals. Based on the analysis of textbooks and the results of the research, the role play focused on task was designed. Task based role play activities use cards to exchange information of the situations, roles, and tasks to speak impromptu. Before the activities, no practice is needed and in prompt, the cards written with the information of roles are given during the activities. Then after the activity, an evaluation step is followed to accurately verify and write comments on. It is designed to focus on tasks to motivate and improve participation in speaking activities. Impromptu way is chosen to set an atmosphere of a real speaking condition to enhance speaking skills. It is expected that Chinese learners of Korean may get help in speaking.;본 연구는 한국 내 어학원에 있는 중국인 학습자가 ‘역할극'을 통해 즐겁게 한국어를 배우기 위한 교수·학습 방법을 탐구한 것이다. 역할극 활동은 다양한 교수·학습법과 같이 한국어 교육 현장에서 많이 수행되고 있다. 수많은 중국인 학습자들은 여전히 한국어 말하기에 어려움을 겪는다. 말하기가 중요하다고 인식함에도 불구하고 수업에서 말을 잘하지 못한다. 그 원인을 살펴보면 중국인 학습자들이 ‘학생’ 이라는 신분에 고정된 관념의 구애를 받기 때문이다. 따라서 말하기 능력을 향상하기 위해 중국인 학습자들의 학습 신념, 학습 습관과 학습 요구 등을 알아볼 필요가 있다. 먼저 역할극 기반 한국어 말하기 교육 양상을 파악하기 위해 고려대학교, 서강대학교, 연세대학교와 중앙대학교 4개의 대학교에서 출판한 한국어 중급 교재를 선택하여 분석하였다. 교재 속에 수록된 역할극 활동은 대사를 주느냐 단서를 주느냐에 따라 분류하여 분석한다. 모두 4개의 대학교는 역할극을 수행하고 있어 교재 내에 총 80회의 역할극 활동이 수록되어 있다. 그 중에 단서의 일부를 주는 역할극 활동이 가장 많다. 고려대학교와 연세대학교의 교재는 매우 적게 역할극 활동이 수록되어 있고 서강대학교와 중앙대학교의 교재는 역할극 활동이 많이 수록되어 있다. 4개의 교재는 각각 다른 점이 있지만 비판적으로 분석하여 그 결과를 보면 세 가지의 부족한 점이 있다. 첫째, 역할극을 할 때 적당한 배경 정보를 주지 못한다. 둘째, 실제성이 있는 역할을 주지 못한다. 셋째, 평가 단계가 없다. 활동 전의 필요한 자료와 활동 중의 도움 질문만 제시하고 있다. 이러한 부족한 점을 알고 수업 현장에서 어떻게 역할극을 수행하는지, 학습자들이 어떤 요구가 있는지 등을 파악하기 위해 설문조사와 인터뷰를 실행하였다. 분석한 교재와 일치하게 고려대학교, 서강대학교, 연세대학교, 중앙대학교의 어학원에 각 5명의 중국인 중급 학습자를 대상으로 조사하였다. 설문조사 문항은 주로 Horwitz(1987)가 개발한 BALLI 조사 도구를 활용하였다. 인터뷰 문항은 수업 상호작용 양상, 역할극 활동의 수행 양상, 역할극 활동의 선호도와 학습자들의 말하기 학습 요구 네 가지 영역으로 구성하였다. 수업 상호작용을 보면 소극적으로 수업하는 학습자 수가 적지 않다. 역할극 활동의 수행 양상을 보면 현재 수업에서 수행하는 역할극 활동은 매우 간단하게 ‘준비-발표-평가’로 하고 있으며 지식 연습 중심으로 다루고 있다. 학습자들의 흥미를 불러일으키지 못하고 말하기에 도움이 부족한 것으로 역할극 활동의 선호도가 낮다. 학습자들의 요구를 보면 첫째는 역할극 활동 내용에 충실한 변화가 필요하다. 둘째는 말하는 동기와 구체적인 목표를 부여할 필요가 있다. 교재분석과 조사결과에 근거하여 과제 중심 역할극 활동을 설계하였다. 과제 중심 역할극 활동은 카드를 활용하여 상황과 역할에 언어적 과제를 주는 것으로 정보 교환을 위한 즉흥적 말하기 활동이다. 활동 전에 연습 단계 없이 즉흥적으로 하여 활동 중에 역할의 정보가 기록된 카드를 사용한다. 그리고 활동 후에 평가단계로 정확성 검증과 평가표를 작성하는 방식으로 설계하였다. 말하기 활동에 참여하는 동기를 부여하고 강화하기 위해 과제 중심으로 설계한다. 실제 의사소통 환경을 창조하여 말하기 능력을 제고하기 위해 즉흥적 방식을 선택한다. 중국인 한국어 학습자들의 말하기에 도움이 되기를 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 및 필요성 1 B. 선행 연구 검토 3 C. 연구 내용 및 방법 8 Ⅱ. 이론적 배경 11 A. 말하기 수업의 참여를 위한 전제 11 1. 학습 신념과 말하기 신념 11 2. 중국인 학습자의 학습 특성 및 말하기 태도 14 B. 역할극과 말하기 교육 18 1. 역할극의 개념 및 유형 18 2. 과제 중심 교수법으로서의 역할극 21 3. 말하기 교수·학습 방안으로서 역할극의 의의 23 Ⅲ. 역할극 기반 한국어 말하기 교육의 비판적 분석 25 A. 한국어 말하기 교재 분석 25 1. 역할극 기반 말하기 교육의 구성 단계 25 2. 역할극 기반 말하기 교육의 유형 및 내용 32 3. 교재 내 역할극 기반 말하기 교육의 시사점 49 B. 중국인 학습자 대상 인식 조사 51 1. 인식조사 대상 및 연구 절차 51 2. 중국인 학습자의 학습 신념 및 수업 말하기 인식 53 3. 역할극 기반 말하기 수업의 실태 인식 및 요구 60 Ⅳ. 역할극을 활용한 한국어 말하기 교수·학습 방안 89 A. 역할극을 활용한 말하기 교육의 지향 89 B. 역할극을 활용한 말하기 교육의 교육 방안 90 C. 과제 중심 역할극 활동의 수행 방안의 실제 93 Ⅴ. 결론 104 참고문헌 106 부록1. 조사 설문지 111 부록2. 인터뷰 문항 114 부록3. 인터뷰 예시 116 ABSTRACT 120-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3283526 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title역할극을 활용한 한국어 말하기 교수·학습 방안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중국인 학습자를 대상으로-
dc.title.translatedA study on Korean Speaking Teaching-Learning Strategies for Chinese Korean Learners by using Role-Play-
dc.creator.othername상상자-
dc.format.pagevii, 122 p.-
dc.contributor.examiner서혁-
dc.contributor.examiner김은성-
dc.contributor.examiner권순희-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어교육학과-
dc.date.awarded2017. 2-
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