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재질에 따른 무채색 범주의 관용색명에 관한 연구

Title
재질에 따른 무채색 범주의 관용색명에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Secondary Color Terms of Achromatic Color Category in Accordance with Material
Authors
신미영
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
This study aimed to clarify the usual color names of achromatic color category with the highest product sales rate based on material. To collect diverse color names, the range of the characteristic idiomatic phrases for each material was drawn based on diverse materials universally shown in the actual products by collecting the secondary color terms of achromatic color category shown in domestic/foreign industrial areas(automobile, nail, eye-shadow). It aimed to increase the clear use of secondary color terms on material by providing a research to users making color names in the actual industry. In foreign countries, most of the secondary color terms are composed in English, so that it was based on the Anglosphere. Selecting the top ten brands in the industrial area, total 837 secondary color terms of achromatic color category were collected. The secondary color terms of each industrial area were analyzed in category, and the repetitive secondary color terms were extracted from each industry. Producing the idiomatic phrases of total 59 drawn secondary color terms with four stages of achromatic colors and four diverse materials, total 16 samples were applied to subjects. The results of this study on the idioms for secondary color terms of achromatic color category in accordance with material are like below. First, three industrial areas showed the most secondary color terms in 'adjective', which showed that the idiomatic phrases expressing visual image were used more. Second, the most secondary color terms were shown in 'material' for the automobile area, and in 'unrelatedness' for nail and eye-shadow area. However, in the whole three industrial areas, 'material' showed the most secondary color terms. Third, generally, people had more common visual image language in pearly material than glossy material. Fourth, ‘cotton’ was universally used for white-matte material while 'dove’ was universally used for gray-matte material. Fifth, among domestic/foreign secondary color terms of achromatic color, 'Sparkling', 'Pixie Dust', 'Mirrorball', 'Crystal', and 'Shine' were the terms much influenced by pearl regardless of chromatic color and achromatic color. Especially, ‘Crystal’ was appeared in the ‘white’ and ‘black’ of secondary color terms of the car industry, the term can be interpreted as pearl material in the car industry. On the other hand, 'Galaxy', 'Aurora', 'Moonlight', 'Dress', 'Diamond', and 'Space' were the idioms that could be universally used for achromatic color and pearl. The results of this study showed the current status of secondary color terms of achromatic color category shown in domestic/foreign industrial area, and also the range of characteristic idiomatic phrases shown for each material.;본 연구는 제품 판매율이 가장 높은 무채색의 관용색명을 재질을 기준으로 범위를 명확히 하고자 하였다. 다양한 색명을 수집하기 위해 국내외 산업분야 (자동차, 네일, 아이섀도우)에서 나타나는 무채색 범주의 관용색명을 수집하여 실제 제품에서 보편적으로 나타나는 다양한 재질을 기준으로 재질별 특성 관용구 범위를 도출하였다. 실제 산업에서 색명을 만드는 사용자들에게 연구를 제공하여 재질에 대한 관용색명의 명확한 사용을 높이려고 하였다. 해외는 대부분의 관용색명이 영어로 구성되어 있어 영미권을 기준으로 하였다 산업분야 상위 1-10위 브랜드를 선정하여 무채색 범주의 관용색명을 총 837개를 수집하였다. 각 산업분야 관용색명을 카테고리로 분석하고 반복 관용색명을 산업별로 추출하였다. 도출된 총 59개의 관용색명의 관용구를 4단계의 무채색과 4개의 다양한 재질로 제작하여 총 16개 샘플을 피험자에게 실험하였다. 재질에 따른 무채색 범주의 관용색명 관용어의 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 3개 산업분야는 ‘형용사’에서 가장 많은 관용색명이 나타나고 있는데 이는 시각적 이미지를 표현하는 관용구가 더욱 많이 사용되고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 자동차분야에서는 ‘재질’, 네일과 아이섀도우 산업에서는 ‘관련없음’ 카테고리에서 가장 많은 관용색명이 나타나지만 전체 3개 산업분야에서는 ‘재질’에서 가장 많은 관용색명이 나타났다. 셋째, 일반적으로 사람들은 광택 재질보다 펄 재질에서 더욱 공통된 시각적 이미지 언어를 가지고 있음을 알 수 있었다. 넷째, ‘면(Cotton)’은 흰색-무광재질, ‘비둘기(Dove)’는 회색-무광재질 범위에서 보편적으로 사용할 수 있는 것으로 나타났다. 다섯 번째, 국내외 무채색 관용색명 중 ‘반짝거리는(Sparkling)’, ‘요정가루(Pixie Dust)’, ‘미러볼(Mirrorball)’, ‘크리스탈(Crystal)’, ‘빛나는(Shine)’는 유채색과 무채색에 관계없이 펄에 영향을 많이 받는 관용어로 나타났다. 특히 ‘크리스탈(Crystal)’은 실제 자동차 산업 분야 관용색명에서 ‘흰색’과 ‘검정’에서 동일하게 반복 빈도 관용어로 나타났는데 이는 ‘크리스탈(Crystal)’이 실제 산업에서도 펄 재질을 가진다는 관용어로 쓰였다고 유추할 수 있다. 반면 무채색과 펄에서 보편적으로 사용할 수 있는 관용어는 ‘은하수(Galaxy)’, ‘오로라(Aurora)’, ‘달빛(Moonlight)’, ‘드레스(Dress)’,‘다이아몬드(Diamond)’, ‘우주(Space)’로 나타났다. 이를 통해 국내외 산업분야에서 나타나는 무채색 범주의 관용색명의 현황을 알 수 있었으며 재질별로 보여지는 특징 관용구의 범위에 대해 알 수 있었다.
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