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dc.contributor.advisor김현중-
dc.contributor.author김성현-
dc.creator김성현-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:43Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000128121-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/215171-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000128121-
dc.description.abstractIf it was in the main part of the functional value of the brand, such as the goods and services in the past, present, and give meaning to the symbolic value of a situation that is focused on creating a brand image. So now it is to maximize the economic value delivered to consumers by popularizing the brand image. In order to obtain the same effect by the advertising, public relations part with the company to achieve the purpose of exhibition brand awareness to consumers. This study purpose to propose a method for designing an effective exhibition pavilion with the question of "How does the consumer to recognize distinctive representation of your brand?" At the company exhibition. Exhibition pavilion designed requires effective planning because it implies the capability to define the Form and Brand of delivering integrated brand image in the exhibition space. The exhibition pavilion part and characteristics of the exhibition were now seeking review previous studies for effective design process to do so, the studies was developed to recognize the point of view of form over the phase of those associations. Reminiscent of the strategy for the pavilion design by Means-end Chain method is easy to form the brand image theory because the process to derive the awareness of consumers about specific brands. Using this strategy can be envisioned a form of creative exhibition pavilion can be developed into q creative design development. By this designer for differentiated and the provision of design opportunities for competitive exhibition pavilion plan that provides a free-thinking is a potential by cognitive acts through the association for those consumers who watch the exhibition, effective brand awareness and exhibition has it done there is significant. So this studies could get the following results: First, the corporate brand identity is acting in the purpose to inform consumers in a visual form. This exhibition pavilion can be induced as a result of corporate profits improving the accessibility of the exhibition by the interest of the consumers caused, type of attention. Second, brand awareness through the action of the exhibition pavilion reminiscent of the process has the characteristics of Attraction of space, Communication, Brand name & Symbol, and Brand reinterpret. Through this feature it is possible to effectively transfer the brand image display part in the induction and emotional consumer. Third, because the technique is Means-end Chain method it can be deployed as a marketing tool designed exhibition pavilion representation scheme is applied space. Forms of creative exhibition pavilion is differentiated from other brands, and thus aware strongly in a short period of time. So with effective branding and corporate profits. Also through these design plans that can provide brand awareness of consumers to the brand image forming low now. Fourth, the exhibition pavilion by the brand associations can leave a residual image due to the commitment given effect to consumers remember the brand and increase brand loyalty. Consumers and potential consumers that is passes on to other people personally interpret the brand image, brand value can be acts as a positive effect. In conclusion, the exhibition pavilion designed by Means-end Chain method and creative thinking methods provide an enhances brand awareness. Also it through the Means-end Chain method know the importance to analyze the brand awareness of consumers. In this study, the Means-end Chain method representation to the brand's significance as an exhibition pavilion designed the study reinforced that the province, the future looks forward to being an effective design strategy is an ongoing concern and research.;초고속정보통신망의 발전과 교통의 발달에 힘입어 기업의 경제가 글로벌화 되고 전세계가 하나의 시장이 되어 감에 따라 한정된 자원을 가진 기업들은 브랜드 경제의 가치를 높이기 위해 많은 노력을 기울이고 있다. 브랜드란 기업의 제품, 또는 서비스의 정체(Identification)을 부여하고 경쟁사의 회사, 제품 또는 서비스의 차별화 (Differentiate)를 시키기 위하여 사용되는 표현 또는 결합체를 말한다. 과거 브랜드의 주요가치가 재화와 서비스 같은 기능적인 부분에 있었다면, 현재의 브랜드는 상징적 가치에 큰 의미를 부여하여 브랜드 이미지를 창출 하는데 주력하고 있다. 이처럼 기업은 소비자에게 브랜드 이미지를 전달하여 대중화 함으로서 경제적 가치를 극대화 시키는데, 기업 전시회를 통해 광고, 홍보의 역할을 수행하여 소비자들에게 브랜드를 인지시킨다. 현재 기업 전시회의 동향을 살펴본 결과, 과거의 제품 위주 마케팅에서 고객 지향적 마케팅으로 이루어지고 있으나, 전시 공간의 특성상 특정 브랜드 인지와 그 이미지를 효과적으로 전달하지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 기업 전시회에서“브랜드 이미지를 어떻게 차별적으로 강하게 인식 시키는가”라는 의문점에서 출발 하였으며 전시를 관람하는 소비자의 관점에서 인지되는 전시 요소들을 효과적으로 표현하기 위한 방안을 찾고자 함이 목적이다. 먼저, 전시 공간에서 소비자들이 특정 기업의 전시관에 접근하기 위해서는 시지각적으로 인지되는 요소에 의해 접근성을 높이고. 동시에 그 요소들은 브랜드의 정체성과 이미지를 소비자들에게 각인 시킨다. 따라서 전시의 주체인 기업의 전시관을 통해 브랜드의 이미지가 쉽게 인지될 수 있도록 독창적이고 심미적인 디자인과 그 방법에 대한 체계적인 계획이 이루어져야 한다. 본 연구에서는 전시관 디자인의 계획과 방법에 대한 논지를 위하여 기업 전시회의 전시관 또는 독립 부스를 전시 파빌리온(Pavillion)이라 명칭 한다. 파빌리온(Pavillion)은 브랜드(Brand)와 형태(Form)가 통합된 전시 요소로서, 형태의 계획을 통해 브랜드 이미지를 전달하는 특성을 가지고 있기 때문에 효과적인 디자인 방법에 대한 제안이 필요하다. 먼저 기업 전시회의 전시 파빌리온의 역할 및 특징에 대해 고찰하고, 효과적인 디자인 연구를 위한 선행연구를 모색하였다. 또, 소비자가 가지고 있는 특정 브랜드에 대한 지식과 독창적인 경험이 브랜드 이미지를 구축하는데 용이하고 타 브랜드와 대한 차별화 된 인지 성을 제공한다는 전제하에 여러 마케팅 기법을 모색한다. 그 중 소비자가 가지고 있는 브랜드에 대한 인식을 도출하기 위한 작용으로서 연상 네트워크 기법에 대해 고찰할 수 있는데, 그 기법을 디자인 계획에 접목함으로서 브랜드 이미지의 연상을 통해 인지성이 강화 되는 전시 파빌리온의 표현 방안을 제시하는데 연구의 목적이 있다. 따라서 연상을 통해 인지성이 강화 된 전시 파빌리온(Pavillion) 디자인을 전개하는데 연구의 방향은 다음과 같다. 첫째, 브랜드 인지 강화를 위한 전시 파빌리온(Pavillion)디자인 전략과 전개방향에 대한 내용을 고찰 하고 연구의 배경을 도출하여 디자인 관점을 적용하여 연구의 목적 및 연구 방법을 서술한다. 둘째, 기업 전시회의 현황과 전시 파빌리온의 문헌 연구를 통하여 정의와 유형을 정리하고, 이론적 고찰을 통해 인지 성 제공을 위한 방법과 디자인 요소를 정리한다. 셋째, 연상 네트워크 기법의 개념과 특징을 정리하고, 브랜드 인지 성 강화를 위한 마케팅 기법에 의한 표현 방법에 대하여 사례를 분석하여 공간 계획에 필요한 디자인 개념을 도출하고 종합적 소결을 내린다. 넷째, 이론적 고찰과 분석을 바탕으로 전시 대상 브랜드 선정 및 기업 전시회와 실제 전시 공간을 설정하여 브랜드 연상 네트워크 기법에 의한 전시 파빌리온 디자인을 제안한다. 다섯째, 앞서 진행된 연구와 디자인 전개를 종합적 분석 정리하여 결론 및 제언을 도출하고 브랜드 인지가 강화된 전시 파빌리온 디자인을 바탕으로 디자인 적용안의 기대효과와 연구의 의의 및 한계점을 밝힌다. 본 연구는 연상 네트워크 기법에 의한 전시 파빌리온 디자인을 통해 소비자에게 브랜드 인지를 강화 시키며 전시 공간에 있어 브랜드 차별화 전략으로 기업의 이윤창출에 중요한 방법적 요소가 될 수 있음을 제시하고자 한다. 즉, 디자이너에게 있어 차별화 되고 경쟁력 있는 전시 파빌리온 계획에 실질적인 기회제공을, 전시를 관람하는 소비자들에게는 연상을 통한 인지 작용에 의해 잠재되어 있는 자유로운 사고를 통해 효과적인 브랜드 인지와 전시 관람이 이루어진다는 데에 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경 및 목적 1 B. 연구의 방법 및 내용 2 II. 브랜드 인지성와 전시 파빌리온 4 A. 브랜드 인지성과 브랜드 이미지 형성 4 B. 전시 파빌리온의 공간 정의 및 구성요소 20 C. 전시 파빌리온과 브랜드 인지관계 36 Ⅲ. 브랜드 인지 표현에 의한 전시 파빌리온 사례 47 A. 사례 분석을 위한 전제 및 기준 47 B. 사례 분석 48 C. 사례 분석 결과 54 Ⅳ. 브랜드 인지 강화를 위한 전시 파빌리온 디자인 56 A. 디자인 개요 및 계획방향 56 B. 대상 브랜드 및 전시 공간 설정 57 C. 디자인 개념 전개 63 D. 공간 프로그래밍 70 E. 공간 계획 75 F. 색채 및 마감계획 83 G. PERSPECTIVE 84 H. 디자인 종합 평가 및 제안 85 Ⅴ. 결론 및 제언 86 참고문헌 88 부록 90 ABSTRACT 91-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent16619095 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title브랜드 인지 강화를 위한 전시 파빌리온 디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleS전자 브랜드를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Exhibition Pavilion Design for the Enhanced Brand Awareness-
dc.format.pageviii, 93 p.-
dc.contributor.examiner김연정-
dc.contributor.examiner박홍준-
dc.contributor.examiner최정아-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 실내디자인전공-
dc.date.awarded2016. 8-
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