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dc.contributor.advisor박수진-
dc.contributor.author최혜림-
dc.creator최혜림-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:43Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000128059-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/215170-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000128059-
dc.description.abstract과거 영국 산업혁명을 시작으로 급격한 경제적 발전이 이루어지고 이로 인해 대량생산이 활기를 띄게 되었다. 현재는 공산품들을 어디서나 손쉽게 구할 수 있고 그로인해 인간의 삶은 풍요로워졌다. 그러나 산업혁명 이후 사람들은 이득이 될 만한 자원을 무분별하게 파괴하기 시작하면서 많은 환경문제들을 일으켰다. 결과적으로 급속한 경제발전과 과학기술의 발전으로 소비자의 이목을 끄는 여러 형태의 대량생산된 디자인들이 쏟아져 나오면서 과거 아름다움을 추구했던 디자인이 과소비를 부추기게 되었다. 결국 이러한 과소비는 환경문제를 초래하는 또 다른 문제점으로 번지게 된 것이다. 1962년, 미국의 해양생물학자인 레이첼 카슨(Rachel Carson)은 『침묵의 봄』이라는 책을 통해 작물을 대량생산하기 위해 무분별하게 뿌리는 살충제 사용 실태와 그 위험성을 세상에 알리면서 환경문제를 전 세계적인 사회운동 이슈로 만드는데 지대한 역할을 하였다. 이태용(2015),『디자인으로 말하다』(서울: 날마다), pp.151-152. 현재 환경문제에 대한 위기의식은 디자인업계에서도 이미 널리 퍼져있는 실정이다. 환경을 생각하는‘착한 소비’와‘지속 가능한 디자인’은 우리 모두가 공생하기 위한 최선의 방법이기 때문이다. 산업혁명을 통해 이미 수많은 공산품들이 포화상태인 현 시점에서 더 이상의 자원낭비를 일으키지 않는 업사이클은 국가와 기업, 개인에 있어서도 의식해야만 하는 새로운 생산형태로 그 중요성이 부각되고 있다. 이와 같은 변화로 업사이클이 주목받으면서 다양한 국가에서 이를 이용한 단체와 브랜드가 출현하기 시작했다. 국내에서는 최초로 광명시에서 폐산업시설 문화재생사업으로 2014년 광명업사이클아트센터를 개관하였다. 광명업사이클아트센터는 현대의 경제수준과 문화의식의 발전에 따라 교육, 예술, 여가 등 시민들의 문화생활을 보다 효율적으로 제공하기 위해 그동안 사용하지 않았던 자원회수시설 홍보동을 새로운 문화공간으로 사용하여 이 공간에서 교육·공연·전시 등 시민들을 위한 복합문화공간을 조성하고 있다. 문화생활을 위해 각각의 다른 공간을 찾아 다녀야 했던 과거와는 달리 한 공간 안에서 새로운 체험과 학습, 교육 등을 함께 공유할 수 있는 공간으로 거듭나게 된 것이다. 이러한 문화적 흐름의 변화로 인해 대중들은 한 공간에서 다양한 경험을 하게 되고 직접 참여하며 소통할 수 있는 교류의 장을 맞이할 수 있게 되었다. 이러한 시대의 변화는 브랜드 아이덴티티 디자인에도 영향을 미치고 있으며 현재에도 새로운 방향의 다양한 형태로 변화하고 있다. 아이덴티티는 과거 고정적 요소로서 브랜드의 상징을 나타냈다면 현대에 출현한 플렉서블 아이덴티티는 상황에 맞게 변화하며 대중들과 함께 소통하는 양상을 보이고 있다. 플렉서블 아이덴티티의 가변성은 복합문화공간에 필요한 다양한 정체성에 크게 기여할 것으로 보인다. 또한 대중들과 문화공간의 커뮤니케이션을 보다 적극적으로 활성화할 수 있을 것으로 기대한다.;As going through the urbanization and industrialization along with the rapid economic growth, the people’s living awareness and standard have considerably increased, but the sudden change of paradigm in the society has become the chances to provoke many social issues and stress for modern people. These days, due to these changes, the cultural life to the modern people has become essential and very important. They are relieving their stresses, which they feel in daily life, in their own ways, living getting the physical and mental rest through the new cultural space. While the cultural life in the past was recognized as only the certain stratums enjoyed the movies, performances, plays, and so on, based on the arts, in the modern cultural life, it is in the situation where the new cultural space would be required as the range may alter comprehensively and diversely. In these days, as the lifestyles of hobbies, art activities, education experience, leisure, relaxation, etc. change, a variety of facilities and institutions are concentrating on creating the complex cultural space. However, when entering the modern time, the cultural space is constantly developing and changing, whereas it is now in the situation where the utilization of identity system which could represent the attributes, such as the fusion, complexation, diversification, etc. of complex cultural space would not be conducted well. Through the ‘Cultural recycling project for abandoned industrial facility’ hosted by Ministry of, Sports and Tourism in 2014, the open recruitment project was carried out to make the unused space within the industrial complex into the cultural art space. Of those, Gwangmyeong up-cycle art center, located in Gwangmyeong-si, was created to enjoy the diverse cultural experiences, such as education, exhibitions, performances, events, etc., as the complex cultural space planning the various programs by utilizing ‘up-cycle’ as a core value. However, the identity currently being used does not reflect the inherent features well which the Gwangmyeong up-cycle art center has, and it is in the situation where the proper identity system is not fulfilled. As it is the complex cultural space where the variable programs are being carried out, after apprehending the necessity of new identity development in order to express this effectively, it was selected as the object of this study. Therefore, now, this paper is going to suggest through the flexible identity in order to clearly reveal the identity of Gwangmyeong up-cycle art center, a current complex cultural space. As the flexible identity has flexible and variable attributes, it is expected that it could express the diverse and fluid programs of complex cultural space effectively. In addition, in order to establish the identity which only this center has by highlighting the up-cycle, a core keyword of Gwangmyeong up-cycle art center and also, to communicate directly with visitors through the flexible identity, due to this, it could be expected that it may contribute to improving the images of this center and increasing the awareness effect. In this paper, the advent background and characteristics of the complex cultural space and flexible identity were examined through the literature and examples, and the current state of Gwangmyeong up-cycle art center was investigated. Furthermore, the problems of current identity through the questionnaire survey were presented, and the new flexible identity system of Gwangmyeong up-cycle art center was proposed based on the images which the visitors may prefer.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 배경 및 목적 1 B. 연구의 범위 및 방법 3 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 복합문화공간 5 1. 복합문화공간의 개념 5 2. 복합문화공간의 현황 7 B. 플렉서블 아이덴티티 13 1. 플렉서블 아이덴티티의 개념 13 Ⅲ. 플렉서블 아이덴티티 디자인 전략 사례분석 18 A. 스웨덴 역사박물관(Swedish History Museum) 18 B. 캐나다 내셔널뮤직센터(NMC) 22 C. 미국 워커 아트센터(Waker Art Center) 25 D. 국립현대미술관(MMCA) 28 E. 종합분석 31 Ⅳ. 광명업사이클아트센터 현황 32 A. 광명업사이클아트센터 현황 32 1. 전시프로그램 35 2. 지원사업프로그램 36 3. 체험교육프로그램 37 4. 공연, 이벤트 프로그램 38 B. 광명업사이클아트센터 디자인현황 40 C. 국내 복합문화공간 현황과 디자인현황 45 1. 트라이볼 45 2. 언더스탠드에비뉴 48 3. 플레툰 쿤스트할레 53 Ⅴ. 플렉서블 아이덴티티 개발에 대한 설문조사 55 A. 광명업사이클아트센터에 대한 설문조사 55 1. 설문목적 55 2. 설문지 대상 및 구성 55 3. 설문조사 결과분석 및 통계 56 4. 문제점 도출 및 개선방향 69 Ⅵ. 광명업사이클아트센터 아이덴티티 디자인 개발 72 A. 디자인 목표 및 방향 72 1. 디자인 목표 72 2. 디자인 방향 72 B. 디자인 컨셉 73 1. 심볼디자인 74 2. 색상 75 3. 서체 77 4. 플렉서블 아이덴티티 시스템 78 5. 디자인시안 79 6. 디자인 최종시안 88 Ⅶ. 결론 95 참고문헌 97 부록1. 설문지 98 ABSTRACT 102-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9437468 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title복합문화공간 인지도 향상을 위한 플렉서블 아이덴티티 디자인 제안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle광명업사이클아트센터를 중심으로-
dc.title.translatedProposalfor flexible identity to enhance awareness for complex cultural space : Around the Gwangmyeong up-cycle art center-
dc.format.pageviii, 104 p.-
dc.contributor.examiner김수정-
dc.contributor.examiner김인성-
dc.contributor.examiner원미진-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 광고·브랜드디자인전공-
dc.date.awarded2016. 8-
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