View : 1603 Download: 0

의미단위 끊어 읽기 지도가 한국어 학습자의 읽기 이해에 미치는 영향

Title
의미단위 끊어 읽기 지도가 한국어 학습자의 읽기 이해에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Affects of Reading Comprehension by Sense Groups Targets on Korean Learners
Authors
임은빈
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
The purpose of this study is to figure out which influence sense group reading comprehension of intermediate level learners of Korean language. Sense groups are increased short-term memory capacities of the language learners and help to understand Korean structure. In previous research, sense groups learning increase a person's short-term memory capacities, improve the reading comprehension and help determine of sentence structure. Therefore in this research verify the impact of sense groups on improving reading comprehension for the Korean language learner. The first research problem: Sense group will affect the reading comprehension of Korean learners. Second research problem: Sense group will affect that detailed comprehension, as well as overall comprehension, inferential comprehension of Korean learners. Third research problem: Sense groups will affect that Learner attitude, confidence, interest, etc. This study is targeted on intermediate level learners of Korean. In the experiment 16 people of the same level Korean learners participated. Participants were divided into experimental group and control group, respectively. In this study conducted the pre-post-test to evaluate sense group effect. Then conducted the surveys to find change of learner attitude, confidence and interest. The experimental group and control group classes were conducted five times for three weeks. Pre and post scores were statistically analyzed by mann-whitney u and wilcoxon with the nonparametric method of spss 23.0. And the experimental group were surveyed which answered their thoughts and attitude about the sense group. The survey results were used as the frequency analysis of Excel program. The results of this study are as follows: First, sense group affects the reading comprehension improvement of korean learners. In the post-test experimental group's scores show that higher compared to the control group. Second, sense groups to detailed comprehension and inferential comprehension of Korean language learners to give any meaningful influence. The analysis result of the experimental group post-test scores shows improving the inferential comprehension ability and detailed comprehension. Third, sense groups learning affects positive influences to the attitude of the learner of Korean language. This study taught to directly use the Sense group methods for Korean learners. And learners solved the test by using the sense group methods. As a result, it improved the reading comprehension of Korean learners. As in the previous study, Sense group helped to understand the grammatical structure and identify contextual meaning. And learners believed that their reading comprehension was improved. It means that sense group can be efficiently used in the Korean language education. If a lot of research on the sense group are progressed from the Korean language education, it will position itself as a useful strategy for Korean learners.;본 연구의 목적은 의미단위 끊어 읽기 지도가 중급 수준 한국어 학습자의 읽기 이해에 유의미한 영향을 미치는 지를 알아보는 것이다. 의미단위 끊어 읽기는 학습자의 단기 기억 용량을 증가 시키며, 문장 구성 성분을 파악하는데 도움을 주어 읽기 이해를 향상시켜준다는 선행연구의 논의를 바탕으로 의미단위 끊어 읽기 지도가 한국어 학습자의 읽기 이해 향상에 미치는 영향을 검증하고자 하였다. 첫 번째 연구 문제는 의미단위 끊어 읽기가 한국어 학습자의 읽기 이해에 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 두 번째 연구 문제는 의미단위 끊어 읽기가 한국어 학습자의 읽기 이해 구성 요소인 세부적 이해, 전체적 이해, 추론적 이해에 유의미한 영향을 미치는 지를 알아보는 것이며, 세 번째 연구 문제는 의미단위 끊어 읽기가 학습자의 정의적 요인에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 본 연구는 현재 경기도 소재 K대학교 언어 교육원에서 한국어를 배우고 있는 학습자들과 서울 소재 H한국어교육기관에서 한국어를 배우는 학습자들을 대상으로 하였다. 실험은 동질성이 검증된 실험 집단 8명, 통제 집단 8명을 대상으로 진행하였다. 연구 문제들을 검증하기 위해서 TOPIK Ⅱ 문항으로 구성된 사전, 사후 읽기 검사를 실시하였으며, 실험 집단은 사후 설문 조사도 함께 실시하여 학습자들의 흥미, 자신감, 활용 여부를 알아보았다. 실험은 3주에 걸쳐 진행되었으며 총 4회의 수업을 진행하였다. 읽기 수업은 읽기 전, 읽기 중, 읽기 후 단계로 나누어 진행하였으며 4회의 수업을 종료한 후에 사후 검사를 실시하였다. 사전, 사후 검사로 얻어진 점수는 SPSS 23.0 프로그램의 비모수 검정인 Mann-Whitney의 U검정과 Wilcoxon 대응 부호 순위 검정을 사용하여 분석하였다. 그리고 의미단위 끊어 읽기가 학습자의 정의적 요인에 미친 영향을 알아보기 위해 실시한 사후 설문은 응답 수가 많지 않아 Excel 프로그램을 이용하여 빈도 분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 의미단위 끊어 읽기는 한국어 학습자의 읽기 이해에 유의미한 영향을 미쳤다. 의미단위 끊어 읽기를 지도한 실험 집단과 내용 이해 수업만 실시한 통제 집단의 사후 검사 점수를 Mann-Whitney의 U검정을 실시하여 분석한 결과 실험 집단의 점수가 유의미하게 상승한 것을 알 수 있었다. 둘째, 의미단위 끊어 읽기는 한국어 학습자의 세부적 이해, 추론적 이해에 유의미한 영향을 미쳤다. 실험 집단과 통제 집단에 세부적 이해, 전체적 이해, 추론적 이해로 구성된 사후 검사를 풀도록 한 뒤 읽기 이해의 구성 요소 별로 Wilcoxon 대응 순위 부호 검정을 실시하여 점수의 향상이 유의미한지 살펴보았다. 그 결과 의미단위 끊어 읽기가 전체적 이해를 제외한 세부적 이해와 추론적 이해에서 유의미한 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 셋째, 의미단위 끊어 읽기는 학습자의 정의적 요인에 긍정적인 영향을 미친다. 의미단위 끊어 읽기를 지도한 실험 집단의 사후 설문 조사를 분석한 결과 모든 항목에서 과반수의 학습자가 긍정적 응답인‘그렇다’,‘매우 그렇다’라고 응답하였다. 읽기 능력, 자신감, 흥미, 활용 여부로 구성된 문항에서 과반수의 학습자가 긍정적으로 응답했다. 따라서 의미단위 끊어 읽기 지도가 학습자들의 정의적 요인에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 본 연구는 의미단위 끊어 읽기가 제2언어 학습자들의 읽기 이해에 유의미한 영향을 미친다는 선행연구들을 바탕으로 한국어 교육에서 의미단위 끊어 읽기 방법을 지도한 뒤 학습자가 직접 적용하였을 때 읽기 이해가 유의미하게 향상되었는지 분석하려 했다는 점에서 의의가 있다. 후속 연구에 대한 제언으로는 본 연구보다 더 다양한 학습자를 대상으로 듣기 능력, 읽기 속도, 유창성에 대한 연구도 진행되기를 바란다. 한국어교육 분야에서도 의미단위 끊어 읽기의 교육 방법과 효과에 대한 다양한 연구들이 진행된다면 의미단위 끊어 읽기는 한국어 학습자가 유용하게 사용할 수 있는 읽기 전략으로 자리매김할 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE