View : 1705 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신승희-
dc.contributor.author육근지-
dc.creator육근지-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:33Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:33Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000128429-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/215067-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000128429-
dc.description.abstract우리가 외국어 교육을 통하여 추구하고자 하는 궁극적인 목적은 서로 다른 문화 배경을 가진 사람들과의 의사소통이다. 이에 외국어 교육에서는 외국어의 형태와 의미를 이해하는 것뿐만 아니라 그들의 문화에 대한 이해도 중요하다. 본 논문은 상호문화적 접근법을 중국 문화의 교수·학습에 적용한 연구이다. 상호 문화적 접근법은 최근 가장 주목을 받고 있는 외국어 교육에서의 문화 교육의 한 방법이다. 이는 학습자들에게 자신의 문화와 외국 문화의 비교와 대조를 통하여 둘 사이의 차이점과 공통점을 발견하도록 한다. 이를 통해 학습자는 자신의 문화에 대한 이해를 높여 객관적으로 자신의 문화의 특징을 알 수 있고, 외국의 문화의 특징을 학습한다. 또한, 상호문화적 접근법은 다른 문화를 처음 접할 때 일어날 수 있는 문화 충격을 완화시켜 주어 그 문화를 배경으로 하는 사람과의 지속적인 교류를 가능할 수 있게 한다. 지금까지의 중국 문화의 교수·학습은 대부분이 일방적으로 중국의 문화만을 소개하는데 그쳤지만, 본고에서는 상호문화적 접근법을 적용하여 중국 문화를 교수·학습하는 구체적인 방법을 제시하였다. 이를 위해, 제 Ⅱ장에서는 외국어교육에서의 상호문화적 접근법의 개념과 중요성, 상호문화능력의 정의 및 구성요소를 알아보고 외국어수업에서의 상호문화적 교수·학습의 원리 및 방법을 알아보았다. 제Ⅲ장에서는 상호문화적 접근법에 기반하여 2009개정 교육과정을 살펴보고 상호문화적 관점이 있는지 분석하였다. 이어 5종의 현행 고등학교 중국어 교과서 문화란을 상호문화능력의 구성요소인 ‘지식, 기술, 태도’를 기준으로 삼아 분석하였다. 각 교과서 문화란에서 어떠한 문화요소를 소개하고 있는지, 문화 요소를 소개함에 있어 우리 문화와 비교와 대조를 통한 유사점과 차이점을 서술하고 있는지, 또한 문화적 다양성을 인정하는 태도를 함양하기 위한 비판적 성찰 활동이 포함되어있는지 알아보았다. 제 Ⅳ장에서는 제 Ⅲ장의 분석결과를 토대로 교과서 문화란의 개선방안과 상호문화적 수업 구성방안을 제안하고, 상호문화적 중국 문화 교수·학습 지도안을 제시하였다. 제 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과와 의의를 정리하고, 상호문화적 접근법을 중국문화 교육에 적용시키는 데에 있어 교수자가 지녀야 할 태도에 대해 제언한 후 결론을 맺었다.;The ultimate purpose of studying foreign language is to be able to communicate with people in different cultures. For this reason, a student of foreign language must understand not only the format and meaning of the language, but also its cultural backgrounds. This paper suggests the application of an intercultural approach to the topic of “teaching/learning of Chinese culture.” An intercultural approach is currently one of the most studied and suggested method of cultural education in foreign language education. This approach guides the students to discover the similarities and differences between the student’s native language and the foreign language through comparison and contrast. With this approach, a student is able to better understand the characteristics of the native language, and thus can understand the characteristics of the foreign language. In addition, an intercultural approach lowers the cultural barrier that exists when a student is first introduced to the foreign culture and enables the student to maintain a long term cultural relationship with a foreigner. Unlike the most of the academic efforts so far on the topic of “teaching-learning of Chinese culture,” this paper suggests detailed application methods of intercultural approach to the topic. Chapter II of this paper focused on the concept and significance of an intercultural approach in foreign language education; the definition and components of intercultural ability; and the principles and methods of teaching-learning of foreign culture in foreign language education. In Chapter III, the 2009 revised educational curriculum was examined and analyzed in relation to the intercultural approach. Then, the culture sections of 5 current high school textbooks of Chinese language were analyzed based on 3 major components of intercultural ability: knowledge, technique, behavior. Each culture sections of high school textbooks were examined to see 1) how cultural elements were introduced, 2) whether the similarities and differences between the native (Korean) culture and the Chinese culture were explained through comparison and contrast, and lastly 3) whether there existed any critical introspective activities strengthening the students’ tolerance of cultural diversity. In Chapter IV, the improvement and organization proposals of the current textbooks’ culture sections were suggested based on the analysis of the Chapter III and the guidelines of an intercultural teaching/learning of the Chinese language were presented. Lastly, in Chapter V, the results and implications of this paper were summarized, and the appropriate perspective required of a lecturer who applies an intercultural approach to the teaching-learning of Chinese culture was suggested.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구목적 1 B. 선행연구 3 C. 연구내용 및 연구방법 7 Ⅱ. 중국어문화교육과 상호문화적 접근법 9 A. 외국어교육에서의 문화교육 9 1. 문화에 대한 인식변화 9 2. 문화교육의 방법 11 B. 외국어교육에서의 상호문화적 접근법 15 1. 상호문화적 접근법의 개념 및 필요성 15 2. 상호문화능력의 정의 및 구성요소 18 3. 상호문화적 교수학습의 원리 및 방법 23 Ⅲ. 상호문화적 접근법에 기반한중국어Ⅰ 교과서 문화란 분석 30 A. 2009개정 교육과정 상호문화적 내용분석 31 1. 교육과정 기본방향 내용 31 2. 중국어Ⅰ 교과 내용 33 B. 고등학교 중국어Ⅰ교과서 문화란 분석 35 1. 분석대상 36 2. 분석기준 38 3. 분석결과 47 Ⅳ. 상호문화적 접근법에 기반한 중국어Ⅰ문화란 교수학습방안 70 A. 중국어Ⅰ 교과서 문화란 개선방안 71 B. 상호문화적 교수학습의 단계 76 1. 도입 79 2. 전개 81 3. 활용 90 4. 정리 95 C. 상호문화적 교수학습방안 예시 98 1. 음식문화 98 2. 숫자문화 119 3. 학교문화 127 Ⅴ. 결론 및 제언 139 참고문헌 141 ABSTRACT 146-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent17072074 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title상호문화적 접근법에 기반한 『중국어Ⅰ』 문화란 분석 및 교수·학습방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAn Intercultural approach-based analysis of culture sections of Chinese language textbooks and a study of appropriate teaching methods-
dc.creator.othernameYook, Geun Ji-
dc.format.pagevi, 147 p.-
dc.contributor.examiner이재돈-
dc.contributor.examiner모해연-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2016. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE