View : 1194 Download: 0

LT협동학습을 적용한 미술수업이 미술자아개념과 사회성증진에 미치는 영향 연구

Title
LT협동학습을 적용한 미술수업이 미술자아개념과 사회성증진에 미치는 영향 연구
Other Titles
The Influence to Artistic Ego Concept and Sociality of Art Program Applied by LT Cooperation Learning Model
Authors
허혜지
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이광호
Abstract
It is widely thought that excessive competition and individual environment affect students to experience not only inner conflict and anxiety, but also their interaction nowadays, so that it is highly regarded having relationship with the same age group for the formation of their ego. Therefore, this investigation is concentrated on how the dyeing class for six grades ,which is presented by LT(Learning Together)cooperation class exemplar of Johnson & Johnson, influences the artistic ego concept and sociality learning. For that, I have researched Johnson & Johnson’s LT cooperation class exemplar, and found relationship among the exemplar, artistic concept and social learning with theoretical approach. I built ‘Making my own T-shit’program, which is an art class by application of LT learning strategy, after making proper units and study subjects by academic reach. It is made for the six grade students by consolidating and modifying‘Art ego concept measure’, written by Eun Jin Kim, and The research of sociality measure’, written by Bum Mo Jeong . Moreover, I created an assesment tool based on ‘Art and expression curriculum of elementary school(2009)’, and formed the other tools with observation for exact evaluating. The investigation was taken for eight times (40 minuets for each) during the three weeks since April, 2016 in ‘N’ elementary school in Kyung Ki Do, focused on 50 students in two deferent classes. Before the investigation, I divided students into two classes, 25 children each, for making sure whether the students were able to be compared with each other. Two classes were held by Making my own T-shit program. a reagent class was applied by LT exemplar, and the other one were applied by conservative way. The tests through the investigation were analyzed with compiling statistics by SAS Ver 9.4 and SPSS Ver 22.0, and I resolved the influence of LT exemplar to the elementary art class. The result of this program is below. First, the class with LT exemplar showed huge improvement of the artistic ego concept and sociality more than the other group, even though the other class increased both skills normally. Second, after applying quantitative and qualitative evaluation of their works and observation, LT exemplar group earned positive artistic ego concept and increased their sociality by interaction. The investigation has significant meaning for finding the way of teaching-learning method by teaching children in practice, applying LT exemplar influenced children with artistic ego concept and sociality.;교육현장에서 지나친 경쟁과 개인주의적인 환경은 학생들에게 내면적 갈등과 불안감을 느끼게 하고 상호작용 능력에도 부정적인 형향을 미치고 있다. 학생들은 스스로 긍정적인 자아개념을 형성하고, 형성된 건강한 자아의식을 바탕으로 또래집단과 원만한 대인관계를 맺는 것이 중요하다. 따라서 본 연구에서는 존슨과 존슨(Johnson & Johnson, 1975)이 제시한 LT(Learning Together)협동학습 모형을 적용한 염색수업이 초등학교 6학년 학생의 미술자아개념과 사회성 증진에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 두었다. 이론적 고찰을 통해 존슨과 존슨(1975)이 제시한 LT(Learning Together)협동학습 모형에 대해 알아보고 LT협동학습 모형과 미술자아개념 및 사회성의 관계를 살펴보았다. 이론적 배경을 토대로 알맞은 단원과 학습주제를 선정한 후 LT협동학습 모형을 적용한 미술수업 교수·학습 프로그램 ‘나만의 티셔츠 만들기’를 설계 하였다. 측정도구로는 김은진(2003)이 개발하고 이현정(2014)이 번안한 미술자아개념척도와 정범모(1971)가 제작하고 김현정(2015)이 번안한 사회성 척도 검사를 본 연구의 대상인 초등학교 6학년에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 또한 실기결과물 평가도구로는 초등학교 2009개정 교육과정 미술과 표현영역에 근거해 평가도구를 제작했고, 과정과 결과를 균형 있게 평가하기 위해 관찰법을 활용하여 기타평가 도구를 제시하였다. 본 연구는 LT협동학습 모형을 적용한 미술수업을 2016년 4월부터 3주간 총 8차시(각 40분)에 걸쳐서 실시하였으며, 경기도 고양시에 위치한 N초등학교 6학년 2개 학급의 총 50명의 학생들을 대상으로 하였다. 연구수업 전 동질성 검사를 통해 실험집단과 통제집단이 동일한 수준으로 구성된 대상인지 확인하고 각각 25명으로 구성되었다. 두 집단은 같은 기간 동안 ‘나만의 티셔츠 만들기’를 학습주제로 하여 수업을 진행하였다. 실험집단은 LT(Learning Together)협동학습 모형을 적용하여 미술수업을 실시했고, 통제집단은 전통적 소모둠 학습으로 진행하였다. 연구수업 전·후에 실시한 미술자아개념 사전·사후검사와 사회성 사전·사후검사는 SAS(Single Attachment Station) Ver 9.4와 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 22.0 통계 프로그램을 사용하여 통계처리 후 분석하였다. 이를 바탕으로 LT협동학습 모형을 적용한 초등학교 미술수업이 미술자아개념과 사회성 향상에 어떤 영향을 주는지 비교·분석 하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, LT협동학습 모형을 적용한 미술수업을 초등학교 6학년 학습자에게 실시한 결과 실험집단과 통제집단 모두 미술자아개념과 사회성에 있어서 사전검사보다 사후검사가 향상되었다. 두 집단 모두 점수가 향상되었으나, 실험집단이 통제집단보다 향상의 정도가 크고 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 학생들의 작품 결과물을 실기평가 척도를 사용하여 양적 평가하고 교사의 관찰과 서술 분석을 통해 질적 평가를 한 결과, LT협동학습 모형을 적용한 실험집단의 학생들이 통제집단의 학생들보다 구성원들 간의 상호작용을 통해 긍정적 미술자아개념을 함양하고 사회성을 향상시켰다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 LT협동학습 모형을 적용한 초등학교 6학년학생들을 대상으로 한 미술수업이 학습자의 미술자아개념과 사회성에 미치는 영향을 알아봄으로써, 실제 학교 현장에서 적용 가능한 교수·학습 방법을 모색하고 교육적 효과를 검증하였다는데 의의가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE