View : 1115 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor원영석-
dc.contributor.author안다미-
dc.creator안다미-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:06Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000127239-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214789-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000127239-
dc.description.abstract본 연구는 실제 교육현장에서 활용할 수 있는 효과적인 사물놀이 지도방안을 제시하기 위하여, JIGSAWⅡ 협동학습모형을 활용한 사물놀이 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 연구를 위하여 사물놀이수업에 적합한 JIGSAWⅡ협동학습 모형을 탐색하고, 2009개정 중학교 음악교과서 18종의 사물놀이 학습내용을 분석하여 총 4차시의 사물놀이프로그램을 개발하였으며, 현직 음악교사 3인에게 내용타당도 검증을 받은 후 수정·보완하였다. 그리고 개발한 프로그램을 서울소재 K중학교 2학년 26명을 대상으로 실제수업에 적용해봄으로서, 효과성과 현장적용가능성을 알아보았다. 개발한 사물놀이프로그램은 총 4차시로, 모둠별 사물놀이 합주발표라는 최종 목표달성을 위하여 매 차시가 서로 연관성을 가지고 이루어질 수 있도록 구성하였다. 주요학습내용은 인사굿, 별달거리, 이채장단을 바탕으로 한 기악활동이며, 구체적인 활동내용은 바른 자세 및 정확한 주법 익히기, 구음하기, 인사굿 장단연주하기, 사설과 함께 별달거리장단 연주하기, 이채장단의 빠르기(accelerando)와 셈여림(crescendo)표현하기, 모둠별로 사물놀이 합주발표하기 등이다. 또한 이 연구에서 개발한 수업지도안은 구조화된 협동학습 모형 중 JIGSAWⅡ를 적용하여 동기유발 및 과제선정, 원 모둠활동1, 전문가모둠활동, 원 모둠활동2, 학습정리 및 발표, 결과 평가 및 보상의 순서로 진행됨으로서 학습자들의 개별적인 책무성과 긍정적 상호작용을 바탕으로 효과적인 사물놀이 학습이 이루어지도록 하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 사물놀이 프로그램은 학생들이 학습내용을 이해하는데 효과적이다. 둘째, 협동사물놀이수업은 학생들의 개별적 책무성을 향상시키고 동료 학습자들 간의 긍정적 상호작용이 이루어진다. 셋째, 협동학습이론을 활용한 사물놀이프로그램은 학습자들의 사물놀이 및 국악에 대한 관심과 흥미를 갖게 한다. 넷째, JIGSAWⅡ협동학습모형은 사물놀이수업 적용의 가능성이 있다. 따라서 본 연구는 JIGSAWⅡ 협동학습모형을 활용하여 중학생대상의 사물놀이프로그램을 개발함으로서, 사물놀이교육을 활성화시킬 있는 방안을 제공하였다는 점에서 교육적 의의가 있으며, 개발한 지도안을 실제 수업에 적용함으로서 협동학습 모형 중 JIGSAWⅡ가 사물놀이 합주수업에 효과적이라는 것을 확인했다는 점에서 연구적 가치를 가진다.;This study’s purpose is to suggest effective teaching method for Samulnori with JIGSAWⅡ Cooperative learning theory, which could be utilized in the general education field. Searching JIGSAWⅡ Cooperative learning theory which is commensurate with Samulnori teaching plan, this study analyzes eighteen kinds of middle school music textbooks by the 2009 revised curriculum. Then this paper develops Samulnori teaching plan and materials for a total of 4 classes. After evaluated and revised, through verification process of contents validity with 3 current music teachers. Furthermore, this teaching method is practically applied to a total number of 26 students in K-middle school located in Seoul. With this application, this student evaluate how much this method have effectiveness and whether it is possibile to apply in the class. The teaching plan is for 4 classes and each class has connection with other classes to achieve the final objective which is do a Samulnori ensemble with group members. Main learning content is instrumental music activity by Insa Gut, Byeol Dalgeori, Ichae Jangdan(Rhythmic Cycles). Specific activity is learning a correct posture to play and accurate playing style, making an oral sound, playing Insa Gut Jangdan, performing Byeol Dalgeori Jangdan with Saseol, expressing Ichae Jangdan’s accelerando and crescendo and doing a Samulnori ensemble by group. Also, by using JIGSAWⅡ which is one of the structural cooperative learning models, the teaching plan developed by this study makes steady progress with motivating students, selecting tasks, group activity1 with members, group activity with professional, group activity2 with members, finishing learning activity, assessing and rewarding. This kind of process makes Samulnori class effectively with learner’s individual responsibility and their positive interaction. This paper finds four things. Firstly, Samulnori teaching program is useful to understand students’ learning contents, suggested and developed by this study. Secondly, this kind of process makes Samulnori class effectively with learner’s individual responsibility and their positive interaction. Third, Samulnori teaching method arouses learner’s interest and draw its attention by utilizing Cooperative learning theory. Late but not least, JIGSAWⅡ Cooperative learning theory has the possibility to be adopted for Samulnori class. Therefore, this paper is meaningful for educational issue, offering the method how vitalizing educational approach for Samulnori by developing Samulnori teaching plan and materials for middle school student with Cooperative learning theory. Also by using this developed guideline in practice, this study has a research value that JIGSAWⅡ is useful way in a class for achieving cooperative Samulnori ensemble.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 내용 3 C. 연구의 제한점 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 협동학습 JIGSAWⅡ모형의 특성과 절차 5 B. 사물놀이의 특징과 교육적 시사점 12 C. 중학교 음악 교과서에 제시된 사물놀이 학습내용 16 Ⅲ. 연구방법 22 A. 연구 대상 22 B. 연구 절차 22 C. 연구 도구 24 Ⅳ. JIGSAWⅡ모형을 활용한 사물놀이프로그램 개발 28 A. 프로그램 설계 28 B. 차시별 수업지도안의 실제 37 C. 프로그램 및 수업지도안 검증 56 Ⅴ. 결론 및 제언 67 참고문헌 70 부록 72 ABSTRACT 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1160745 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleJIGSAWⅡ 모형을 활용한 중학교 사물놀이프로그램 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on developing teaching program : Focusing on Samulnori curriculum with JIGSAWⅡ-
dc.format.pagev, 85 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2016. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE