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Franz Danzi의 Concert Piece No.2 in g minor for Clarinet and Piano 분석 연구

Title
Franz Danzi의 Concert Piece No.2 in g minor for Clarinet and Piano 분석 연구
Other Titles
The Analysis and research of Concert Piece No.2 in g minor for Clarinet and Piano by Franz Danzi
Authors
류명신
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
본 논문에서는 프란츠 단치(Franz Danzi, 1763-1826)의 생애 및 그의 음악적 성향과 그 시대에 활동했던 만하임악파에 대해 알아보고 동시에 처음 개발되어 사용되었던 클라리넷의 발달을 통해 단치의 를 분석하고자 한다. 만하임악파는 선제후 칼 테오도르(Karl Theodor, 1724-1799)가 1742년부터 1778년 만하임에서 뮌헨까지의 통치시기에 만하임 오케스트라와 궁정악단에서 활동하던 음악가들을 이르는 말이다. 만하임악파의 음악적 특징은 크게 세 가지로 나눌 수 있는데, 오케스트라 구성 면에서 보이는 가장 큰 특징은 관악기에 클라리넷을 도입했다는 점이다. 두 번째로 작곡 기법 면에서는 교향곡을 4악장 형태로 확립시켰으며, 마지막으로 연주 기법 면에서는 크레센도와 데크레센도, 스포르잔도를 사용하여 각각의 연주자가 개별적으로 강약의 대비를 보여 줄 수 있었다. 이러한 만하임악파의 일원이였던 프란츠 단치는 고전에서 낭만으로 넘어가는 변천적 시기에 살았던 작곡가로서 첼리스트인 아버지에게서 첼로를, 작곡가인 게오르크 요제프 보글러(Georg Joseph Vogler 또는 Abbé Vogler, 1749-1814)에게 작곡을 배웠다. 단치는 그의 나이 15살에 만하임 궁정악단에 첼리스트로 합류하게 되었고, 클라리넷을 위해 19세기 초반에 세 개의 콘체르트피스를 작곡했다. 그 중 본 논문에서 분석 연구하고자하는 콘체르트피스 2번은 만하임악파에서 처음 도입되어 점차 개발되어진 클라리넷을 연주자의 관점에서 연구하는 것과 더불어 단치의 콘체르트피스 2번을 단치의 음악적 특징과 함께 분석 연구해 보고자한다. 단치의 음악적 특징은 그가 활동했던 만하임악파의 음악적 특징과 고전에서 낭만으로 넘어가는 변천적 시기에 살았던 작곡가인 만큼 만하임악파의 음악적 특징과 함께 후기 고전과 초기 낭만의 음악적 특징도 함께 포함되어있다. 먼저 만하임악파에 의해 만들어져 발전 되어진 크레센도와 데크레센도, 스포르잔도를 통한 강약의 대비를 확연하게 드러내고 있으며, 클라리넷의 솔로부와 피아노의 반주부의 대비도 명확하게 드러나고 있다. 후기 고전 음악 형식의 생동감 있는 리듬과 각 성부들의 노래가 결합되는 특징을 가지고 있고, 초기 낭만 음악 형식의 반음계적 진행과 섬세한 감정이 곡에 녹아있다. 본 연구자는 이러한 프란츠 단치가 활동하던 시기의 음악적 성향과 만하임악파의 음악적 특징들을 그의 작품 를 통해 분석 연구하고자한다.;In this thesis, life of Franz Danzi(1763-1826) including propensity to his music as well as the Mannheime School which bloomed at that time would be studied. Also, the Second Concert piece will be analyzed through the appearance and development of the clarinet. The Mannheime School is a group of musician belonged to court orchestra that has been founded during 1742 to 1778, when Elector Karl Theodor(1724-1799) managed from Mannheim to Munich. There are three characteristics on the schule in formation of orchestra, composition technique, and performance technique. These are first, it firstly added clarinet to wind instrument, second, it settled symphony by the form of four movements, and third, each musician individually showed contrasts in dynamics by using crescendo, decrescendo, and sforzando. Franz Danzi was a member of the Mannheime School, and he was a composer who lived during the change of time from classicism to romanticism. He learned the cello from his father who was a cellist, and composition from a composer Georg Joseph(also known as Abbé Vogler, 1749-1814). He joined the Mannheime School as a cellist, and composed three Concert piece for clarinet in the early 19th century. Among them, the second Concert piece will be studied to see how the firstly developed clarinet was seen by the composer’s eye and analyze the relation between the Concert Piece and Franz Danzi’s musical feature. As Danzi lived during the transition of the times amid of the classicism and romanticism, his musical features are including the characteristics of Mannheim School, post-classicism and the early stage of romanticism. To begin with, it vividly shows the contrast caused by the dynamics. The techniques such as crescendo, decrescendo, and sforzando are made and have been improved by the Mannheim School, and Danzi’s music express his dynamics by using these techniques. Moreover, his music combines vivid musical features of post classicism with voice parts. Not just the progress following a chromatic scale but delicate emotion of early romanticism is included in his music. The researcher of this paper will these musical features in his music: Concert Piece no.2.
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