View : 770 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최민경-
dc.contributor.author이민지-
dc.creator이민지-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:45Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:45Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000127626-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214582-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000127626-
dc.description.abstractThis dissertation examines ⌈Zigeunermelodien Op.55⌋ of A. Dvořák, and ⌈Sonata for Violin and Piano No.9 in A Major Op.47 《Kreutzer》⌋ of L. v. Beethoven. The pieces are in the master’s recital program of the writer. Antonin Dvořák (1841~1904) is one of three nationalist composers of late-nineteenth century Czech, with Bedrich Smetana (1824~1884), and Leo Eugen Janacek (1854~1928). Dvořák was thirty nine years old when he started composing ⌈Zigeunermelodien Op. 55⌋ on January 18th, and he finished it on February 28th. The work is a song cycle set to a poem of a Bohemian lyric poet, Adolf Heyduk (1835~1923). This piece was composed in German, but nowadays it is performed in both Czech and German. The song cycle consists of seven Gypsy songs, and the gypseian spirit – nature, freedom, and love – is represented in the Bohemian and gypseian piano part and the song melodies. Ludwig van Beethoven (1770~1827) is a representative figure who bridged the Classical and Romantic period. He was named “the three great masters of Viennese Classical School” along with Wolfgang Amadeus Mozart (1756~1792), Franz Joseph Haydn (1732~1809). ⌈Sonata for Violin and Piano No.9 in A Major Op.47 《Kreutzer》⌋ was composed in 1803, and it demonstrated his innovative attempts that deviated from a classical sonata form. Composing violin sonatas, he elevated a role of the piano from a mere accompaniment, but made the two instruments equal and balanced. This equality of their roles is well presented in ⌈Sonata for Violin and Piano No.9 in A Major Op.47 《Kreutzer》⌋of this dissertation. It is also perceived through the subtitle in the first edition that reads “like a concerto, a Sonata for piano and violin obligato, written in a style of concerto” (Sonata per il Pianoforte ed un Violino obligato, scritta in uno stilo molto concertante, quasi come d’un concert). This sonata is comprised of three movements, and in each movement the piano and the violin harmonize exchanging the theme melody. These two instruments are individually focused and achieve balance through variations and extensions of key and melody. The purpose of this dissertation is to survey each composer’s life and to analyze the pieces in the context of their musical characteristics and interpretation, in order to conduce to its performance.;본 논문은 본인의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주의 프로그램인 A. Dvořák 의 ⌈Zigeunermelodien Op.55⌋와 L. v. Beethoven 의 ⌈Sonata for Violin and Piano No.9 in A Major Op.47 <Kreutzer>⌋에 대한 연구이다. 드보르작(Antonin Dvořák, 1841~1904)은 스메타나(Bedrich Smetana, 1824~1884), 야나체크(Leo Eugen Janacek, 1854~1928)와 함께 19세기 말 체코의 민족주의 음악가를 대표하는 3인의 음악가중 한명으로 일컬어진다. 본 논문에서 다루어질 ⌈Zigeunermelodien Op. 55⌋는 드보르작이 39살 되던 해인 1880년 1월 18일부터 2월 28일에 걸쳐 작곡된 곡으로, 보헤미아의 서정시인 아돌프 헤이둑(Adolf Heyduk, 1835~1923)의 시에 선율을 붙인 연가곡이다. 이 곡은 당시 독일어로 가곡을 작곡하였지만 현재에는 체코어와 독일어 두 가지 모두 연주된다. 7개의 집시의 노래로 구성되어 있는 이 가곡집은 집시들의 정신으로 볼 수 있는 자연, 자유, 그리고 사랑에 대한 내용을 주제로 피아노 파트와 노래 멜로디에서 보헤미아적이며 집시적으로 잘 나타낸 곡이다. 고전시대와 낭만시대를 연결시켜주는 가장 대표적인 작곡가로 일컬어지는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770~1827)은 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756~1792), 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732~1809)과 함께 “빈 고전파의 3대 거장”으로 불려진다. 고전주의 시대의 전통적인 소나타 형식으로부터 벗어나 새로운 시도를 보여주는 ⌈Sonata for Violin and Piano No.9 in A Major Op.47 <Kreutzer>⌋는 1803년에 작곡되었다. 베토벤은 바이올린 소나타를 작곡할 때에 피아노의 역할을 끌어올려 단순한 반주가 아닌 바이올린과 피아노 두 개의 악기가 대등한 관계로 조화를 이루도록 작곡하였다. 본 논문에서 다루어질 ⌈Sonata for Violin and Piano No.9 in A Major⌋에서 두 악기의 역할의 대등함을 가장 잘 엿볼 수 있다. 이 작품의 초판본에 “거의 협주곡처럼, 지극히 협주곡과 같은 스타일로 작곡된 바이올린 오블리가토를 위한 소나타 (Sonata per il Pianoforte ed un Violino obligato, scritta in uno stilo molto concertante, quasi come d’un concert)”라는 부제가 붙어 있는 것을 보면 알 수 있다. 총 3악장으로 작곡되어진 이 작품은 각 악장에서 주제선율을 피아노와 바이올린이 서로 주고받으며 조화를 이루고 있으며, 조성과 선율의 변화와 확장을 통하여 바이올린과 피아노 각각의 악기가 강조되며 균형을 이루고 있다. 본 논문에서는 각 작곡가들의 생애를 살피고 음악적 특징과 해석을 바탕으로 작품들을 분석하여 연주에 도움이 되고자 하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. Dvok Zigeunermelodien Op. 55 3 A. Dvok 의 생애 및 음악적 특징 3 B. Zigeunermelodien Op. 55의 작품배경 및 해석 5 Ⅲ. L. v. Beethoven Sonata for Violin and Piano No. 9 in A Major Op. 47 Kreutzer 16 A. L. v. Beethoven 의 생애 및 바이올린 소나타 16 B. Sonata for Violin and Piano No. 9 in A Major Op. 47 Kreutzer의 작품배경 및 해석 19 Ⅳ. 결론 35 참고문헌 37 ABSTRACT 39-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2497560 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleProgram Annotation-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleA. Dvořák ⌈Zigeunermelodien Op. 55⌋ ; L. v. Beethoven Sonata for Violin and Piano No.9 in A Major Op.47 《Kreutzer》-
dc.format.pagev, 40 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2016. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE