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안현정 작곡 <4대의 가야금과 클라리넷을 위한 ‘그 하늘’> 분석 연구

Title
안현정 작곡 <4대의 가야금과 클라리넷을 위한 ‘그 하늘’> 분석 연구
Other Titles
Ahn Hyun jung composed <'the sky' for the 4 great gayageums (Korean harp) and clarinet> analysis research
Authors
조연주
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문재숙
Abstract
국악 창작음악은 1960년대 이후 전통적인 어법과 서양음악의 양식을 결합시키며 작곡의 다양성을 더해왔고, 국악기와 서양악기의 혼합편성도 이러한 작곡 현상의 하나이다. 장르간의 크로스 오버(cross over)가 음악에서도 성행하는 디지털 사회로 접어들면서, 국악기와 서양악기의 만남은 작곡 기법에 있어 새로운 방향성을 필요로 하게 되었다. 본 논문은 작곡가 안현정의 작품 중에서 국악기와 서양악기가 함께 편성된 작품 <4대의 가야금과 클라리넷을 위한 ‘그 하늘’>을 분석한 것이다. 이 곡의 분석을 위해 먼저 작곡가의 음악적 배경과 작품관을 알아보았고, ‘그 하늘’의 작품개관에서는 작품해설과 악곡구조, 조율 및 음역에 대해서 살펴보았다. 그리고 총 4악장의 곡을 악장별로 분류하여 형식, 선율진행 및 리듬, 작곡기법의 특징을 분석하였다. ‘그 하늘’의 구성은 총 281마디의 4악장으로 각 악장마다 부제가 있으며, 다양한 하늘의 모습과 그에 따른 이미지와 색감을 25현 가야금 네 대와 클라리넷을 통해 표현하였다. 각 악장에 명시된 부제는 제1악장‘하얀 구름무리’, 제2악장‘바람 그리고 비’, 제3악장‘노을’, 제4악장‘투명한 하늘’로, 악장별로 각기 다른 독립적인 특징이 나타났다. 이 곡을 악장별로 크게 A,B,C,D로 나누어 형식, 선율진행 및 리듬, 작곡기법의 특징을 분석한 내용은 다음과 같다. 첫째, A단락은 제1악장 ‘하얀 구름무리’로 제1마디부터 제47마디까지 총 47마디이며, 가야금의 음형변화와 클라리넷의 선율진행에 따라 A(intro, ⓐ, ⓑ) - B(ⓐ, ⓑ, outro)로 분류하였다. 박자와 빠르기는 제1마디~제21마디는 6/4(♩=90), 제22마디~제27마디는 5/4(♩=90), 제28마디~제47마디는 6/4(♩=98)로 변화하였다. 클라리넷의 선율은 a단조 조성 안에서 계면조의 선법으로 진행되고, 연주법에 국악적인 장식음들을 첨가해 현대음악의 색채에 전통성을 더하였다. 가야금2 파트의 동기선율인 a¹-c²-b¹음의 진행형은 곡이 진행될수록 확대발전하여 가야금의 모든 파트로 주선율을 확장시켰다. 제1악장의 주축을 이루는 리듬형태에 유사선율의 리듬에 반복, 확대, 축소로 변화를 주어 선율의 음향적 증폭을 더하였다. 작곡기법은 가야금2 파트의 동기선율을 점진적으로 변형시켜 제1악장의 표제인 구름이 무리지어 움직이는 다양한 모습을 표현한 특징이 나타났다. 둘째, B단락은 제2악장 ‘바람 그리고 비’로 제1마디부터 제79마디까지 총 79마디이며, 가야금, 클라리넷의 선율과 곡 분위기에 따라 A(ⓐ) – B(ⓐ, ⓑ, ⓒ, ⓓ, ⓔ) – A'(ⓐ, ⓑ)로 분류하였다. 박자는 악장이 진행되는 동안 9/8, 6/8, 12/8 사이에서 불규칙적으로 변화했으며 빠르기는 ♩.=56, ♩.=60, ♩.=62, ♩.=56순으로 변화하였다. 전체선율은 A음을 기반으로 한 a단조 조성으로 진행되고, 변칙적으로 출현하는 D#, F#, G#, E♭등의 음이 a단조에 조성파괴를 주는 특징이 나타났다. 클라리넷은 수평적으로 흐르는 선율 속에서 빠르게 도약하는 선율을 반복하여 곡에 긴장감을 더하였고, 최고음은 d³까지 연주되었다. 가야금 파트에는 부분적으로 전통 주법인 전성, 추성 등의 시김새를 사용하였고, 현대적인 선율 위에 전통적인 농악 장단과 유사한 리듬을 입혀 전통과 현대의 조화를 이루었다. 가야금 파트에 가장 많이 출현하는 리듬형태는 반복과 선율의 변화를 통해 바람이 몰아치고 빗방울이 떨어지는 움직임을 묘사하였다. 작곡 기법은 가야금 파트의 리듬에 호남 우도 풍물굿 장단과 사물놀이 악기의 기법을 일부 차용하여 거세게 휘몰아치는 폭풍우의 모습을 표현한 특징이 나타났다. 셋째, C단락은 제3악장 ‘노을’로 제1마디부터 제40마디까지 총 40마디이며, 가야금 음형의 변화와 화성에 따라 A(intro, ⓐ, ⓑ) - B(ⓐ, ⓑ) - A'(ⓐ, cadenza, outro)로 분류하였다. 제3악장은 이 작품에서 가야금의 화성적 특징이 가장 강하게 드러나는 악장으로, 박자와 빠르기는 12/8(♩.=35)로 전개되었다. a단조 계면선법 안에서 진행되는 가야금의 선율은 전통적인 색채를 확연히 드러내었다. 특히 가야금4 파트에는 풍성한 저음부의 선율에 추성, 요성, 꺾는 음의 전통적인 시김새를 가미해 노을이 진 적적한 하늘의 모습을 전통음악의 요소로 묘사하고자 하였다. 가야금 반주선율의 화성은 a단조 ⅰ도 화음의 1전위 화음, ⅰ도 화음의 2전위 화음, ⅰ도 화음에서 3음이 빠진 화음의 진행으로 변화를 주었다. 독립적으로 연주되는 클라리넷의 Cadenza선율이 돋보이며, 다양한 리듬형태의 활용과 마디의 사이사이에 적용되는 불규칙한 프레이징을 통해 선율을 수평적으로 진행하여 노을의 색채감을 표현하고자 하였다. 작곡기법은 마디 사이사이에 겹쳐 진행되는 대위선율을 사용한 특징이 나타났으며, 가야금의 각 파트와 클라리넷의 선율이 동등하게 발전을 해나가며 서로 조화를 이루게 하였다. 넷째, D단락은 제4악장 ‘투명한 하늘’로 제1마디부터 제115마디까지 총 40마디이며, 클라리넷 선율의 변화와 악장의 분위기에 따라 A(ⓐ, ⓑ) – B(ⓐ, ⓑ) – C(ⓐ, ⓑ) – A'(ⓐ) – C'(ⓐ) - A''(ⓐ', coda)로 분류하였다. 제4악장은 a단조에 기반을 두었던 제1~3악장과는 달리 악장의 도입부와 종지부 조성을 C장조로 차별화한 독립성이 강조된 악장으로, 박자와 빠르기는 3/4(♩=110)로 전개되었다. A부분에서 C장조로 진행되던 조성은 B~C'부분에서 a단조로 변화되고, A''부분에서 C장조로 되돌아와 종지되었다. 클라리넷 선율은 제1마디~5마디의 첫 번째 주선율을 시작으로 변형선율의 발전을 통해 최고음인 c³음으로 진행되며, 경쾌하고 웅장한 선율을 연주하였다. 또한 출현 빈도수가 잦은 스타카토 및 스타카티시모와 부점리듬형의 다양한 변화로 악장 전반의 리듬감을 살렸다. 가야금의 반주선율은 주로 C장조의 Ⅰ도 , a단조의 ⅰ도 화음을 중심으로 한 화성과 의 리듬형태를 사용하여 선율의 음진행에 순차적으로 변화를 주며 연주되었다. 작곡 기법은 가야금과 클라리넷이 서로 주고받는 형식으로 진행되는 대위 선율을 사용한 특징이 나타났으며, 이를 통해 선율진행의 통일감과 조화를 살려 찬란함을 선사하는 투명한 하늘의 모습을 표현하였다. 이상의 연구결과와 같이 안현정 작곡 <4대의 가야금과 클라리넷을 위한‘그 하늘’>은 전통적인 기법과 현대적인 선율의 조화를 바탕으로 하늘이 담고 있는 다양한 모습과 색감을 표현하였고, 전통과 현대 기법의 다채로운 결합을 통해 가야금과 클라리넷 각 악기의 특성을 살려 동·서양악기간의 조화로운 발전을 이뤄낸 작품이라 할 수 있다.;Korean classical creative music has enlarged its diversity by incorporating traditional expression and the Western music style after 1960s, and the mixed organization of Korean instrument and Westerns' musical instrument is one of them. As the world entered a digital society where crossover between several genres become widespread, the encounter of Korean instrument and Western instrument becomes an essential element and also is in need of a novel direction. This study aims to examine <'the sky' for the 4 great gayageums (Korean harp) and clarinet' which is the piece of both Korean instrument and Western instrument. To examine this piece, first it explores the musical backdrop and view of works of the composer. And then, as an overview of 'the sky', it recognizes the explanation and the structure of the piece, musical tune and range. In addition, it examines the form, melody progress, rhythm and the characteristics of the composing skill by dividing the entire piece of four movements into more details. 'The sky' which consists of four movements of 281 nodes total, has subtitle in each movement and expresses the image and the color sense according to the various images of sky. The subtitle of each movement is the 1st movement-white cluster of sky, the 2nd movement-wind and rain, the 3rd movement-the sunset, the 4th movement-the liquid sky, which shows that each movement has a unique style and atmosphere to have different characteristics. The following are the analysis regarding melody progress and rhythm, the form and the features of the composing skill, according to each movement of A,B,C,D. First, part A the 1st movement called 'white cluster of sky' has 47 nodes form the 1st to the 47th. The beat and tempo changes with 6/4(♩=90) during the 1st to 21th node, 5/4(♩=90) from the 22th to 27th node, and 6/4(♩=98) from the 28th to 47th node. The phase is divided into A(intro, ⓐ, ⓑ) and B(ⓐ, ⓑ, outro) in line with gayageums' sound change and clarinet's melody stream. The melody of clarinets flows within the frame of A minor, and also adds traditionality to modern music by giving gracing notes of Korean musical style in the playing style. As the music proceeds, gayageum 2's main melody which is the form of a¹- c²- b¹ developed and enlarged and to make it the main melody in the entire parts of gayageum. Also, it expresses the ample image of moving sky by adding a cubic effect of general melody thorough reduction, enlargement and repetition of various rhythmic forms. Second, part B the 2nd movement, which is called, 'the wind and the rain', has 79 nodes total, from the 1st node to the 79th node, and beat changes irregularly from 9/8, 6/8, 12/8 and the tempo changes from ♩. =60, ♩. =62 to ♩. =56 again. Gayageum plays a main role and the phase divides into A(ⓐ), B(ⓐ, ⓑ, ⓒ, ⓓ, ⓔ) and A'(ⓐ, ⓑ) according to the atmosphere and emotion of the melody of Gayageum and clarinet. Generally, within the tune frame of A minor based on A sounds, it proceeds by giving a destruction of tonality with D#, F#, G#, E♭ sounds. Clarinet repeats fast and disjunct melody several times in the stream of freely and horizontally moving melody, and thereby adding tension, and eliciting d³ sound at the most. In the part of gayageum, by using traditional playing styles like jeonseong(전성) and chuseong(추성) and also harmonize with modern by adding rhythms and playing styles which gives traditional feeling on the modernistic melody. The most frequent rhythm represents the scenery of blowing wind and the movement of raindrops through various rhythmic change. With regard to composing technique, the part which proceeds only with the 4 major gayageums express the image of fiercely raging storm by partially applying Honam Wo-do Pungmulgut(호남우도굿) rhythm and instruments and styles of Samulnori(사물놀이). Thirdly, part C the 3rd movement 'the sunset' has 40 nodes total, from the 1st node to the 40th node, and the beat and its tempo proceeds with 12/8 (♩. =35). The movement which shows the most remarkable harmonic features of gayageum is divided into A(intro, ⓐ, ⓑ), B(ⓐ, ⓑ) and A'(ⓐ, cadenza, outro) according to its change in sound patterns and harmony. Within the frame of note method which leads to Mi, Ra and Do, the melody of gayageum shows the most prominent color of tradition in the entire movement. In particular, the traditional feeling is reflected the most in gayageum 4 where it expressed the image of lonely sky where there is a sunset by adding traditional rejoinder such as Chuseong(추성), Yoseong(요성) and snapping sounds to the melody of bass with abundant gayageum 4. The harmony of gayageum accompaniment melody added variety by playing from the avant-garde harmony of ⅰ6 harmony which is ⅰharmony of A minor and then 2 avant-garde harmony of ⅰharmony, and finally to harmony which lacks 3 sounds in ⅰharmony. Clarinet's Cadenza melody which plays independently stands out and with irregular phrasing applied between nodes and a variety of rhythmic forms, it expresses the color of sunset by horizontally distributing the melody. In terms of composing skill, it partially uses a counterpoint melody and harmonizes by allowing equal melody development of both clarinets and each part of gayageum. Fourthly, part D the fourth movement 'the liquid sky' has 40 nodes total, from 1st to 115th node and its beat and tempo proceeds with 3/4(♩=110). Its tonality is differentiated the 1st to 3rd movement by playing C major from which were based on A minor, and thus has the most independent style among the movements. The phrase is divided into A(ⓐ, ⓑ), B(ⓐ, ⓑ), C(ⓐ, ⓑ), A'(ⓐ) and C'(ⓐ) - A''(ⓐ', coda), in line with its atmosphere and change in clarinet melody. C major which was played from the phrase A, changes to A minor during B~C', and again returns to C major in A''. Clarinet's melody begins with the first major melody in the 1st to 5th node and then gradually develop melody until it raises it to c³which is the highest sound, thus giving light and magnificent melody in general. Moreover, with various changes of staccato, staccatissimo and dotted rhythm which appears clearly, it gives and revives general rhythmic sense in the entire movement. The accompaniment melody of gayageum mainly proceeds which sequentially changes and the harmony mainly with C major Ⅰ, A minor ⅰ and these give support the melody of clarinet. With regard to composing techniques, it forms the general stream of melody and structure by showing counterpoint melody in the entire movement between gayageum and clarinet and between gayageum parts. Through this, it adds unity and cubic effect and also gives an effect of constantly flowing melody, thereby expressing the liquid image of sky which can gives us comfort anytime and anywhere. As shown in the results above, <‘the sky’ for the 4 great gayageums (Korean harp) and clarinet> composed by Ahn Hyun Jung, expresses various images and colors of the sky based on both traditional way and modern harmonic melody. Through colorful combination of tradition and modern techniques, it made the most of each instrument, gayageum and clarinet`s characteristic and thus, can be considered as a piece that achieved the equal development of both Eastern and Western instrument.
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