View : 2337 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최유리-
dc.contributor.author박소민-
dc.creator박소민-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:31Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:31Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000121766-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214441-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000121766-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract시대가 지날수록 현대영화에서 영화음악은 보조적인 측면 뿐만이 아니라 영화의 내용을 표현함에 있어 불과분의 관계가 되었다는 사실을 부인할 수 없다. 따라서 영화음악은 단순히 영화의 분위기를 나타내는 것 뿐 아니라 영화의 스토리텔링에 지대한 영향을 미치고 있다고 보았다. 본 논문은 영화 <나니아 연대기: 사자, 마녀 그리고 옷장(The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, 2005)>의 음악을 분석하여 영화의 작곡가인 해리 그렉슨-윌리엄스(Harry Gregson-Williams, 1961~)가 영화의 스토리를 어떻게 음악적으로 전달하고 있는지 그 특징을 연구하고자 하였다. 해리 그렉슨-윌리엄스는 최근 영화 <마션(The Martian, 2015)>을 비롯하여 <슈렉 시리즈(Shrek, 2001-2010)>, <나니아 연대기 시리즈(The Chronicles of Narnia, 2005, 2008)>, <킹덤 오브 헤븐(Kingdom of Heaven, 2005)>, <맨 온 파이어(Man on Fire, 2004)>와 같은 작품들로 알려져 있는 작곡가이다. 특히, 그의 작품 중 <나니아 연대기: 사자, 마녀 그리고 옷장>은 원작인 C. S. 루이스의 고전 판타지문학 『나니아 연대기』의 세계관과 신화적 모티브가 충실하게 재현되었고 이를 음악적으로 풀어낸 해리 그렉슨-윌리엄스의 음악특징을 분석하는 것에 초점을 두었다. 연구 방법으로는 먼저 할리우드 판타지영화의 변천사를 통해 판타지의 정의, 양식, 특성을 살펴보았고 작곡가인 해리 그렉슨-윌리엄스의 생애와 작품을 알아보았다. 또한, 큐시트를 작성하여 음악의 사용빈도를 알아보고 영웅서사구조에 따라 등장하는 현실세계와 판타지세계, 주요인물에 따른 모티브와 테마, 주제에 사용된 음악의 기능과 특징에 대해 분석하였다. 그 결과, 영화 <나니아 연대기: 사자, 마녀 그리고 옷장>에서 나타난 해리 그렉슨-윌리엄스의 음악특징은 다른 영화들과는 달리 상영시간 전반에 걸쳐 음악을 사용함으로써 영웅서사구조의 스토리를 전달하려고 한 것을 알 수 있었다. 현실세계와 옷장을 통해 판타지세계로 들어갈 때의 음악으로 구분되는데, 현실세계의 음악은 비행기 폭격 소리나 기차 소리를 악기의 음색과 현대적인 주법을 사용하여 음향효과를 만들고 음악과 융합하여 쓰고 있었다. 현실세계와 판타지세계를 옷장을 통해 넘나들 때도, 음악에 이펙트 효과를 주어 판타지세계와의 시간의 흐름을 표현하고 있었다. 판타지세계에는 악기의 음색과 이국적인 도리안 모드를 사용하여 나니아 나라의 테마를 연주하고, 그 속에 등장하는 하얀 마녀, 반인반수 툼누스, 나니아를 상징하는 사자 아슬란과 같은 주요 인물들에 따른 모티브와 테마를 사용하여 그 특징을 나타내었는데, 파우누스 종족인 툼누스는 전통적인 음색과 연주기법으로, 하얀 마녀는 사악함을 나타내기 위해 반음계적 진행을 사용하였으며, 사자 아슬란은 금관악기와 합창의 음역을 사용하여 웅장하고 거대한 나니아를 상징하고 있었다. 또한, 영화에서 가장 중요시 하는 가족이라는 주제를 전달하기 위해 주인공인 네 형제들이 등장할 때마다 그에 따른 형제 모티브와 테마를 사용하였으며, 그들의 감정과 상황에 따라서 음악이 변주되어 영화 전반에 걸쳐 흐르는 것을 알 수 있었다. 또한, 맏이인 피터가 위기를 극복하고 전쟁을 통해 영웅이 되는 주제를 전달하기 위해 영웅 모티브와 테마를 혼과 상승하는 선율을 사용하여 용맹한 이미지를 음악을 통해 표현하였다. 이처럼 해리 그렉슨-윌리엄스의 음악은 영화 전반에 걸쳐 사용이 되어 영화의 스토리를 음악적으로 세세하게 스토리텔링하여 영화의 많은 부분에 반영한 것이 가장 큰 특징으로 두드러졌다. 본 논문의 연구범위는 해리 그렉슨-윌리엄스의 작품 중 <나니아 연대기: 사자, 마녀 그리고 옷장>에 국한되어 있지만 국내외에 아직까지 연구된 바 없는 작곡가의 작품인 만큼 희소성이 있다고 판단되며, 더 나아가 그의 음악 스타일에 대한 연구에 있어서 도움이 되는 자료가 될 것이라 사료된다.;As the generation went by, it can’t be denied that the modern movie music now has an inseparable connection with not only the supportive parts of the film, but also with the expression of the story. Thus movie’s music profoundly affects the story-telling of a movie, as it expresses the movie’s mood as well. This dissertation tried to research about the music of the movie <The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, 2005> so that we may find out the peculiarity of how Harry Gregson-Williams, the composer of the movie’s music, musically expressed the story in that movie. Harry Gregson-Williams is a composer known for his recent movie <The Martian, 2015>, followed by <Shrek series, 2001-2010>, <The Chronicles of Narnia series, 2005, 2008>, <Kingdom of Heaven, 2005>, and <Man on Fire, 2004>. Especially, among his pieces, <The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, 2005> is a remake of the original work of C. S. Lewis, a classical illusion fantasy work. And this paper focuses on the peculiarity of the music of Harry Gregson-Williams who represented the mythological theme of the fantasy world, and expressed the story in movie musically. About the way of researching. I first examined the definition, pattern, and the characteristics of fantasy film according to the history of Hollywood, then I searched about the life and works of Harry Gregson-Williams, the composer. Likewise, I worked out a cue sheet and looked over the frequency of music-using, and analyzed the music’s function and its feature in the theme. Also I investigated on the appearance of the real and fantasy world with the heroic narrative structure, and the theme and motif according to the main characters. As a result, I found out that the feature of the music of <The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe> of Harry Gregson-Williams is that he tried to tell the heroic narrative structure’s story, using his music throughout the whole running time of the film, unlike other movies. When the movie moved to a fantasy world from a real life through the Wardrobe, he divided the two different worlds with music: The music in the real world used modern playing style and the instrumental tone to make the sound of train or plane bombing a sound effect, and fused it with the music. Moreover, when transcending between the two worlds, he gave an effect on the music to present the fantasy world and the time flow. He utilized instrument’s tone and Dorian mode to play the theme of the Narnia, and expressed the main characters such as the white witch, Tumnus the faun, and Aslan the Lion who symbolizes Narnia, with its motives and theme to show their characteristics. Especially with Tumnus who is from the species faunus, he used traditional tune and playing style. And with the white witch, he used chromatic progression to show her malicious character. Lastly, representing The Lion, Aslan’s magnificence and enormous Narnia, he used the brass wind instruments and choral range. Also, to convey the most important theme in the film: Family, I found out that he utilized the musics according to the children’s motives and theme, and the music played variations according to their emotions and situations along the story. Futhermore when the firstborn Peter who presented the image of courage to be a hero overcoming the crisis during war, the composer utilized the rising of the melody. Likewise, it is the most distinguishing part of his film that Harry Gregson-Williams’ music was played throughout the whole movie and expressed the story very carefully with his music. Though the research range of this paper is limited to <The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe> of Harry Gregson-Williams’ work. But since it has never been properly investigated in detail, and so I believe it could be considered to be high in scarcity. Furthermore I believe it could be a valuable data to base on, for any researches concerning his music style in the future.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 1 B. 연구의 방법과 제한점 2 Ⅱ. 이론적 배경 3 A. 할리우드 판타지영화의 변천사 3 B. 작곡가 해리 그렉슨-윌리엄스의 생애와 작품세계 9 C. <나니아 연대기: 사자, 마녀 그리고 옷장>의 제작배경 12 Ⅲ. <나니아 연대기: 사자, 마녀 그리고 옷장>을 통한 음악 분석 및 연구 14 A. 줄거리 14 B. 음악 분석 15 C. 음악 분석을 통한 해리 그렉슨-윌리엄스의 음악특징 91 Ⅳ. 결론 97 참고문헌 99 부록 102 ABSTRACT 106-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent18652944 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 공연예술대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title영화 <나니아 연대기: 사자, 마녀 그리고 옷장>의 분석에 의한 해리 그렉슨-윌리엄스의 음악특징 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on the musical features of Harry Gregson-Williams regarding the music analysis on The Chronicles of Narnia : Lion, Witch and Wardrobe-
dc.creator.othernamePark, Somin-
dc.format.pageviii, 108 p.-
dc.description.localremark석0752-
dc.contributor.examiner류철균-
dc.contributor.examiner오명훈-
dc.contributor.examiner최유리-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major공연예술대학원 음악공학전공-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE