View : 1046 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이경옥-
dc.contributor.author문정연-
dc.creator문정연-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:51Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:51Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000121241-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214044-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000121241-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 중학교 방과후 무용수업에서 참여 학생의 성취목표성향과 교사 피드백 유형이 과제 지속성에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 이러한 목적을 위하여 각 변인에 따라 선행연구의 척도를 기초로 설문지를 구성하고, 서울 · 경기 지역에 방과후 무용수업이 실시되는 5개 중학교 학생들을 표본으로 설문지를 배포하여 최종적으로 211부의 자료를 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 21.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, t-test와 일원변량분석, Peason의 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 중학생의 일반적 특성에 따른 무용수업 성취목표성향을 보면 학년에 따른 수행접근은 1학년, 2학년 집단이 3학년 집단보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 또한 수행회피에서 2학년 집단이 1학년 집단보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 그리고 과거 무용교육 경험에 따른 무용수업 성취목표성향의 수행회피에서 교육경험 없음이 교육경험 있음보다 유의하게 높게 나타났다. 또한 숙달회피에서 교육경험 없음이 교육경험 있음보다 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 방과후 무용수업 참여 중학생의 무용수업 성취목표성향이 과제지속성에 미치는 영향을 분석하기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 무용수업 성취목표성향이 과제지속성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모델의 설명력은 61.4%로 나타났다. 과제지속성에 영향을 미치는 무용수업 성취목표성향 요인으로는 숙달회피 > 수행회피 > 숙달접근 > 수행접근의 순으로 나타났다. 셋째, 방과후 무용수업 참여 중학생이 지각하는 무용교사의 피드백 유형이 과제지속성에 미치는 영향을 분석하기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 무용교사의 긍정적 일반 피드백이 과제지속성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모델의 설명력은 35.7%로 나타났다. 과제지속성에 영향을 미치는 무용교사 피드백 유형 요인으로는 긍정적일반피드백 > 수행지식피드백 > 부정적비언어피드백의 순으로 나타났다. 넷째, 변인 간 상관관계를 살펴보기 위하여 Peason의 상관관계분석을 실시한 결과, 종속변수로 고려한 과제지속성은 성취목표성향과 교사 피드백 유형의 전체변수 및 모든 하위요인과 정(+)의 유의미한 관계를 나타냈으며, 성취목표성향과 무용교사의 피드백 유형 지각이 긍정적일수록 과제지속성 수준이 높아지는 것을 알 수 있다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 저학년일수록 타인에게 인정받고 싶은 욕구와 함께 적극적으로 무용수업에 임하는 것으로 해석할 수 있으며, 교육경험이 없는 학생들이 수업을 통한 내적성장과 인정, 과시 등을 소극적으로 지향하는 경향이 있다고 볼 수 있다. 그러므로 학교에서 방과후 수업뿐만 아니라 체육시간 등을 통해 무용을 경험해볼 수 있는 환경과 학생들에게 흥미를 끌 수 있으며 교육적 가치를 지닌 무용수업개발이 필요하다는 결론을 내릴 수 있다. 또한 교사의 피드백 유형에서 긍정적 일반 피드백이 가장 높게 나타나, 무용을 전공한 교사의 입장에서 무용수행 결과를 평가하기보다 노력에 대한 긍정적 평가가 필요할 것이다. 본 연구는 무용교육에서 학습자의 성취목표와 교사의 교수행위가 무용수업성과에 미치는 과정을 분석하고 파악하는데 이론적 의의가 있으며, 신체를 활용한 체육교육이자 교양예술교육인 무용수업의 특수성을 반영하여 적절한 교수방향에 대한 기초자료를 제공하는데 실무적 의의가 있다. 특히 본 연구는 무용교육 분야에 일반학생들을 대상으로 한 연구가 부족한 상황에서 학교무용수업의 특수성을 반영하여 적절한 교수 방향에 대한 기초자료를 제공하는데 밑거름이 될 것으로 생각되며, 나아가 무용의 저변 확대 및 대중화에 기여할 수 있을 것으로 판단된다.;The objective of this study was to identify the effects of the achievement goal orientation and teacher feedback types of middle school students participating in their after-school dance class. For the aforementioned objective, this study formed a questionnaire based on the scales of previous studies for each variable. Also, this study distributed the aforementioned questionnaire to the students of the 5 middle schools in Seoul and Gyeonggi-do, which were offering the after-school dance class. In the end, this study utilized a total of 211 copies for the analysis. Moreover, this study verified the collected data through frequency analysis, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson correlation analysis and multiple regression analysis by utilizing SPSS WIN 21.0 statistical program. The results of this study can be summarized as follows. First, this study verified the dance class-related achievement goal orientation of middle school students in accordance with their general characteristics. In regard to the performance-approach depending on the grade, this study found that the groups of first year and second year students had a significantly higher degree of the difference in the performance-approach than the group of third year students. In addition, the group of second year students had a significantly higher degree of the difference in the performance-avoidance than the group of first year students. Moreover, in regard to the performance-avoidance of dance class-related achievement goal orientation in accordance with the past experience of dance education, those who had no prior education experience had a significantly higher degree of difference in the performance-avoidance than those who had prior education experience. Also, those who had no prior education experience had a significantly higher degree of difference in the proficiency-avoidance than those who had prior education experience. Second, this study conducted multiple regression analysis in order to analyze the effects of dance class-related achievement goal orientation of the middle school students participating in the after-school dance class on their task continuity. As a result, this study found that their dance class-related achievement goal orientation had a significant impact on their task continuity. The explanatory power of the model was found to be 61.4 percent. Among the sub-factors of dance class-related achievement goal orientation that influenced the task continuity, the proficiency-avoidance had the largest impact, followed by the performance-avoidance, the proficiency-approach and the performance -approach. Third, this study performed multiple regression analysis in order to analyze the effects of dance class teachers’feedback types perceived by the middle school students participating in the after-school dance class on their task continuity. As a result, this study found that the positive general feedback of dance class teachers had a significant impact on the task continuity. The explanatory power of the model was found to be 35.7 percent. Among the sub-factors of dance class teachers’feedback types that influenced the task continuity, the positive general feedback had the largest impact, followed by the performance-knowledge feedback and the negative non-verbal feedback. Fourth, this study performed Pearsons’correlation analysis in order to examine the correlation between the variables. As a result, the task continuity, which was considered as a dependent variable, was found to have a positive significant relationship with all the variables and sub-factors of achievement goal orientation and dance teachers’feedback types. Moreover, this study found that the level of task continuity would become higher when the achievement goal orientation and the perception of dance teachers’feedback types were more positive. Summarizing the above-mentioned findings, those students in the lower grades tended to participate more actively in the dance class due to their strong desire to get recognized by others. Moreover, it can also be viewed that those who had no prior education experience had a tendency to passively pursue inner growth, recognition and ostentation through class. Hence, it can be concluded that it is necessary to provide an environment that allows students to experience dance through not only after-school class but also physical education class and develop dance class that can attract students’interest based on the educational values. Furthermore, the positive general feedback was found to be the most important type of teachers’feedback. Therefore, it would be necessary to evaluate positively on the efforts of dance class teachers rather than evaluating the result of dance performance. This study is of great academic significance because this study analyzed the process of learners’achievement goals in relation to the dance class achievements and also identified the mediator role of teaching behaviors in consideration of the achievement goals. Furthermore, this study is of great practical significance because this study provided preliminary data for an adequate teaching direction by reflecting the specificities of dance class, which could be deemed as both the physical education using physical body and liberal arts education. In particular, it is believed that this study could become a foundation for providing preliminary data for an adequate teaching direction by reflecting the specificities of school dance class given the situation that there is an insufficient number of studies that focus on the general students in the field of dance education. Furthermore, this study could contribute to the expansion and popularization of dance related activities.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 5 C. 연구의 제한점 5 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 성취목표성향 6 B. 교사의 피드백 유형 17 C. 과제지속성 24 Ⅲ. 연구방법 27 A. 연구모형 27 B. 연구대상 및 절차 28 C. 조사도구 29 D. 자료처리방법 35 Ⅳ. 연구결과 36 A. 일반적 특성에 따른 성취목표성향의 차이 36 B. 상관관계분석 38 C. 무용수업 성취목표성향이 과제지속성에 미치는 영향 40 D. 무용교사 피드백 유형이 과제지속성에 미치는 영향 41 Ⅴ. 논의 42 Ⅵ. 결론 및 제언 45 참고문헌 47 부록 61 ABSTRACT 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent823761 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title무용수업에서 학생의 성취목표성향과 교사 피드백 유형이 과제지속성에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Effects of Achievement Goal Orientation of Students in Dance Class on Task Continuity Depending on Teachers’ Feedback Types-
dc.creator.othernameMun, Jeong yeon-
dc.format.pagev, 70 p.-
dc.description.localremark석0620-
dc.contributor.examiner함정혜-
dc.contributor.examiner홍은아-
dc.contributor.examiner이경옥-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE