View : 1055 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor옥현진-
dc.contributor.author민슬기-
dc.creator민슬기-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:49Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000121651-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214029-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000121651-
dc.description.abstract본 연구에서는 태블릿 PC를 활용하여 학습자들이 보다 실제적이고 다양한 언어활동 경험을 하고 복합양식적인 텍스트를 스스로 제작할 수 있도록 그림책 제작 활동을 하였을 때 어떠한 양상이 나타나는지 살펴보고자 하였다. 스마트 환경이 학습자의 주도적인 참여와 능동적인 상호작용을 촉진할 수 있다는 점과 문식성교육에서 복합양식 문식성의 중요성이 부각된다는 판단에 따라, 이 두 측면을 효과적으로 결합하는 방식의 하나로 태블릿 PC를 활용한 그림책 제작 활동을 실시하였다. 실제적 언어사용자로서 정보와 자료를 활용하고 자기 주도성과 상호작용을 유발할 수 있도록 하는 태블릿 PC를 활용했을 때, 유년기부터 학생들에게 가장 친숙한 복합양식 텍스트인 그림책을 가장 효과적으로 표현할 수 있다고 보았다. 또한 인터넷에 연결된 태블릿 PC는 그림책 만들기에 필요한 다양한 자료를 참조하면서 선택할 수 있도록 도와주고 학습자 간 정보 교류를 보다 원활하게 만들며 종이로 표현할 때의 한계를 극복할 수 있게 함으로써 새롭게 창의적인 복합양식 텍스트를 생산하는 데 기여할 수 있을 것으로 보았다. 이에 본 연구의 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 4학년 학생들은 태블릿 PC를 활용한 그림책 제작 과정에서 태블릿 PC를 어떻게 활용하는가? 2. 초등학교 4학년 학생들은 태블릿 PC를 활용한 그림책 제작 활동에서 글과 그림의 의미 관계를 어떻게 구성하는가? 이를 알아보기 위해 본 연구를 실시하기 전 예비단계에서 초등학교 4학년 24명의 학생들에게 태블릿 PC의 다양한 기능을 익히게 하고 이야기의 기본 구조에 대하여 학습하게 하였다. 이어 본격적으로 8월 4주부터 10월 3주까지 8주 간 주당 2시간 창의적 체험 활동 시간에 태블릿 PC를 활용한 그림책 제작하기 활동을 하였다. 그림책을 제작하는 기간 동안 태블릿 PC를 사용하여 만든 작품은 학생들이 직접 클라우드에 저장하여 다음 번 제작할 시에 연계할 수 있도록 하였다. 그림책이 제작된 후에는 학생들과의 심층 면담을 하고 학생들의 태블릿 PC 활용 방식에 대한 분석을 하였으며 실제 만들어진 그림책의 글과 그림의 의미 구성 양상에 대하여 분석하였다. 분석 결과 그림책을 제작하는 과정에서 학생들의 태블릿 PC의 활용 방식을 ‘전사 기능의 활용’, ‘내용 생성 및 조직 전략의 활용’, ‘고쳐쓰기의 활용’, ‘디자인 도구로서의 활용’으로 범주화하였다. 또한 제작 활동을 통해 만들어진 그림책의 글과 그림의 의미 구성 양상은 ‘대칭’, ‘상호보완’으로 범주화할 수 있었다. 이어 대칭은 축소와 정교화로, 상호보완은 부연과 보충, 교차전진으로 세분화 하였다. 학생들의 작품을 분석한 결과, 본 연구에서는 대칭과 상호보완의 비율이 비슷하게 나타났으며, 이는 학생들이 능동적인 의미구성자로서 글과 그림이라는 별개의 기호에서 새로운 기호로의 의미를 만들어 냈다는 것을 나타낸다. 그동안 문자의 의미를 파악하는 데 집중했던 국어교육에서 벗어나, 태블릿 PC를 활용하여 학생 스스로 복합양식 텍스트를 창작하면서 의미를 구성하고 다양한 양식의 기호를 다루는 능력을 기르는 경험을 제공했다는 점에서 의의를 갖는다. 본 연구는 4학년 한 학급 24명의 학생들이 제작한 그림책의 글과 그림의 의미 구성 양상을 대상으로 삼고 있다는 점과 16차시 동안 이루어진 태블릿 PC 활용 방식만으로 논의하고 있다는 점에서 한계점을 가지고 있다. 본 연구의 결론 및 제한점을 토대로 후속 연구에 대한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 학생들이 태블릿 PC를 활용하여 다양한 복합양식 텍스트를 생성하는 것을 교육과정에 어떻게 반영할지에 관한 연구가 추가적으로 이루어져야 한다. 둘째, 다른 장르의 글쓰기에서도 태블릿 PC를 활용하여 복합 양식 텍스트의 생산 양상을 알아보는 연구가 필요하다.;This study is to research which aspect was shown when learners conduct the manufacturing activity of picture books in order to experience more realistic and various language activity and to manufacture the complex formed text for themselves. We conducted the manufacturing activity of picture books utilizing tablet PC as a way to effectively combine these 2 aspects according to the judgement that smart environments can promote the active interaction and self-directed participation of learners and the importance of literacy of complex form has been highlighted for the literacy education. When utilizing tablet PC which can induce the self directedness and interaction, and utilize the information and data as actual language users, we judged that it would be the most effective to express by picture books which is the most familiar complex formed text for students since their childhood. Also we judged that tablet PC which is connected to internet can contribute the new production of creative and complex formed tex by helping its reference and selection of various data which are required to make picture books, making its information exchange between learners more smooth and overcoming the limitation of paper expression. The research issues in accordance with the purpose of this study are as follows. 1. How do the fourth graders of elementary school utilize tablet PC during the process of picture book creation utilizing tablet PC? 2. How do the fourth graders of elementary school form the meaning relation between writing and picture during picture book creation utilizing tablet PC? In preliminary stage before conducting this study in order to research these, we let 24 fourth graders of elementary school learn the various functions of tablet PC and study the basic structure of story. Accordingly we started the full time manufacturing activity of picture book utilizing tablet PC during creative experience activity for 8 weeks 2 hours a week from 4th week of August to the 3rd week of October. During the period to manufacture picture books, we let the students to save works of art which were made by using tablet PC to cloud directly and them linked for the next manufacturing. After manufacturing of picture book, we conducted in-depth interview with students, analyzed the way to utilize tablet PC by students to categorize into ‘the utilization of transcriptional function’, ‘the utilization of contents creation strategy’, ‘the utilization of rescript’ and ‘the usage as the expressional device’. Also we can categorize the composition aspect of meaning between writing and drawing of picture books made by manufacturing activity. Accordingly ‘symmetry’ was subdivided into reduction and refinement, mutual supplementation were subdivided into amplification, supplementation and cross-forward. As a result of analyzing the works of students, this study shows that the ratio of symmetry and mutual supplementation is similar, which represents that as an active meaning composer, students create the meaning as a new sign from the separate signs which are writing and drawing. It is meaningful in that we provided the experience to grow the ability of creating the complex formed text, forming its meaning and handling various typed signs by utilizing tablet PC to students out of Korean education which used to focus on figuring out the meaning of letter so far. Also this study has a limitation in that we target the meaning formation aspect of writing and drawing of picture books by 24 fourth graders in a class and we discuss only the way to utilize tablet PC during 16th activity. Based on the conclusion and limitation of this study, we suggest about the following study as follows. First, we need the additional research about how students can reflect the various complex formed text utilizing tablet PC. Second, the study to research production aspect of complex formed text by utilizing tablet PC for the other genre writing is required.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 스마트 교육 5 B. 그림책 17 Ⅲ. 연구 방법 25 A. 연구 대상 25 B. 연구 기간 및 절차 26 C. 자료 수집 및 분석 방법 28 Ⅳ. 연구 결과 32 A. 그림책 제작 과정에서 나타난 태블릿 PC의 활용 방식 32 B. 그림책 제작 활동에서 나타난 글과 그림의 의미 구성 양상 47 Ⅴ. 결론 66 A. 요약 및 논의 66 B. 결론 및 제언 70 참고문헌 72 <부록> 출판된 학생들의 그림책 표지 77 ABSTRACT 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3433299 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title태블릿 PC 기반의 그림책 제작 활동에서 나타난 초등학교 4학년 학생들의 복합양식 텍스트 제작 양상-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAn analysis of fourth-grade students’multimodal composition of picture books with a tablet PC-
dc.format.pagevi, 82 p.-
dc.contributor.examiner최진영-
dc.contributor.examiner서수현-
dc.contributor.examiner옥현진-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 초등교육학과-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE