View : 1651 Download: 0

교육실습의 장점과 한계점

Title
교육실습의 장점과 한계점
Other Titles
Possibilities and limits of Student Teaching : Qualitative Research About Preservice Social Studies Teachers' Experiences of Student Teaching
Authors
이은해
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구는 사회과 예비교사들의 교육실습 경험에 초점을 맞추어 교육실습의 장점과 한계점을 살펴보았다. Dewey의 경험이론을 바탕으로 한 본 연구는 한국 한 사범대학 사회교육전공자들이 작성한 교육실습일지를 질적 연구방법으로 분석하여 첫째, 사회과 교육실습의 현황을 분석하고, 둘째, 교육실습경험이 예비교사들의 교직 적성과 교사전문성 신장에 미치는 긍정적인 영향은 무엇인지, 셋째, 교육실습의 한계점 및 보완해야할 점은 무엇인지에 대해 탐색해보았다. 연구자는 질적 연구방법을 사용하여 2012년부터 2014년까지 최근 3년간 교육실습을 경험한 사회과 예비교사 286명이 작성한 실습일지를 대상으로 내용 분석을 실시하였다. Dewey의 경험이론을 이론적 배경으로 하고, 연구대상학교의 교육실습 목표를 분석의 틀로 삼아 총 22,253장의 분량의 교육실습일지를 분석한 본 연구는 교사교육에 대한 함의를 제공할 수 있을 것이다. 주요어: 교육실습, 예비교사, 사회과 교사교육;This study explores preservice social studies teachers' experiences of student teaching. Framed by theory of experience, this study chose one college of education and its student teaching program and examined the following research questions: (a) what preservice social studiees teachers' experiences of participating in student teaching programs were, (b) if and how they were able to learn, develop, and reflect on teacher professionalism throughout the experiences, and (c) what drawbacks were noticed in such service learning programs. This qualitative research analyzed reflective essays that were written by 286 preservice social studies teachers who had participated in the program over the course of the past three years (2012-2014). This study seeks to contribute to generating further discussion on providing practical implications for student teaching for preservice teachers. Key words: Student teaching, Preservice teachers, Social studies teacher education
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE