View : 1055 Download: 0

이가은의 졸업연주 작품연구

Title
이가은의 졸업연주 작품연구
Other Titles
Annotation on graduation recital program : D. Buxtehude,『Prelude in E Major BuxWV141』/ J. S. Bach,『Organ Concerto in a minor BWV593』/ F. Mendelssohn,『Prelude and Fugue No.1 in c minor Op.37』/ A. Guilmant,『Sonata No.1 in d minor Op.42 Ⅱ, Ⅲ』/ D. Locklair,『Rubrics Ⅰ, Ⅱ, Ⅴ』/ N. Hakim,『Agape Ⅲ』
Authors
이가은
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박소현
Abstract
본 연구는 2015년 5월 23일 이화여자대학교 음악대학 오르간전공 이가은의 석사과정 졸업연주 작품을 바탕으로 한 연구이다. 연주곡목은 디트리히 북스테후데(Dietrich Buxtehude, 1637-1707)의『전주곡 E장조 BuxWV141(Prelude in E Major BuxWV141)』, 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의『오르간 협주곡 a단조 BWV593(Organ Concerto in a minor BWV593)』, 펠릭스 멘델스존(Felix Mendelssohn-Bartholdy, 1809-1847)의『전주곡과 푸가 1번 c단조 Op.37(Prelude and Fugue No.1 in c minor Op.37)』, 알렉산드르 길망(Alexandre Guilmant, 1837-1911)의『소나타 1번 d단조 Op.42(Sonata No.1 in d minor Op.42)』중 2, 3악장, 그리고 단 라클레어(Dan Locklair, b.1949)의『루브릭스(Rubrics)』중 1, 2, 5악장과 나지 하킴(Naji Hakim, b.1955)의『아가페(Agapê)』곡 중 3악장으로 구성하였다. 북스테후데는 북독일 악파의 음악 양식을 확립한 대표적인 작곡가이다. 그의『전주곡 E장조 BuxWV141』은 즉흥적이고 자유로운 환상적 양식(Stylus Phantasticus)의 도입부와 푸가를 포함한 독립적인 여러 개의 부분으로 이루어진 북독일 오르간 음악의 특징을 보여주는 작품이다. 이 작품의 연주법은 논 레가토(Non-legato)로 연주되며, 페달의 지속음과 느린 화성의 진행을 느끼면서 표현해야 하며, 화려하고 웅장한 그 시대의 일반적인 플레눔(Plenum) 소리를 바탕으로 프린시팔(Principal), 믹스쳐(Mixtur), 그리고 페달에는 리드(Reed) 음색을 사용하였다. 중부 독일 바로크 시대의 바흐는 많은 음악적 업적을 남겼으며, 여러 작곡가들에게 영향을 주었다. 그의『오르간 협주곡 a단조 BWV593』은 이태리 작곡가들의 영향을 받아 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi, 1678-1741)의 바이올린 콘체르토 곡을 오르간으로 편곡하게 된 작품으로 세 개의 악장으로 이루어졌으며, 이태리의 전형적인 바로크 콘체르토‘빠름-느림-빠름’의 구조이다. 빠른 템포인 1, 3악장은 뚜띠(Tutti)와 솔로(Solo)로 번갈아가며 연주되는 리토르넬로(Ritornello) 형식으로 뚜띠 부분에는 프린시팔(Principal)과 믹스쳐(Mixtur), 솔로 부분에는 플루트(Flute) 음색을 사용하여 대조를 이루었다. 느린 템포의 2악장은 페달 없이 두 개의 손 건반으로 연주되며, 오른손 멜로디 선율은 프린시팔(Principal), 왼손 반주는 플루트(Flute)와 스트링(String) 음색을 사용하였다. 이 작품은 북스테후데와 마찬가지로 바로크 시대의 논 레가토로 연주되며, 쉼표와 강박을 명확히 표현하고 리듬감 있게 연주해야 한다. 독일 초기 낭만시대의 음악을 주도한 멘델스존은 피아니스트이자 오르가니스트로 전반적인 음악 분야에서 뛰어난 두각을 나타내었다. 그의 작품『전주곡과 푸가 1번 c단조 Op.37』은 낭만시대의 일반적인 레가토(Legato) 주법으로 연주하며, 주제 선율을 노래하듯이 표현한다. 이 작품의 전주곡은 완전 8도 음정인 주제 선율이 반복 되는 것이 특징이며, 왼손의 화성과 페달의 베이스 음이 풍부하게 들릴 수 있도록 리드(Reed) 음색을 사용하였다. 푸가는 제시된 주제 선율에 대하여 응답 선율이 나타나는 것이 특징이며, 낭만시대의 음색을 중심으로 부드러운 소리를 표현하기 위해 프린시팔(Principal)과 플루트(Flute) 음색을 조합하였다. 길망은 19세기 프랑스 낭만 시대의 심포닉 악파(Symphonic school) 작곡가이다. 그의『소나타 1번 d단조 Op.42』중 2악장은 대위법적인 요소를 가진 폴리포니(Polyphony)와 화성적인 요소를 가진 호모포니(Homophony)를 선율적으로 아름답게 연주해야 한다. 토카타 형식인 3악장은 즉흥적으로 주제가 이조되는 것이 특징이며, 이 악장은 화려하게 연주하되 모든 음들이 고르게 들릴 수 있도록 균일한 힘을 분배한다. 이 작품은 프랑스 낭만시대의 특성상 곡의 셈여림과 다이나믹(Dynamic) 표현을 위해 스웰 박스(Swell box)를 사용하며, 리드(Reed)와 믹스쳐(Mixtur) 음색을 첨가 하였다. 현대 미국 오르간 음악에서 중요한 위치를 차지하고 있는 라클레어의『루브릭스(Rubrics)』는 다섯 개의 모음곡으로 각 악장이 따로 연주될 수 있으며, 스타카토, 레가토, 글리산도 등의 다양한 주법으로 연주된다. 화려한 분위기의 1, 5악장은 페달의 주제 선율이 잘 들리도록 명확히 구분지어 연주하기 위하여 리드(Reed)음색을 사용하였으며, 평온한 분위기의 2악장은 점음표로 이루어진 음형의 길이를 정확한 박자로 연주하고, 선율이 아름답게 들릴 수 있도록 부드러운 플루트(Flute) 계열의 음색을 사용하였다. 프랑스에서 활발히 활동 중인 하킴은 자신만의 독특한 색깔과 음악어법으로 오르간 작품 외에도 다양한 악기를 통해 여러 장르를 작곡하는 현대 작곡가이다. 그의 작품『아가페(Agepê)』는 세 개의 악장으로 이루어졌으며, 활기찬 분위기의 표제 음악으로 예배의 전주곡, 영성체, 후주곡으로 쓰일 수 있게 작곡되었다. 특히 마지막 3악장은 그레고리안 성가에 기초하여 작곡된 곡으로, 비화성음의 사용과 다양한 혼합 박자로 쓰인 것이 특징이다. 이 악장은 전체적으로 빠른 음가로 진행되고 있기 때문에 손 건반의 이동과 아티큘레이션(Articulation)에 주의하며, 정확하고 기교적으로 연주해야 한다. 음색조합은 프린시팔(Principal), 플루트(Flute), 뮤테이션(Mutation) 음색을 중심으로 사용하였고, 곡의 셈여림을 극적으로 표현하기 위하여 리드(Reed), 믹스쳐(Mixrur) 음색을 첨가하여 연주하였다.;This thesis studies the music pieces Lee Kaeun performed at Master of Music Graduation Recital on May 23rd, 2015 who majors in organ at the Department of Music, Ewha Womans University. The list of music pieces consists of Prelude in E Major BuxWV141 by Dietrich Buxtehude(1637-1707), Organ Concerto in a minor BWV593 by Johann Sebastian Bach(1685-1750), Prelude and Fugue No.1 in c minor Op.37 by Felix Mendelssohn-Bartholdy(1809-1847), the 2nd, 3rd movements of Sonata No.1 in d minor Op.42 by Alexandre Guilmant(1837-1911), the 1st, 2nd and 5th movements of Rubrics by an Dan Locklair(b.1949) and the 3rd movement of Agapê by Naji Hakim (b.1955). As a composer, Dietrich Buxtehude established the musical style of the Northern German School. Prelude in E Major BuxWV141 exhibits the improvident, free introduction of Stylus Phantasticus and a number of independent parts including the Fugue. This is a momentous example of the Northern German School. One interpretation of this piece is to play in Non-legato with a continuant sound of the pedal while feeling the flow of a slow chord. At the same time, timbre in use include the grand and splendid Plenum tone of its era, on top of which lie Principal, Mixtur and lastly Reed timbre on the pedal. Johann Sebastian Bach from the Baroque period left behind remarkable achievements and inspired future generations of composers. His Organ Concerto in a minor BWV593 was influenced by Italian composers and it was an arrangement of Concerto for Violin by Antonio Vivaldi(1678-1741). The piece consists of three movements and follows the typical Italian Baroque Concerto‘Fast-Slow-Fast’. Its up-tempo 1st and 3rd movements follows the Ritornello structure, which alternates Tutti and Solo. Principal and Mixtur in the Tutti part contrast with Flute in the Solo part. The slow-tempo second movement is played with two manuals without a pedal. The right-hand melody is expressed exquisitely with Principal timbre and the left-hand accompaniment is played with Flute and String timbre. One interpretation of this piece is to play with a sense of rhythm by clearly expressing rest and beat in Non-legato of the Baroque period, just like Buxtehude. Felix Mendelssohn-Bartholdy was both a pianist and organist, leading the early German Romantic music and cutting a conspicuous figure in all areas of music. His Prelude and Fugue No.1 in c minor Op.37 is played in the classic legato style of the Romantic period and expresses the subject melody as if singing a song. The Prelude of this piece repeats the subject melody in perfect octave and uses Reed timbre to let the left harmony and bass tone of the pedal be heard abundantly. The Fugue is characterized by the fact that answer appears for the suggested theme. Principal and Flute timbre was combined to express a soft tone with the Romantic tone at the core. Alexandre Guilmant is a composer from the Symphonic School of the French Romantic. In the second movement of His Sonata No.1 in d minor Op.42, the Polyphony with contrapuntal elements and Homophony with harmonic elements are played both melodically and beautifully. The third movement with a free Toccata structure is characterized by the fact that the subject gets transposed improvidently. This movement is played splendidly but the energy must be distributed equally to make every tune heard evenly. Due to the characteristics of the French Romantic, this piece makes use of the Swell box to express its dynamics and adds Reed and Mixture timbre. Dan Locklair holds great significance in the modern American organ music. Rubrics is five suites and each movement can be played independently. One distinctive interpretation of this piece is to differentiate a number of articulations and use them, such as Staccato, Legato and Glissando. The splendid first and fifth movements use Reed timbre to make a clear distinction and deliver the subject melody in the pedal part skillfully. With the serene second movement, the figures are written out in dotted notes on the score and the organist adheres to length of the notes with accurate rhythm. Soft Flute timbre is used to make the melody beautiful. Naji Hakim is a contemporary composer active in France with unique music propensity, who composes works in a variety of genres using not only the organ but other instruments as well. His own unique colors are fully reflected in his works. His Agapê is a lively music piece and it is a program music in the Rondo form composed of three movements. This piece can be used as a Prelude during worship, communion and a postlude. Especially, the last three movement are composed on the basis of Gregorian chant and they proceed with a fast phonetic value overall. Therefore, the organist plays with the movement of the manual keyboard and articulation in mind, achieving an accurate and artful performance. In the case of timbre, Principal and Flute are mainly used with the addition of Mutation, Reed and Mixtur to express the dynamics of the piece dramatically.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE