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dc.contributor.advisor최유미-
dc.contributor.author권민정-
dc.creator권민정-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:28Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000120868-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213834-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000120868-
dc.description.abstractMovies are very significant civilized life for new-senior generation. Because watching movies which are media of communication is a part of living life for them. Actually, a about half of whole seniors enjoy the movies. According to a recent survey, web accessibility of information minority group including new-seniors is increasing. However new-seniors who can use web information is about a half of whole seniors. According to recent researches related on new-seniors, a generation of new-seniors who have high intellectual desires and active lifestyle is a social stratum from connections with the other people. However reservation service to reflect interests and needs of new-seniors is nonexistent. Furthermore, new-seniors, actually, have circumstance which they go through difficulty with regard to use of reservation service because of a lack of researches related for them. Therefore, in this paper, purpose of this study(research) is increasing accessibility of reservation service(application) by designing movie reservation service(application) to reflect their needs according to new-seniors oriented survey. Also, this study has another goal which proposes the way for sold-out online reservation to enhance psychological satisfaction and reduce pressure about reservation using online service(application). Before continuing this study, it confirm pilot study and various service cases for new-seniors to understand their substance according to a literature search. And the way to enhance rate of mobile movie reservation for new-seniors is considered from movie application cases. According to searching cases, conventional movie reservation application consists of contents with difficult level for using it. Contents to communicate with moviegoers is insufficient(not enough). Conventional movie reservation applications are made for whole age group so these have complicated forms with massive movie information and various service. These complicated forms are not adapted to new-seniors. Based on these surveys, user research about new-seniors moviegoers proceeds. Firstly, user research proceeds by doing advance poll and it is to understand type and property of present moviegoers. Secondly, depth interview for normal moviegoers proceeds. Qualitative data obtained from depth interview is analyzed by sequence model and affinity diagram. Also to understand needs and difficulty in movie reservation service for new-seniors moviegoers is conducted. In user modeling step, ‘Persona’ is drew by analyzing user behavior pattern. After that, needs are defined. According to needs of ‘Persona‘, ‘Friendly My Movie’ application with guide function and without burdens is designed for new-seniors. Proposed movie reservation application is designed by adding ‘guide‘ function including interactive method to effectively use complicated reservation way, acquisition of information and sharing information. New-seniors have problem which they can’t use necessary function because of complex composition of functions. To solve this problem, prototype of mobile movie reservation application including interaction function, search engine and guide function with interactive method is designed. This study proposed method to enhance of application accessibility and reduce difficulty in mobile movie reservation for new-seniors moviegoers who avoid to use smart devices. Practically, to revitalize mobile movie reservation application for new-seniors who is not good at handling smart devices is not easy thing. Therefore, in this study, proposed movie reservation application design based on user experience is expected to be a foundation to increase communication with new-seniors. Also this study is expected to be academic basis in new-seniors specialized service and contents project.;뉴 시니어 세대에게는 영화가 중요한 문화생활로 자리잡은지 오래이다. 소통의 매개체로 생각하는 영화관람이 그들에게는 삶의 일부이며, 실제로 시니어의 전체 인구 중 절반에 가까운 인구가 영화를 즐기기 때문이다. 뉴 시니어를 포함한 정보 소외 계층의 웹 접근성은 날로 발전중이나, 이를 활용할 수 있는 역량은 뉴 시니어 전체의 절반정도의 수준인 것으로 조사되었다. 최근 국내에서 진행된 뉴 시니어 연구들을 살펴보면, 뉴 시니어들은 높은 지적 욕구와 활동적 생활태도를 가지고 있으며 주변인과의 네트워크 구축을 통해 폭넓은 사회적 관계를 만들어 나가는 계층이다. 하지만 뉴 시니어들을 위하여 그들이 가지고 있는 관심과 그들만이 원하는 니즈를 효과적으로 반영한 예매서비스가 없고, 그와 관련한 연구가 없어 실제로 예매서비스를 사용하지 못하거나 어려움을 겪는 상황이다. 따라서 본 연구는 뉴 시니어를 대상으로 한 조사를 통해, 그들의 니즈를 반영한 모바일 영화 예매 어플리케이션을 디자인하여 과거보다 활발히 어플리케이션에 접근할 수 있도록 하며 예매에 대한 부담감을 줄이고 심리적인 만족도를 높이며 예매완료를 유도하는 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 본 연구를 진행하기에 앞서 문헌조사를 통해 뉴 시니어 세대의 본질을 이해하며 뉴 시니어를 위한 선행 연구 및 다양한 서비스 사례를 알아보았다. 이후 영화 어플리케이션 사례를 통하여 뉴 시니어 계층의 모바일 영화 예매를 위한 활성화 방안을 고찰해보았다. 조사에 따르면 기존의 영화 어플리케이션은 사용하기에 다소 어려운 수준으로 콘텐츠를 구성하고 있었으며, 뉴 시니어 영화관람객과 소통할 수 있는 점 또한 많지 않다는 점을 파악할 수 있었다. 전체 연령에게 치중되어진 기존의 애플리케이션은 영화 정보 및 다양한 서비스를 제공하면서 복합적인 설계구조를 가지고 있다. 이러한 설계구조는 뉴 시니어 계층을 위한 서비스로는 부족하다고 판단하였다. 이와 같은 내용을 바탕으로 뉴 시니어 영화관람객에 대한 본격적인 사용자 조사를 진행하였다. 사용자 조사는 일차적으로 사전 설문조사를 진행하여 오늘날 영화관람객의 유형 및 특성을 대략적으로 파악하였다. 이차적으로 일반 관람객들의 심층 인터뷰를 진행하였다. 심층 인터뷰를 통해 얻은 질적 데이터는 시퀀스 모델(Sequence Model)과 어피니티 다이어그램(Affinity Diagram)을 통해 분석하고 뉴 시니어 영화관람객이 영화 예매 과정에서 겪는 어려움과 요구사항을 파악하였다. 사용자 모델링(Modeling)단계에서는 사용자의 행동패턴을 분석하여 퍼소나를 도출하였고, 이후 요구사항을 정의하였다. 도출된 퍼소나의 요구사항에 따라 영화 예매 시스템에 대하여 부담 없이 사용 가능하고, 이를 위한 가이드기능을 포함한 ‘친절한 마이 무비’ 어플리케이션을 디자인하여 제안하였다. 대화식 방식을 활용한 ‘가이드’기능 탑재 앱으로 복잡한 예매 방법과 정보 습득, 공유 방식을 효과적으로 사용할 수 있도록 설계하였다. 전체 연령을 위한 설계의 맥락인 기능들의 복잡한 구성으로 인해 뉴 시니어들은 정작 필요한 기능을 수행하지 못하는 문제가 발생하였다. 이에 대한 해결로 단순한 기능, 거부감이 없는 자연스러운 인터랙션, 검색엔진 및 가이드기능만을 포함하여 프로토타이핑하였다. 본 연구는 조작의 두려움으로 스마트기기의 사용을 꺼려하는 뉴시니어 영화 관람객들의 요구사항을 만족시킴과 동시에 모바일 영화 예매에 대한 부담감을 줄이고, 영화 어플리케이션과 가까워 질 수 있도록 접근성을 높일 수 있는 방안을 제시하는데 의의가 있다. 영화에 대한 관심은 높으나 빠른 시일내에 기기와는 친해질 수 없는 뉴 시니어 세대를 대상으로 어플리케이션을 활성화 시킨다는 것은 현실적으로 쉽지 않은 일이다. 따라서 본 연구에서 제안하는 사용자 경험을 토대로 설계된 디자인이 나날이 스마트해질 미래를 향한 지금 뉴 시니어 계층과 커뮤니케이션의 증대를 위한 밑거름으로 작용할 수 있길 기대하며, 더 나아가서 뉴 시니어 특화 서비스 및 컨텐츠를 기획하는 분야의 학문적 기반이 되길 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구배경 및 목적 1 B. 연구방법 및 내용 3 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 고령화 사회와 뉴 시니어 세대에 대한 이해 6 1. 고령화 사회의 추세 및 특징 6 2. 뉴 시니어 세대의 정의 8 3. 뉴 시니어 세대의 소비 특성 및 디지털 현황 10 4. 뉴 시니어 세대의 심리 및 니즈 13 B. 뉴 시니어 영화 관람객에 대한 이해 14 1. 뉴 시니어 영화 관람객의 소비현황 14 2. 뉴 시니어 영화 관람 동기 및 의사결정 요인 16 C. 뉴 시니어를 위한 선행연구 19 1. 뉴 시니어를 위한 웹사이트 연구 19 2. 뉴 시니어를 위한 어플리케이션 연구 21 3. 뉴 시니어를 위한 스마트 서비스 22 Ⅲ. 영화 예매 어플리케이션 분석 26 A. 영화 예매 어플리케이션 비교 26 B. 영화 예매 어플리케이션 선정 31 1. 분석 대상 선정 및 방법 31 2. 어플리케이션 정보 설계 요소 31 Ⅳ. 사용자 조사 34 A. 사전 설문조사 34 1. 설문조사 설계 및 내용 34 2. 설문조사 결과 34 3. 설문조사 결과 분석 38 B. 심층 인터뷰 39 1. 심층 인터뷰 설계 39 2. 심층 인터뷰 수행 40 3. 심층 인터뷰 결과 분석 43 C. 퍼소나(Persona)를 통한 사용자 모델링 54 1. 행동 변수 관계도(Behavior pattern mapping) 54 2. 퍼소나 설계 56 3. 퍼소나 분석 결과 및 요구사항 도출 58 D. 사용자 조사 결과 및 유형 60 Ⅴ. UI 디자인 설계 및 제안 61 A. 디자인 설계 61 1. 디자인 목표 및 컨셉 61 2. 정보구조 설계(Information Architecture) 62 B. 와이어프레임(Wire Frame) 64 C. 영화 예매 프로토타입 제안 70 Ⅵ. 결론 및 제언 71 참고문헌 73 ABSTRACT 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5189773 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title뉴 시니어(new-senior) 세대의 영화 예매 활성화를 위한 모바일 영화 예매 어플리케이션 제안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study of mobile movie reservation application for vitalizing movie reservation of new senior-
dc.format.pagex, 78 p.-
dc.contributor.examiner유현정-
dc.contributor.examiner최종훈-
dc.contributor.examiner전성진-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공-
dc.date.awarded2016. 2-
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