View : 593 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박신화-
dc.contributor.author성보민-
dc.creator성보민-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000122481-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213794-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000122481-
dc.description.abstractThis thesis is a study of my graduation recital programs for master's degree of「A Ceremony of Carols」of Benjamin Britten(1913-1976),「Magnificat」of John Rutter(1945- ). Benjamin Britten, a 20th century English composer, drew the attention of musicians and audiences from not only his homeland but also from all around the world. He stood out in his works of opera and church music. Moreover, he has composed 40 various choral works.「A Ceremony of Carols」, a widely performed Christmas choral work, was composed during his journey back to his country from the U.S. His experience at a boy’s choir in his childhood influenced him hoping to perform this piece in a treble’s voice. However, it is practically more performed in SSA form.「A Ceremony of Carols」, a work in total of 13 songs, including ‘Procession’, ‘Recession’, and ‘Interlude’ in harp solo, consists of Latin and English lyrics. However, the archaic words are used time to time. Britten used Gregorian chants, various modes, and melodies resembling reciting notes to create an old music atmosphere. In addition, staccatos, accents, and tenutos are used to give a more poetic effect to the lyrics, while frequent dissonance and tonal modification are employed to express vitality. John Rutter, an existing English composer and a conductor, is greatly favored for his beautiful church music and carols. He was brought up in a Christian culture. Based on his chapel experience in his early age, he was taught to highly regard the liturgy and tradition form of service. When it comes to compose church music, however, he not only focused on the viewpoint of liturgy but also to the audience, which he put his effort to draw closer to the public.「Magnificat」, his work made in 1990, often used modes and melodies of Gregorian chant to follow the church music form. Simultaneously, by adopting the melodies and rhythms from the Latin music or broadway musical, he completed「Magnificat」in a new musical concept. The work, in total of 7 songs in Latin, except for the second piece in English poetry, consists of form of SATB with orchestra. Harp and woodwind are often used in John Rutter’s many works, which is also stands out in「Magnificat」. Additionally, there are many changes in the beat upon lyrics. The piece shows diversity through frequent change of tonal and modes when a certain melody and lyric repeats. After looking through the life, background of the piece, and origin of lyrics as well as musical features of each song, the author will suggest notes to consider for practical conduction in the thesis.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 리사이틀 때 연주된 벤자민 브리튼(Benjamin Britten, 1913-1976)의「A Ceremony of Carols(캐럴의 제전)」과 존 루터(John Rutter, 1945- )의「Magnificat(마리아의 찬가)」를 연구한 것이다. 벤자민 브리튼은 고국뿐만 아니라 전 세계의 음악가들과 관객의 주의를 끌었던 20세기 영국 작곡가였다. 그의 작품은 오페라와 교회음악에서 큰 두각을 나타내었고 40여곡의 다양한 합창음악을 작곡하였다.「A Ceremony of Carols」은 매년 크리스마스 시즌마다 널리 연주되는 합창작품으로 브리튼이 미국에서 고국으로 항해하던 중에 작곡한 것이다. 브리튼은 유년시절에 소년합창을 경험하였고 이에 영향을 받아 이 작품에서도 소년의 목소리(Trebles’ voice)로 연주되길 원했지만 실제로는 여성합창(SSA)으로 더 많이 불린다.「A Ceremony of Carols」은 입장(Procession)과 퇴장(Recession) 그리고 하프의 간주곡을 포함하여 총 13곡이고 라틴어와 영어가사로 이루어져 있지만 때때로 고어를 사용 하였다. 브리튼은 그레고리안 챤트를 사용하기도 하고 다양한 선법의 사용과 낭송조에 가까운 멜로디를 통해 옛 음악의 분위기를 연출하였다. 또한 그는 가사에 있어서 시적인 효과를 더하기 위해 스타카토와 악센트, 테누토와 잦은 불협화음, 조성의 변화를 통해 생동감을 표현하였다. 존 루터는 아름다운 교회음악과 캐럴로 많은 사랑을 받고 있는 영국의 현존하는 작곡가이자 지휘자이다. 그는 어린 시절부터 크리스쳔 문화 속에서 성장했으며 어린 시절 채플 경험을 바탕으로 예배의 전례나 전통적인 형식을 배우고 중요시 여겨왔다. 그러나 그가 교회음악을 작곡함에 있어서는 전례적 관점에만 치우치지 않고 관객의 입장을 고려하고 대중에게 좀 더 가까이 다가서기 위해 노력하였다. 그의 1990년 작품인「Magnificat」역시 선법이나 그레고리안 챤트의 선율을 자주 사용하며 교회음악의 형식을 따르면서도 라틴계 음악이나 브로드웨이 뮤지컬에서 느낄 수 있는 선율이나 리듬을 사용하여 새로운 개념의「Magnificat」를 완성하였다. 이 작품은 영시의 2번곡을 포함하여 라틴어 가사의 총 7곡이고 혼성합창(SATB)과 오케스트라의 구성이다. 존 루터는 그의 많은 작품에 하프와 목관악기가 자주 등장함을 알 수 있는데「Magnificat」에서도 두드러지게 나타난다. 또한 가사에 의한 변박이 많이 이루어지고 하나의 선율과 가사가 반복될 때 잦은 변화의 조성과 선법을 통해 다양함을 보여주고 있다. 필자는 두 작곡가의 생애와 작품의 배경 그리고 각 곡들의 가사의 기원과 음악적인 특징을 살펴본 뒤 실제 지휘하는데 있어서 유의할 점을 본 논문에서 제시하였다.「A Ceremony of Carols」은 1994년 부지 앤 호크스 음악 출판사(Boosey & Hawkes Music Pubishers)에서 출간하고 Trebles I, II, III 과 하프(피아노)로 편성된 악보를 사용하였고「Magnificat」는 1991년 옥스퍼드 출판사(Oxford University Press)에서 출간되고 혼성합창(SATB)에 오르간이 포함된 쳄버 오케스트라로 편성된 악보를 참고하였다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 본론 3 A. 에드워드 벤자민 브리튼(EdwardBenjaminBritten.1913-1976) 3 1. 생애와 작품 3 2. A CeremonyofCarols(캐럴의 제전) 5 B. 존 밀포드 루터(John MilfordRutter.1945- ) 33 1. 생애와 작품 33 2. Magnificat(마리아의 찬가) 35 III. 결론 51 참고문헌 53 Abstract 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6541241 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleProgram Annotation-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleBenjamin Britten「A Ceremony ofCarols」 ;John Rutter「Magnificat」-
dc.creator.othernameSung, Bo Min-
dc.format.pagev, 56 p.-
dc.contributor.examiner박이연-
dc.contributor.examiner송혜진-
dc.contributor.examiner권혜령-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE