View : 628 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor윤승현-
dc.contributor.author최애나-
dc.creator최애나-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000122336-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213790-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000122336-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 피아노 독주를 위한 <발라드>(2012), 현악 4중주를 위한 <가을>(2010), 메조소프라노, 비올라, 첼로 그리고 피아노를 위한 <삶을 위한 노래>(2010), 플루트, 오보에, B♭클라리넷, 바이올린, 비올라, 첼로, 타악기를 위한 <음색의 조화>(2011)의 작품별 작곡 의도를 밝히고 악곡이 전개되는 기법의 음악적 특징을 분석하는데 있다. 본 작품들은 석사학위 이수를 위한 졸업 연주에서 발표한 작품으로 2012년 5월 29일 이화여자대학교 국악연주홀에서 초연되었다. 우선 각 작품의 작곡의도 및 배경을 설명하고 전체 형식과 구조를 분석한다. 주요 음정 소재의 수평적 · 수직적 활용과 작품 속에서 음악적 모티브가 발전되는 방법을 고찰하고자 한다. 또한 각 악곡을 전개해나가는 과정에서 특징적으로 사용된 음악적 기법을 구체적으로 살펴볼 것이다. 첫 번째 작품 피아노 독주를 위한 <발라드>(2012)는 중세시대부터 사용된 정형시 형식인 발라드를 바탕으로 한 곡이다. 이 곡에서는 중세시대 발라드의 형식적 구조에서 보이는 음악적 요소의 반복을 주제선율의 반복 및 변형으로 응용하고 있다. 또한 19세기 피아노음악에 사용된 발라드의 3부 형식을 변형시켜 확장된 ABA′형식의 구조를 사용한다. 작품의 주요 음소재는 장2도와 완전4도의 음정관계에 기초한 2개의 테트라코드(tetrachord)이며 이를 수평적 · 수직적으로 활용한다. 그리고 악곡을 전개하는 데 있어 주제선율의 계속적인 변형을 중심으로 피아노의 특징적인 주법들을 사용하고 있다. 두 번째 작품 현악 4중주를 위한 <가을>(2010)은 두 개의 악장으로 구성되는데, 두 악장의 주요 음소재는 단2도 음정관계이다. 이 음정관계는 수직적 화음구성과 수평적 선율 진행을 통해 악곡 안에서 발전한다. Ⅰ악장 『보름달』에서는 단 2도 음정관계를 수직적으로 구성하고 Ⅱ악장 『바람』에서는 단2도 음정관계가 수평적으로 재등장함으로써 두 악장을 유기적으로 연계시킨다. 그리고 점묘적으로 등장한 주제 선율이 대위적으로 진행하며 주제의 변형을 이끌고 있다. 또한, 약음기의 사용, 하모닉스(harmonics), 술 폰티첼로(sul ponticello)와 술 타스토(sul tasto)와 같은 현악기의 주법들을 사용함으로써 보름달과 바람의 외형적 변화를 음악적으로 나타내고 있다. 세 번째 작품 메조소프라노, 비올라, 첼로 그리고 피아노를 위한 <삶을 위한 노래>(2010)는 에밀리 디킨슨(Emily Dickinson, 1830-1886)의 시를 가사로 하여 만든 성악곡이다. 총 두 개의 악장으로 구성되고 시의 분위기와 의미를 음악적으로 나타내기 위해 메조소프라노, 비올라, 첼로 그리고 피아노로 악기를 편성하고 있다.Ⅰ악장에서는 장2도-단2도-완전5도의 음정관계를 중심으로 변형된 주제 선율을 대위적으로 발전시킨다. Ⅱ악장에서는 도입부에서부터 성부별로 리듬을 차등적으로 제시하여 시에서 표현하는 고통스러운 감정을 음악적 어법으로 나타내고 있다. 그리고 가사의 의미를 음악적으로 나타내기 위해 음악의 상징적 언어인 음형을 사용하며, 가사 · 성악선율 · 반주악기간의 상호관계를 나타내기 위해 성부간의 대위적 진행과 대조적 진행을 병행하고 있다. 네 번째 작품 플루트, 오보에, B♭클라리넷, 타악기, 바이올린, 비올라 그리고 첼로를 위한 <음색의 조화>(2011)는 각각의 악기가 가진 음색의 차이를 표현하고 악기의 다양한 주법을 활용해 조화로운 음색을 이끌어내기 위한 음악적 어법이 사용된 곡이다. 주요 음정구조로 주제 선율을 만들어 A부분에서는 역행과 전위된 형태로 사용하고 B부분에서는 점묘적 기법과 근접모방을 통해 절정을 형성하고 있다. 특히 B부분에서는 타악기적 음색 효과를 얻기 위해 각각의 악기가 가지고 있는 주법들을 다양하게 시도한다. 그리고 악곡의 소재인 음색을 악기 특유의 주법에 의한 음색, 악기들의 중첩에 의한 음색 그리고 음악적 요소에 의한 음색의 세 갈래로 구분하여 악곡 안에서 발전시키고 있다. 이와 같은 연구를 통하여 네 작품의 작곡의도 및 배경, 그리고 음악적 형식을 알 수 있다. 그리고 주요 음정 소재의 활용 및 악곡이 전개되는 기법을 분석함으로써 악곡에 사용된 음악적 어법간의 유기적 연계를 세부적으로 살펴볼 수 있을 것이다.;This thesis is an analytical study of the compositional techniques, intentions, and intervallic methods of Ae-na Choi's four works which were performed on her graduate recital, June 29, 2012 at Ewha Womans University College of Music Recital Hall; these works include Ballade for Piano solo, Autumn for String Quartet, Songs for Life for Mezzo-Soprano, Viola, Cello and Piano, and The Harmony of Color for Flute, Oboe, B♭Clarinet, Percussion, Violin, Viola and Cello. First, this thesis describes the background of each piece, its compositional intention and then analyzes the overall techniques and structure. Second, it discusses a vertical and horizontal utilization of the main pitch material and how it is implemented through the musical ideas. Finally, it examines the characteristics of musical techniques that are expanded in detail. These results are thorough demonstrated in this thesis. Ballade for Piano solo is based on the Ballad form used in the Middle Ages. Ballad form changes lyrics upon repetition of musical elements, such as tempo, rhythm, and melody. In addition, another type of this three-part form, is the 19th-century piano ballad music using the structure of extended ABA’, which is reflected in this composition. The main musical element is two tetrachords based on major second and perfect fourth. The material of the main melody’s intervallic structure is used both horizontally and vertically throughout the work. One of this composition’s focuses are also modifying the main melody and varying the playing techniques for emphasis. Autumn for String Quartet consists of two movements, which both feature the minor second. This pitch relationship progresses via vertical constructs and counterpoint, and through growing horizontal melody. Additionally, musical techniques, such as harmonics, tremolo and con sordino, are intended to emphasize characteristic string playing to symbolize a full moon and the external changes in the wind. Songs for Life for Mezzo-Soprano, Viola, Cello and Piano is a setting of poetry by Emily Dickinson. The instrumentation, Mezzo-Soprano, Viola, Cello and Piano were specifically selected to reflect the meaning and atmosphere of the two movements’ texts. The first movement, “If I can stop one heart from breaking” implies absorbing musical figures and ideas expressing contrasting lyrics and instruments. The second movement, "The Heart asks Pleasure First” specifically emphasizes 16-notes in the introduction and then creates a main melody that uses a contrasting rhythm to musically represent painful emotion. The Harmony of Color for Flute, Oboe, B♭Clarinet, Percussion, Violin, Viola and Cello is a single movement work that emphasizes timbre variation. Its major intervallic materials are ic5-ic4-ic6-ic1-ic7-ic1 which are modified within section A. Section B is based on pointillism techniques and stretto. Timbrally, each instrument emphasizes techniques to achieve a variety of percussive effects. In conclusion, the various types of compositional techniques used in the four recital works of Ae-na Choi are analyzed in this study. In addition, each works’ background, compositional intentions, and construction are discussed. Finally, the close relationship of the musical techniques and expressions along with the composer’s personal viewpoint and inclinations can be defined by analyzing how these ideas are materialized.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 본론 3 A. 피아노 독주를 위한 <발라드>(2012) 3 B. 현악 4중주를 위한 <가을>(2010) 15 C. 메조소프라노, 비올라, 첼로 그리고 피아노를 위한 <삶을 위한 노래>(2010) 30 D. 플루트, 오보에, B클라리넷, 바이올린, 비올라, 첼로, 타악기를 위한 <음색의 조화>(2011) 41 Ⅲ. 결론 59 참고문헌 61 부록 1 프로그램 노트 63 부록 2 - 악보 72 ABSTRACT 148-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent29534993 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title최애나의 작품 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle1. 피아노를 위한 <발라드>(2012) ;2. 현악 4중주를 위한 <가을>(2010) ;3. 메조소프라노, 비올라, 첼로 그리고 피아노를 위한 <삶을 위한 노래>(2010) ;4. 플루트, 오보에, B♭클라리넷, 타악기, 바이올린, 비올라 그리고 첼로를 위한 <음색의 조화>(2011)-
dc.title.translatedA Study of Works by Ae-na Choi. : 1. Ballade for Piano solo (2012) ;2. Autumn for String Quartet (2010) ;3. Songs for Life for Mezzosoprano, Viola, Cello and Piano (2010) ;4. The Harmony of Color for Flute, Oboe, Clarinet in B♭, Percussion, Violin, Viola and Cello (2011)-
dc.creator.othernameChoi, Ae-na-
dc.format.pagevi, 150 p.-
dc.description.localremark석0275-
dc.contributor.examiner조사방-
dc.contributor.examinerMichael Timpson-
dc.contributor.examiner윤승현-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE