View : 1040 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor안현의-
dc.contributor.author정희진-
dc.creator정희진-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:14Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:14Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000121560-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213712-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000121560-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 청년기의 학생들에게 사회부과적 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계에서 자기자비의 매개효과를 검증하는데 있다. 이 연구를 위해 서울과 광주 소재에 재학 중인 대학생과 대학원생 474명을 대상으로 완벽주의 척도, 학업적 지연행동 척도, 자기자비 척도에 대한 설문을 실시하였다. 연구 문제를 확인하기 위해 상관분석을 실시하였고, 각각의 변인별로 남녀에 따른 차이를 보기 위해 t-test를 실시하였다. 사회부과적 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계에서 자기자비의 매개효과를 검증하기 위해서 Baron과Kenny(1986)가 제안한 위계적 회귀분석을 실시하였고, 매개효과의 통계적 유의성을 확인하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회부과적 완벽주의와 자기자비, 학업적 지연행동의 상관을 살펴보면 사회부과적 완벽주의는 자기자비와 유의미한 부적상관을 나타냈으며, 학업적 지연행동과 자기자비 또한 유의미한 부적상관을 나타냈다. 둘째, 위계적 회귀분석결과를 살펴보면 사회부과적 완벽주의와 학업지연행동의 관계에서 자기자비가 완전매개효과를 나타냈다. 본 연구 결과를 바탕으로 대학상담의 장면에서 사회부과적 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계에서 자기자비에 초점을 둔 상담적 개입의 필요성을 시사하였다. 또한 본연구의 의의 및 추후연구를 위한 제언을 논의 하였다.;The purpose of this study was to examine the mediation effects of self-compassion on the relationship between socially prescribed perfectionism and academic procrastination. For this research, 474 undergraduate students and graduate students in South Korea were asked to complete a set of questionnaires on multidimensional perfectionism scale, aiken procrastination inventory and self-compassion scale. To examine the mediation effects, data were analyzed for multiple regressions. t-test was conducted to differentiate the results according to the participants' gender. For testing the mediation effect, hierarchical multiple self-compassion suggested by Baron and Kenny and the sobel-test were conducted. The results were as follows; first, the results of the corelation analyses showed that there were significant negative correlations among socially prescribed perfectionism and self-compassion and significant negative correlations between academic procrastination and self-compassion. Second, the results of hierarchical multiple regression analysis showed that there were full mediating effects of self-compassion on the relationships between socially prescribed perfectionism and procrastination. Eventually, the result of this study shows how self-compassion will be effective in future performances of counseling. Implications and limitations of this study were discussed along with the suggestions for future research.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 6 Ⅱ. 이론적 배경 7 A. 학업적 지연행동 7 1. 지연행동의 개념 7 2. 학업적 지연행동의 개념 9 B. 사회적으로 부과된 완벽주의 10 1. 사회적으로 부과된 완벽주의의 개념 10 2. 사회적으로 부과된 완벽주의와 학업적 지연행동 12 C. 자기자비 14 1. 자기자비의 개념 14 2. 자기자비의 하위요인 15 3. 자기자비와 구별되는 다른 개념 16 4. 자기자비와 완벽주의 18 5. 자기자비와 학업적 지연행동 19 Ⅲ. 연구방법 21 A. 연구대상 21 B. 연구절차 22 C. 측정도구 22 1. 완벽주의 척도 22 2. 학업적 지연행동 척도 23 3. 자기자비 척도 24 D. 자료 분석방법 25 Ⅳ. 연구결과 및 해석 26 A. 연구변인의 기술 통계 26 B. 연구변인간의 상관관계 28 C. 매개효과 검증 29 Ⅵ. 결론 및 논의 33 A. 요약 및 논의 33 B. 의의 및 연구의 제한점 35 참고문헌 38 부 록 50 ABSTRACT 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent737103 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc100-
dc.title사회적으로 부과된 완벽주의와 학업적 지연행동간의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle자기자비를 매개로-
dc.title.translatedThe Mediating of Self-compassion on the relationship between socially prescribed perfectionism and academic procrastination : Among Undergraduate and graduate students in South Korea-
dc.creator.othernameJeong, Hui-jin-
dc.format.pagev, 56 p.-
dc.contributor.examiner김은숙-
dc.contributor.examiner서은경-
dc.contributor.examiner안현의-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 상담심리전공-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE