View : 892 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신상근-
dc.contributor.author김지은-
dc.creator김지은-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000127560-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213625-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000127560-
dc.description.abstractThe present study investigated the effect of online mobile community feedback on Korean college language learners’ English writing. In order to explore the potential of online mobile community feedback in second language writing education, the following three research questions were posed: (1) What is the effect of online mobile community feedback on EFL students' writing? (2) What are the characteristics of online mobile community chat? (3) What are students' attitudes toward online mobile community feedback? The participants of the study were 28 students of various majors from two universities in Seoul, Korea. The participants were given a pre-test, and a pre-questionnaire on the perception of their English writing processes and strategies. They were placed into two groups: online mobile and offline feedback. Each group was then divided into four communities that each consisted of one teacher and three to four students. The offline community feedback group received peer and teacher feedback during community face-to-face conferences after the completion of their drafts, whereas the online mobile feedback group exchanged peer and teacher feedback via mobile instant messenger while composing their drafts. The mobile feedback group, upon completion of the drafts, received peer and teacher feedback via their community blog. Both groups revised their drafts and submitted them by email. The drafting and revising cycle was repeated under the same conditions for the second writing. Upon submitting the revision of the second writing task, the participants completed a post-questionnaire regarding their respective feedback experience. The pre-test and the post-test writings of the students were assessed and compared to investigate the effect of online community feedback chatting on the improvement of the learners' writings. The online communities' writing scores were then compared to the offline communities' scores in order to confirm the significance of the findings. In addition, the chat scripts of the online mobile feedback communities were evaluated to analyze the characteristics of mobile community feedback. The responses to the questionnaires were assessed to examine learners' attitudes toward online mobile community feedback. The results of the data analyses revealed that the mobile feedback had a significant effect on the total post-test scores as well as the content and vocabulary scores of the post-test. In contrast, the findings regarding the mean scores for organization, grammar and mechanics were found to be statistically insignificant. Furthermore, the analyses of the mobile feedback chats revealed that the students' online mobile feedback primarily focused on content and expression. The results of the post-questionnaire showed that those who participated in the online mobile community feedback felt that the feedback was beneficial to their writing. In conclusion, the findings of the present study provide evidence that suggests the effectiveness of providing feedback while learners compose their drafts. In addition, the findings indicate the feasibility of using online mobile community technologies for promoting L2 writing development and encouraging second language learners to become more engaged in their writing. ;본 논문은 온라인 모바일 커뮤니티 피드백이 한국 대학교의 언어 학습자의 영어 작문에 미치는 영향을 조사하였다. 본 연구의 참가자는 서울시 소재의 2 개 대학에 다니는 28명의 학생이다. 학생들은 온라인과 오프라인 집단으로 나뉘어져 약 4주 동안 4개의 글쓰기를 하였다. 그 중 첫 번째와 네 번째 작문은 각각 사전시험과 사후시험으로 사용되었다. 온라인 그룹의 경우, 선생님과 학생들로 이루어진 4개의 커뮤니티는 2개의 작문을 하며 모바일 메슨저를 사용하여 서로 피드백을 주고받았다. 학생들은 단체 톡방에서 글, 글쓰기 과정, 전략과 관련된 궁금한 것을 서로 질문하고 답하며 필요한 피드백을 나눌 수 있었다. 이러한 과정을 통해서 작성된 글은 본 연구를 위하여 만들어진 블로그에 올려졌다. 온라인 커뮤니티 멤버들은 자신이 소속한 커뮤니티의 글들에 대한 피드백을 주고받고 그것을 기반으로 글들은 수정이 되었다. 오프라인 그룹의 경우, 역시 4개의 선생님과 학생들로 이루어진 커뮤니티는 개인 작문을 하고 커뮤니티 컨퍼런스를 통해 피드백을 나누었다. 수정된 모든 글들은 연구자에게 이메일로 제출되었다. 이러한 동일한 과정이 2번 반복이 되었다. 또한, 학생들은 모두 사전 사후 설문지를 작성하였다. 실험 결과, 온라인 모바일 커뮤니티 피드백은 한국 대학교의 언어 학습자의 영어 작문에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 모바일 메신저를 통해서 작문을 하는 동안 커뮤니티 피드백을 서로 주고받는 것이 영어 학습자의 글쓰기 점수를 높이는 데 긍정적인 영향을 미쳤다. 특히 5가지 영역별로 분석점수를 각각 살펴보았을 때, 내용과 단어 면에서 두 집단 간의 사후 평균 점수 사이에 유의미한 차이가 있었다. 즉, 학생들의 글의 점수는 내용과 단어 면에서 피드백활동을 통해서 긍정적인 도움을 받은 것이다. 이러한 결과는 모바일 피드백을 내용적으로 분류 코딩하고 그 빈도수를 살펴보았을 때 피드백의 내용과 학생들의 글쓰기 점수 향상과 관련이 있음을 짐작케 해준다. 그 이유는 학생들간의 모바일 피드백이 내용과 표현 측면에서 가장 많이 등장하고 또한 그 소요시간 또한 긴 것에 있다고 생각된다. 학생들의 사후 설문지의 결과를 살펴보았을 때 피드백에 대한 만족도는 높은 것으로 드러났다. 학습자들은 거의 동시적인 피드백을 받는 것이 글쓰기에 도움이 된다는 문항에 높은 점수를 주었고 앞으로도 이러한 프로그램에 참여할 의도가 있다는 문항에도 동일하게 높은 점수를 보여주었다. 또한, 많은 참가자들이 즉각적인 피드백이 본인의 글쓰기에 도움이 되었다고 답변하였다. 본 연구의 결과로 온라인 모바일 커뮤니티 피드백은 한국대학의 언어 학습자의 영어 글쓰기 향상에 긍정적인 효과를 주는 것으로 밝혀졌다. 특히 글의 내용적인 측면과 언어 표현적인 면에서 영향을 주었다. 학습자들은 초안을 작성하는 동안 글의 주제에 대해서 채팅을 충분히 할 수 있었다. 또한 서로 격려하면서 하면서 영어 글쓰기에 대한 자신감을 키우고 더욱 높은 수준의 영어글쓰기를 하려고 노력하는 모습을 보였다. 또한, 본 연구의 결과는 학생들이 초안을 작성하면서 피드백을 주고받는 것이 학생들의 영어 글쓰기 향상에 도움을 준다는 것을 보여준다. 모바일 인스턴트 메신저가 영어 글쓰기 수업의 도구로 유용한 역할을 할 수 있다는 것도 보여주었다. 본 실험은 많은 제한점을 가지고 있다. 참가자의 참여가 자율적이어서 기여도가 낮은 학생들이 많았고, 학습자의 수가 너무 적었고, 한사람의 선생님이 여러 커뮤니티의 리더 역할을 하는데 있어서의 한계점등이 문제점으로 드러났다. 물론 영어 글쓰기 수업에서 선생님이 시간에 구애받지 않고 계속적인 피드백을 주는 것은 실질적으로 불가능하지만, 글쓰기 수업에서 학생들 간의 온라인 피드백 커뮤니티를 활용하는 것은 가능하다고 사료된다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. INTRODUCTION 1 A. The purpose of the Study 2 B. Research Questions 5 Ⅱ. LITERATURE REVIEW 7 A. Feedback in Traditional L2 Writing Instruction 7 1. The Effects of Traditional Feedback on L2 Learners' Writing 8 2. The Constraints in Current Feedback Practice 12 B. The Benefits of Collaborative Writing 20 1. The Effectiveness of L2 Collaborative Writing 20 2. The Benefits of Collaborative Scaffolding for L2 Writers 23 C. Mobile Instant Messenger as a New Learning Tool 26 D. Prior Research 29 1. Research on Traditional Feedback 29 2. Research on Online Interactive Feedback 34 Ⅲ. METHODOLOGY 38 A. Research Design 38 B. Participants 39 C. Materials 41 1. Writing Prompts 41 2. Questionnaires 43 3. Mobile Instant Messenger 44 D. Data Collection Procedures 44 1. Procedures Prior to Writing with Feedback 44 2. Writing with Feedback 46 3. Procedures after Writing with Feedback 51 4. Scoring of Participants' Writing 52 E. Data Analysis 54 1. Analysis of Online Chat Scripts 54 2. Analysis of the Results of Questionnaires 59 3. Statistical Analysis 59 Ⅳ. RESULTS AND DISCUSSION 61 A. The Effect of Online Mobile Community Feedback on L2 Writing 61 1. Test of Homogeneity of the Pre-test Scores of the Online Mobile Community and Offline Community Groups 61 2. The Effect of Different Feedback on the Post-test Scores 63 B. Characteristics of Online Mobile Community Feedback 67 1. The Foci of Online Mobile Community Feedback 67 2. Analysis of the Feedback Chat by Foci 74 3. Students' Incorporation of Online Mobile Feedback 77 C. Learners Attitude toward Online Mobile Community Feedback 80 1. Learners' Attitude on Writing in English Prior to Feedback 81 2. Learners' Perception of the Effect of Online Mobile Community Feedback 83 3. Learners' Perception of Community Feedback via Mobile Instant Messenger 85 Ⅴ. CONCLUSION 88 A. Summary of the Findings 88 B. Limitations and Pedagogical Implications 93 C. Suggestions for Further Studies 95 REFERENCES 96 APPENDICES 109 A. Material for Introducing Participants to Basic Composition of English Essay 109 B. Front Page of the Blog 110 C. Peer Interactive Feedback Sheet for Offline Feedback Communities 111 D. The Writings by Student C from Online Mobile Feedback Community A 113 1. The Pre-test Writing 113 2. The Draft with Annotations for the First Writing Task 114 3. The Revision of the Draft for the First Writing Task 116 4. The Draft with Annotations for the Second Writing Task 117 5. The Revision of the Draft for the Second Writing Task 119 6. The Post-test Writing 120 E. The Writings by Student O from Offline Feedback Community B 121 1. The Pre-test Writing 121 2. The Draft with Annotations for the First Writing Task 123 3. The Revision of the Draft for the First Writing Task 125 4. The Draft with Annotations for the Second Writing Task 127 5. The Revision of the Draft for the Second Writing Task 129 6. The Post-test Writing 131 F. Summary of Writing Difficulties Reported by Thirty Students 132 ABSTRACT IN KOREAN 133-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3416856 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.titleThe Effect of Online Mobile Community Feedback on Korean College Language Learners' English Writing-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated온라인 모바일 커뮤니티 피드백이 한국 대학생의 영어 작문에 미치는 영향-
dc.creator.othernameKim, Jee Eun-
dc.format.pageviii, 134 p.-
dc.contributor.examiner최연희-
dc.contributor.examiner이미진-
dc.contributor.examiner신상근-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 영어교육전공-
dc.date.awarded2016. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE