View : 794 Download: 0

학령기 인공와우 아동의 은유 및 관용어에 따른 비유 의미 이해 능력

Title
학령기 인공와우 아동의 은유 및 관용어에 따른 비유 의미 이해 능력
Other Titles
Comprehension Abilities of Figurative Language according to Metaphor and Idiom in Cochlear Implantation with School-aged children
Authors
김선영
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 언어병리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영태
Abstract
The purpose of the present study was to reveal the differences of comprehension ability of Figurative Language among the cochlear implant(CI) and two groups of normal children, one matched by their chronological age(N-CA) and the other matched by their language age(N-LA) with the CI children. thirty children, 10 CI and 20 normal, participated in the present study. This study tested the metaphors idioms to find out for comprehension ability of Figurative Language. Metaphors were divided into three kinds based on the similarity : visual, attributional, and psychological metaphor. Each Metaphors kinds consisted of 15 metaphoric sentences. also, Idioms were divided into two kinds based on the transparency : transparent, opaque idioms. Each Idioms kinds consisted of 10 idiomatic sentences. To examine group differences based on the two tasks, Two-way mixed ANOVA was used. The results of this study are as follows. (1) Metaphoric comprehension ability of the CI children was significantly lower than both of normal children groups. (2) Idiomatic comprehension ability of the CI children was significantly lower than both of normal children groups. (3) There was a significant main effect for metaphoric type within three groups. Psychological metaphor was the lowest score. There was significant effect among metaphor types. (4) There was significantly interactive effect between the group and metaphoric type. (5) There was a significant main effect for group. CI children was significantly lower than both of normal children groups. (6) There was a no interaction effect transparency and group. These Results of the present study implies that school-aged CI group has inferior comprehension ability of Figurative Language according to metaphor and idiom comprehension.;인간의 언어능력은 복잡하고 역동적이며 다차원적다. 자신의 의도를 효과적으로 전달하기 위해 문자(literal) 그대로의 의미 외에 비문자적인(nonliteral) 의미를 전달한다. 문자 그대로(word-by-word)의 구성에서 벗어난 추상적인 언어를 비유 언어(figurative language)라고 일컫는데, 이는 언어의 사용을 풍성하게 해주지만 문법적으로 분석하거나 문자 그대로 해석하면 그 의미를 파악할 수 없기 때문에 고도의 언어 기능이 요구된다. 청각장애 아동의 비유 언어 이해 능력 연구는 종종 있었지만, 인공와우 수술 아동의 비유 언어 이해 능력과 관련된 연구는 많이 부족한 실정이다. 그러므로 본 연구는 초등학교 고학년 인공와우이식 아동과 건청 아동을 대상으로 (1) 세 집단(학령기 인공 와우 수술 집단, 동일 생활연령 건청 집단, 동일 언어연령 건청 집단)에 따라 비유 언어를 이해하는 능력의 차이를 살펴보았다. 그리고 (2) 은유 유형(시각적 은유, 속성적 은유, 심리적 은유)에 따른 세 집단 간 차이를 살펴보고, (3) 관용어 유형(투명 관용어, 불투명 관용어)에 따라 세 집단 간 차이를 살펴보았다. 본 연구에 참여한 아동은 생활연령 9-12세인 초등학교 4-6학년 인공와우 수술 집단 10명, 동일생활연령 집단 10명, 동일언어연령집단 10명 총 30명이다. 세 집단에 은유 유형(시각적 은유, 속성적 은유, 심리적 은유)을 나눈 은유 이해 과제와 관용어 유형(투명 관용어, 불투명 관용어)을 나눈 관용어 이해 과제를 실시하였다. 세 집단에 따라 은유 및 관용어에 따른 비유 언어를 이해하는 능력에서 유의한 차이가 있는지 알아보기 위해 이원혼합측정분산분석(Two-way mixed ANOVA)을 실시한 후 Bonferroni 사후검정을 실시하였다. 그리고 은유 유형(시각적 은유, 속성적 은유, 심리적 은유)에 따라 세 집단 간 유의한 차이가 있는지 알아보기 위해 이원혼합측정분산분석(Two-way mixed ANOVA)을 실시한 후 Bonferroni 사후검정을 실시하였다. 관용어 유형(투명 관용어, 불투명 관용어)에 따라 세 집단 간 유의한 차이가 있는비 알아보기 위해 이원혼합측정분산분석(Two-way mixed ANOVA)을 실시 한 후 Bonferroni 사후검정을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 비유 언어 유형(은유 및 관용어)에 따라 세 집단(학령기 인공와우 집단, 동일생활연령 건청 집단, 동일언어연령 건청 집단) 간에 유의한 차이가 나타났다. 세 집단은 은유 및 관용어에 따른 비유 언어를 이해하는 능력에 유의한 차이가 있었다. 즉, 학령기 인공와우 수술 아동들은 생활연령 및 언어연령 통제집단에 비해 은유 및 관용어에 따른 비유 언어 이해에서 유의하게 낮은 수행력을 보였다. 둘째, 은유 유형(시각적 은유, 속성적 은유, 심리적 은유)에 따라 세 집단 간 유의한 차이가 나타났다. 또한 은유 유형과 집단 간에 유의한 상호작용이 나타났다. 시각적 은유와 심리적 은유 간에 유의한 차이가 나타났고, 속성적 은유와 심리적 은유 간에 유의한 차이가 나타났다. 반면에 시각적 은유와 속성적 은유 간에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 학령기 인공와우 수술 아동은 생활연령 및 언어연령 통제집단에 비해 은유의 모든 유형에서 유의하게 낮은 수행력을 보였고, 유난히 심리적 은유에 더 낮은 수행력을 보였다. 셋째, 관용어 유형(투명 관용어, 불투명 관용어)에 따라 세 집단 간 유의한 차이가 나타났다. 세 집단은 관용어를 이해하는 능력에 유의한 차이가 있었다. 즉, 학령기 인공와우 수술 아동들은 생활연령 및 언어연령 통제집단에 비해 관용어 유형에 따른 비유 언어 이해에서 유의하게 낮은 수행력을 보였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언어병리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE