View : 1736 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor한유경-
dc.contributor.author김경애-
dc.creator김경애-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000116885-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213293-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000116885-
dc.description.abstract본 연구는 사이버대학의 성과에 영향을 미치는 재정요인·교육여건이 무엇이며, 사이버 대학특성별로 어떠한 요인의 차이가 있는지 분석하고, 대학성과와 재정요인, 교육여건 요인과의 영향관계를 파악하는데 그 목적이 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 사이버대학의 성과에 영향을 미치는 재정요인 및 교육여건 요인은 무엇인가? 둘째, 사이버대학의 성과는 대학특성별로 어떠한 차이가 있는가? 사이버대학의 재정요인·교육여건 요인과 성과지표는 일반대학과 사이버대학의 성과지표를 비교분석하여 공통요인과 차이요인을 중심으로 선정하였으며, 대학의 특성요인은 일반대학의 성과에 영향을 미치는 요인을 기초로 하고, 사이버대학의 정책변화, 현황 및 교육과정 분석을 통해 사이버대학의 특수성을 반영하였다. 사이버대학의 대학성과는 입학 경쟁률, 신입생 충원률, 재학생 충원률, 중도탈락률, 졸업률로 정의하였다. 성과에 영향을 미치는 재정 수입요인은 등록금, 기부금, 보조금 및 산학협력단 전입금, 재정지원사업비이며, 지출요인에는 교육비, 장학금, 자료구입비, 전임교원 연구비를 포함하였다. 사이버 대학의 특성요인은 규모면에서 대학의 규모, 인지도면에서 동 재단의 일반대학 유무 및 순위, 사이버대학 평가결과이다. 본 연구에 필요한 자료는 사이버대학이 고등교육기관으로 지위가 바뀐 2009년부터 2013년까지 대학알리미 사이트를 통해 공시된 17개 사이버대학의 자료를 활용하였다. 자료는 학교단위의 패널데이터로 구축하여 시계열 분석과 횡단면 분석을 동시에 수행하는 패널분석을 실시하였다. 자료분석은 SAS 9.4의 PANEL Procedure를 사용하였으며, Hausman 검정과 Breusch-Pagan(BP) 검정을 통해 적합한 모형을 채택하고 결과를 분석하였다. 이러한 패널자료 분석을 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사이버대학의 대학성과에 유의하게 영향을 미치는 재정요인은 학생 장학금, 등록금, 자료구입비, 학생교육비이며, 교육여건 요인은 전임교원 1인당 학생 수이다. 장학금은 규모, 인지도 등의 경쟁력이 있는 A형 대학의 대학성과에 영향을 미치고, 등록금은 모든 대학에서 유의한 영향을 미치지 않았다. 자료구입비 요인은 모든 유형의 대학에서 학생 충원률과 중도탈락률에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 학생 교육비는 전임교원의 보수가 큰 비중을 차지하고 있기 때문에 전임교원의 학생 수는 밀접한 관련이 있으며 사이버대학의 재정구조와 관련된다. 학생 교육비는 교육비를 구성하는 보조금 및 산학협력단 전입금이 사립대학에 비해 적은 규모이며, 전임교원의 학생 수 요인은 사이버학습의 특성 및 학생 교육비등이 함께 고려되어야함을 알 수 있다. 학생 교육비의 경우 일반대학과 달리 사이버대학의 경우 대학성과에 유의하게 영향을 미치고 있지 않았으며, 전임교원의 학생 수는 A형 대학의 경우 대학성과에 유의한 영향을 미치고 있다. 둘째, 입학 경쟁률에 영향을 미치는 요인은 재정 요인(장학금)과 교육여건 요인인(전임교원 1인당 학생 수)인 것으로 나타났다. 장학금 요인의 경우, 대학특성별로 차이가 없이 전반적으로 경쟁률을 유의하게 높였다. 그러나 전임교원의 1인당 학생 수는 전반적으로 대형대학, 인지도가 있는 대학, 사이버대학의 평가 결과가 우수한 대학에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 신입생 충원률에는 재정요인(장학금)이 영향을 미쳤으며, 상대적으로 재학생 충원률에는 재정요인(장학금)과 함께 교육여건 요인(전임교원의 학생 수)이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생이 사이버대학 입학을 고려할 때 장학금 요인이 영향력을 미치며, 재학생 충원률에는 재정요인과 더불어 교육여건 요인의 영향력이 있는 것으로 나타났다. 신입생보다 재학생은 대학의 인지도 및 학교기대, 교수학습 활동의 학습경험이 학업을 유지하는데 긍정적인 영향을 미쳤기 때문이라고 볼 수 있다. 넷째, 중도탈락률에는 재정요인(장학금, 자료구입비), 교육여건 요인(전임교원의 비율)이 영향을 미쳤다. 대학규모, 인지도, 대학평가 결과의 모든 학교특성에 따라 학생을 위한 재정요인(자료구입비)이 중도탈락률을 낮추는 것으로 나타났다. 신입생 충원률에 장학금 요인의 영향력과 같이 중도탈락률에도 대학규모가 소형인 경우 장학금 요인이 영향력이 있는 것을 알 수 있었다. 이어 재학생 충원률의 결과와 같은 맥락에서 전반적으로 대학의 인지도 및 교원과 관련한 교육여건 요인이 중도탈락률을 낮추었다. 다섯째, 졸업률에는 대학의 규모가 대형인 대학은 국고보조금, 장학금 요인이 졸업률을 유의하게 높이고 있었다. 장학금, 학생 1인당 교육비 등은 대학특성별 차이가 있는 것으로 나타났다. 소형대학의 학생 1인당 교육비가 대형대학에 비해 상대적으로 높지만 졸업률에 정적(+)으로 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학규모가 소형인 경우, 인지도가 낮은 경우, 대학평가 결과가 우수하지 않은 경우에서 공통적으로 나타나고 있다. 또한 장학금 요인은 인지도가 있는 대학에서 학생 충원률의 결과와 같이 졸업률을 유의하게 증가시키고 있지만 인지도가 낮은 대학에서는 학생의 장학금 효과가 유의하게 나타나지 않았다. 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 제언과 후속 연구과제를 제시하고자 한다. 첫째, 대학유형별로 사이버대학의 성과를 높이기 위한 방안마련이 필요할 것으로 보인다. A형 대학의 성과에 유의하게 영향을 미치고 있는 장학금 요인은 C형 대학의 경우 입학에서 졸업하는 과정에서 살펴볼 때 그 한계점을 드러내고 있다. 그러므로 장학금과 같은 학생을 위한 직접적인 학생지원와 더불어 교육수요자가 요구하는 교육과정 및 학습동인을 파악하여 학생 충원률 뿐 아니라 졸업률까지 영향을 미칠 수 있는 요인에 대한 재정지원이 필요할 것으로 보인다. 학생 장학금 등의 직접투자로 단기적으로 대학성과를 이끌어냄과 동시에 장기적으로 대학성과를 이끌어낼 방안마련이 필요할 것으로 보인다. 둘째, 사이버대학의 신입생과 재학생의 충원에 미치는 영향요인의 차이가 있으므로 성과를 높이기 위해서는 신입생과 재학생 충원의 차별화된 전략이 필요하다. 재학생은 대학의 인지도 및 교육경험이 더 중요한 요인으로 작용한 만큼 다양한 실제적인 학습경험을 제공함으로써 사이버 상의 약한 유대가 강화되고 확장될 필요가 있다. 이에 교육과정 내실화 및 전임교원의 적정 학생 수 등이 포함되는 교육여건의 개선은 대학성과를 높이기 위한 선결과제이다. 그러므로 사이버대학의 특성 및 경제적 효율성을 고려하여 전임교원의 적정 학생 수에 대한 실증적 연구가 필요하며, 이러한 결과를 바탕으로 합리적인 선에서 학생의 성과를 높이는 방향으로 설정되어야 한다. 셋째, 대학성과에 영향을 미치는 사이버대학 재정운영의 취약점을 파악하고, 사이버대학의 행․재정지원에 대한 정책적 논의가 필요하다. 사이버대학은 고등교육법의 적용을 받으면서도 재정지원이 적고, 재정지원 사업의 참여가 배제되어 사이버대학의 학생 등록금 의존도가 높다. 이러한 재정구조의 취약점이 있는 사이버대학은 대학등록금을 적정수준으로 인상하는 방안보다는 장학금 형태로 환류하여 학생의 재정적 부담을 줄여주면서 학생 충원률을 높이고 중도탈락률을 낮추는 방향으로 운영되고 있다. 그럼에도 학령인구 감소, 평생교육 수요자의 감소, 평생교육 단과대학 도입(안), 무크(Massive Open Online Course·MOOC)등의 불확실한 환경적 요인은 사이버대학의 운영방법에 한계를 드러내고 있다. 사이버대학의 자구노력만으로 정상적인 학교운영을 기대하기에는 재정운영의 취약점과 불확실한 환경적 요인이 큰 것으로 보인다. 그러므로 일반대학과 형평성을 고려한 사이버대학의 행․재정적 지원과 더불어 규제에 대한 논의가 필요할 것으로 보인다. 넷째, 고등교육기관으로서 사이버대학의 책무성이 강조되어야 한다. 정부는 재정지원 사업을 추진함과 동시에 사이버대학의 수익용 기본재산 확보 기준강화, 전임교원 당 학생 수, 학생정원 감축 등의 규제정책을 펴고 있다. 대학정보공시 항목에 수익용 기본재산 확보율과 법정부담률이 포함되어있으나 대학은 법정부담률 위주로 자료를 공개하고 있으며, 일부대학은 자체평가 보고서를 통해 수익용 기본재산에 관한 사항을 공개하고 있다. 대학정보 공시항목에 기준하여 정보를 공개하고, 자체평가 정보공개 범위의 기준을 정하는 것이 필요할 것으로 보인다. 고등교육기관으로서 형평성 있는 정부의 행․재정적 지원과 사이버대학 법인의 재정 책무성은 그 궤를 같이해야 할 것이다. 다섯째, 사이버대학의 특성이 고려된 대학평가와 대학을 인증하는 시스템 마련이 필요하다. 고등교육기관으로 지위가 바뀌고 사이버대학은 대학 정보공시 및 대학 자체평가를 실시하고 있다. 그러나 사이버대학의 자체평가로만 사이버대학 기관의 우수성 및 안정성, 사이버대학 교육의 질을 제고하기는 어렵다. 평가결과는 현재까지 학생 충원률에 영향을 미치고 있는 것으로 보인다. 그러므로 대학평가와 평가결과의 공개는 대학의 질 향상 제고를 위해서 뿐 아니라 학생의 대학선택을 위해서도 필요하다. 또한 사이버대학의 기관인증 자체가 대학의 질을 담보하는 것은 아니지만 최소한의 기준으로서 기본요건을 충족하는지에 대한 인증은 필요할 것으로 보인다. 교육목적에 부합하고, 교육과정을 포함한 결과에 대한 사이버대학의 평가를 실시하여 공개하고, 이러한 결과는 정부재정지원과 연계되어야 할 것이다.;This study aims to investigate financial and educational environmental factors affecting the performance of the Cyber University, analyze what kind of factor has a difference by the characteristics of the university and identify the effect relationship with financial factors and educational environmental factors in the performance of the university. Specific research items are as follows. First, what are financial and educational environment factors affecting the performance of Cyber University? Second, how is the performance of the Cyber University different depending on the characteristics of Universities?Financial and educational environment factors and performance indicators of the Cyber University were selected focusing on the common factors and difference factors by comparative analysis of performance indicators of general universities and the Cyber Universities and the characteristics factors of Universities were based on the factors affecting the performance of general Universities and the particularity of Cyber Universities were reflected through plicy change, status and curriculum analysis of the Cyber University.The performance of the Cyber University is defined by acceptance rate, enrollment rate of freshman, enrollment rate of existing student, Graduation rate.Financial income factors affecting performance are enrollment fee per person, donation per student, grant per existing student and contribution from the industry and school cooperation and funded business expense and spending factors include tuition per student, scholarship per student, research grant per full-time faculty and purchase cost of school materials per student.The characteristic factors of the Cyber University are the size of the university in terms of scale and are whether the foundation is the general university or not, ranking, evaluation result of the Cyber University in terms of awareness.The data required for this study utilized the materials of 17 Cyber Universities published by university’s alert sites during 2009-2013 when the status of the Cyber University has changed to a higher education institution.The data is built by the university-based panel data and a panel analysis which performs time-series analysis and cross-section analysis at the same time is implemented.The PANEL Procedure of SAS 9.4 was used for the data analysis and an appropriate model is adopted through Hausman test and Breusch-Pagan(BP) test and the results were analyzed.The data analysis derived from these panel results are as follows. First, acceptance rate is affected by financial factor(scholarship) and education conditions factor (the number of students per full-time faculty member). Factors that enhanced the overall competition for a scholarship. Second, the enrollment ratio of freshman is affected by the financial factor (scholarship) and relatively, the enrollment ratio of existing student is influenced by the educational environment factor(the number of students per full-time faculty) together with the financial factor(scholarship).It showed that the scholarship factor influences when a student is considering the Cyber University and the scholarship gives a big effect for students of the Cyber University which is a small sized university and has a low awareness of university. The enrollment rate of existing student was seento have an influence of the educational environment factor in addition to the financial factor and it could be because awareness of university, school expectation and learning experience from teaching activities provide a positive effect in maintaining the school work for existing students than new students. Third, regarding the discontinuation ratio of study, financial factors (scholarship, purchase cost of school materials) and an educational environment factor (ratio of full-time faculty) have influenced. It has shown that the financial factor (purchase cost of school materials) reduced the discontinuation ratio of study according to all characteristics of universities which are the scale of university, awareness and assessment result of University.While the financial factor (scholarship) gives a positive effect in reducing the discontinuation ratio of study in a small university in the same context as the result of the enrollment ratio of new student, the increase in the financial factor of a large university(tuition fee) was not a significant factor in increasing the discontinuation ratio of study. Next, in the same context as the result of the enrollment of existing students, generally recognition factor of the university and educational environment factor related to teachers reduced the discontinuation ratio of study. While there are some Cyber Universities having a high recognition in own form, most of Cyber Universities have the own form where the effect from the foundation cannot be expected.It means that these universities need more differentiated strategies and efforts beyond the influence of the foundation in order to improve the enrollment rate of students and reduce discontinuation ratio of study. Fourth, Graduation rate is affected by financial factor(scholarship, grant per existing student and contribution from the industry and school cooperation). Scholarship, spending factors include tuition per student attributes much of difference depending on the characteristics of Universities Based on the study results, the following suggestions and follow=up studies are proposed. First, since there’s the difference in affecting factors on enrollment between new students and existing students, the differentiated strategy of recruiting new students and existing student is necessary. As the recognition of university and educational experience were acting as more important factors for existing students, the weak tie on the cyber needs to be strengthened and enhanced by providing a variety of real learning experience.The improvement of the educational environment which includes curriculum’s substantiality, the proper number of students per full-time faculty, etc. is a prerequisite to improve the educational achievements of students.Therefore, in consideration of the characteristics and economic efficiency of the Cyber University, empirical research for the proper number of students per full-time faculty is required and based on this result, it needs to set the direction on increase the performance of the student in a reasonable manner. Second, identifying vulnerabilities of the Cyber University’s financial operation which affects the educational performance of students and the political debate of administrative and financial support on the Cyber University are needed.Although it’s under the Higher Education Act, the financial support for Cyber Universities is small and as the participation of financial support business is excluded, Cyber Universities have a high dependence on student tuition fees.The Cyber University which has the vulnerability of the financial structure has been operating in the direction of reducing the financial burden of students, improving the enrollment rate of student and lowering the discontinuation ratio of study by refluxing the university tuition fees the form of scholarships rather than raising it to the appropriate level.The vulnerability of the financial operations and Uncertain environmental factor look too big to expect a normal school operation only with own effort of the Cyber University. Therefore, it seems to require a discussion on the regulation in addition to administrative and financial support to the Cyber University considering the equality to the general university. Third, the accountability of cyber universities should be emphasized as a higher education institution. The government has expanded regulatory policies such as enhanced criteria for securing the basic income property of the Cyber University, the number of students per full-time faculty, reduction of student capacity, etc. at the same time of promoting the financial support business.While the securing ratio of the basic income property and the ratio of legal liabilities are included in the university information disclosure items, the university discloses mainly the ratio of legal liabilities and some universities have released details on the basic income property through the self-assessment report.It appears to be necessary to disclose the information based on the information published by the university information disclosure items and establish the criteria on the information disclosure scope of self-evaluation. Fourth, the system authenticating the university assessment which considers the characteristics of the Cyber University and the university needs to be prepared. The status changes to a higher education institution and the Cyber University is conducting the university information disclosure and self-assessment.However, it is difficult to improve the excellence and reliability of the Cyber University and the education quality of the Cyber University only by the self-assessment of the Cyber University.Therefore, the university evaluation and disclosure of evaluation results are necessary not only to enhance the quality improvement of the university but also allow students’ university choice.An assessment of the Cyber University for the results being consistent with the education objectives and including the curriculum should be conducted and disclosed and these results should be linked with the government’s financial support. keyword: Performance of the Cyber University, Financial and Educational Environment factors, Factors affecting, Panel Analysis.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 7 C. 용어 정의 7 D. 연구의 제한점 9 Ⅱ. 이론적 배경 10 A. 사이버대학 개념 및 특성 10 B. 일반대학과 사이버대학의 대학성과 44 C. 사이버대학의 대학성과 요인 76 D. 사이버대학의 대학성과에 미치는 특성요인 84 Ⅲ. 연구방법 89 A. 연구모형 90 B. 분석자료 90 C. 분석방법 92 Ⅳ. 연구결과 96 A. 기술통계 96 B. 대학성과에 영향을 미치는 요인 105 C. 대학성과에 영향을 미치는 요인비교 139 D. 논의 145 Ⅴ. 요약 및 결론 165 A. 요약 165 B. 결론 167 참고문헌 172 ABSTRACT 180-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1597174 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title사이버대학의 성과에 영향을 미치는 재정요인·교육여건 분석-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.translatedEffects of Financial and Educational Environment Factors on Performance of the Cyber University-
dc.creator.othernameKim, Kyung Ae-
dc.format.pagexi, 184 p.-
dc.contributor.examiner서경혜-
dc.contributor.examiner정제영-
dc.contributor.examiner김이경-
dc.contributor.examiner임소현-
dc.contributor.examiner한유경-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded2015. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE