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『鏡花緣』의 神話, 道敎的 想像力 硏究

Title
『鏡花緣』의 神話, 道敎的 想像力 硏究
Other Titles
A Study on the Mythological and Daoistic Imagination of Jinghuayuan(鏡花緣)
Authors
강현지
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정재서
Abstract
本稿는 『鏡花緣』에 수용된 神話, 道敎的 상상력에 주목하여, 이를 素材的, 構造的 차원에서 분석하고 그 문학적 변용과 의미를 밝히는 것에 목적을 두었다. 중국의 토착적 상상력은 고대의 神話와 중세의 道敎가 계승하고 있기에, 이에 의거하여 本稿 역시 神話的 想像力과 道敎的 想像力으로 나누어 자세한 분석을 시행하였다. 본 연구는 총 다섯 부분으로 나뉘어 진행되었다. 제Ⅰ장에서는 연구목적과 연구방법을 서술한 후『鏡花緣』에 대한 기존 학자들의 연구 성과를 시대와 주제별로 나누어 살펴보았다. 이를 통해 그간의 연구에서 缺落된 神話, 道敎的 상상력 연구의 필요성을 제시하였다. 다음으로 제Ⅱ장에서는 『鏡花緣』의 作者와 背景에 대해 논하였다. 李汝珍의 생애와 저작, 그리고 時代的 背景 등 『鏡花緣』연구를 위해 선행되어야 할 예비지식을 통해 그것들이『鏡花緣』창작에 미친 영향을 살펴보았다. 제Ⅲ장과 제Ⅳ장은 본론에 해당하는 부분으로 『鏡花緣』작품 내에 나타난 神話, 道敎的 素材와 構造들을 탐색하였다. 이 과정을 통해 기존의 연구에서 忽視되었던 神話, 道敎的 상상력이 『鏡花緣』에서 광범위하게 그리고 구체적으로 수용되고 있음을 밝혀냈다. 우선 제Ⅲ장에서는 『鏡花緣』의 神話적 상상력에 집중하여, 『鏡花緣』에 등장한 다양한 神話的 素材들을 神, 神獸, 怪獸, 海外異國 등으로 분류한 후, 각각의 원형적 이미지가『鏡花緣』에서 어떤 방식으로 수용되었는지 분석하였다. 神話적 구조에 있어서는 『山海經』의 神話地理的 構造와 英雄 神話의 敍事 構造가 주요 도식으로 수용되었음을 확인하였다. 제Ⅳ장에서는 『鏡花緣』에 등장한 다양한 道敎的 소재들을 神仙, 仙山, 仙食 등의 분류를 통해 각각의 원형적 이미지가『鏡花緣』에서 어떤 방식으로 수용되었는지 분석하였다. 아울러『鏡花緣』의 道敎的 구조에 있어서는 주인공 唐敖와 唐小山의 旅程이 각기 得仙說話構造와 謫降構造를 취하고 있음을 확인하였다. 이상의 論究를 통해 神話, 道敎的 상상력이 『鏡花緣』에 미친 소재적, 구조적 차원에서의 깊은 영향을 구체적으로 입증할 수 있었다. 제Ⅴ장에서는 제Ⅲ장과 제Ⅳ장에서의 논의 결과를 집약하여 『鏡花緣』에 등장한 풍부한 神話, 道敎的 상상력이 어떤 방식을 통해 문학적으로 變容되었으며, 그 의미가 무엇인지를 밝혔다. 첫째, 神話, 道敎的 소재는 『鏡花緣』의 환상적인 분위기를 조성하는 데에 큰 배경이 되어주었고, 그중 상상 속의 海外異國은 당시 淸代의 부조리한 현실을 풍자하는 유효한 공간으로서의 기능을 하였다. 둘째,『鏡花緣』은 중심-주변의 사고가 용해되어 있는『山海經』의 神話地理構造를 활용하여 문화주체로서의 한인의 자긍심을 표현하였다. 특히 남쪽에 위치한 小蓬萊山이 이상향으로 설정되었다는 점은, 漢人 王朝 明의 수도 南京을 상기시켜 당시 淸 治下에 있었던 漢人으로서 李汝珍의 문화정체성을 표명한다. 셋째, 주인공 唐敖와 唐小山의 여정이 神話, 道敎에서의 영웅 혹은 신선의 敍事構造를 취함으로서『鏡花緣』이 단순한 풍자소설이 아니라 자기완성, 자아의 추구라는 보다 심오한 내적 의미를 추구하는 소설이라는 점을 알 수 있었다. 끝으로 結論에서는 이상의 논의를 정리, 요약하고 궁극적으로 神話 道敎的 상상력이『鏡花緣』나아가 문학 창작에서 지니는 의미와 지위를 귀결지음으로써 전체 논의를 마무리하였다.;The main purpose and theme of this thesis is to analyse the mythological and Daoistic imagination of Jinghuayuan(鏡花緣) with an emphasis on the material and structural form and its literary transformation and meaning. The form of native Chinese imagination is inherited in the forms of ancient myths and medieval Daoism. According to this, the analysis of this thesis is detailed into mythological and Daoistic imagination. This dissertation is composed of five parts. Chapter I describes the purpose and method of the research, which is followed by an overview of the existing research of scholars on Jinghuayuan(鏡花緣). This overview is classified by era and subject and shows the lack of an approach based on mythological and Daoistic imagination. In Chapter II the writer and the background of Jinghuayuan(鏡花緣) are introduced. The life and work of Li Ruzhen(李汝珍) and the historical background are an essential prerequisite to fully understand not only the meaning of Jinghuayuan(鏡花緣), but also the influence on the creation of Jinghuayuan(鏡花緣). ChapterⅢ and Ⅳ are the main parts of this thesis and are focusing on the analysis of the mythological and Daoistic imagination of Jinghuayuan(鏡花緣) with an emphasis on the material and structural form. In this part it is revealed that the mythological and Daoistic aspect, which was neglected in the existing research for so long, is widely and concretely underlying in Jinghuayuan(鏡花緣). Chapter III is focusing on the mythological imagination of Jinghuayuan(鏡花緣). Various mythical material is categorized into gods, mythical creatures, monsters and mythical lands and analyzed how each of the archetypes are interlaced in Jinghuayuan(鏡花緣). It can be confirmed that the mythological geographic structure of the Shanhaijing(山海經) and the narrative structure of heroic mythology are a main scheme. In Chapter Ⅳ diverse Daoistic material is classified into Daoist hermits, mythical mountains and mythical food and analyzed how each of the archetypes are interlaced in Jinghuayuan(鏡花緣). Furthermore the Daoistic structure of Jinghuayuan(鏡花緣) can be found in the journeys of the two main characters. The journey of Tang Ao(唐敖) and his daughter is showing the typical structure of Daoistic enlightenment and the tale of a god send to earth. According to this, the mythological and Daoistic imagination integrated into the material and structure of Jinghuayuan(鏡花緣) can be confirmed. In ChapterⅤthe study is extended to the literary transformation and meaning of the diverse mythological and Daoistic imagination of Jinghuayuan(鏡花緣), which was already confirmed in Chapter Ⅲ and Ⅳ. First, mythological and Daoistic imagination is giving Jinghuayuan(鏡花緣) a fantastic and dreamy atmosphere. Especially the foreign lands of this fantastic journey are a satire of the decayed government during the late, corrupt Qing(淸) dynasty. Second, Jinghuayuan(鏡花緣) is following the mythological geographic structure of the Shanhaijing(山海經) , which is showing the pride of China as being the center of culture through the idea of center-peripheral. Especially the point that the fair mountain of Little Penglai(小蓬萊) is set as Utopia is showing the cultural pride of the writer under the Qing(淸 )dynasty. Third, the fact that the journeys of both main characters, Tang Ao(唐敖) and his daughter, are following the structure of heroic myths shows that Jinghuayuan(鏡花緣) is not just a fairy tale, but more a novel with deeper meaning like self realization and enlightenment. At the end of this thesis a conclusion of the meaning and influence of mythological and Daoistic imagination to Jinghuayuan(鏡花緣) and literature will be deducted.
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