View : 1304 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor모해연-
dc.contributor.author배은영-
dc.creator배은영-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:06Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000117434-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212991-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000117434-
dc.description.abstract중국은 세계 최대 인구, 광활한 영토, 풍부한 천연 자원을 바탕으로 20세기 말부터 빠르게 성장하고 있으며, 세계 경제의 견인차로서 국제사회에서 G2로 급부상하고 있다. 이에 따라 정치, 경제, 문화 등 다방면에 걸쳐 중국을 이해하려는 움직임이 일고 있으며, 이러한 관심이 중국어의 학습 수요로 이어지고 있다. 중국어 학습 수요의 증가는 우리나라의 중등교육에도 영향을 미쳐 제2외국어 과목으로 중국어를 선택하는 비율이 기타 외국어에 비해 빠른 증가세를 보이고 있다. 이와 같이 중국어에 대한 관심과 수요가 증가함에 따라 학생들의 학습 의욕 및 흥미를 유발할 수 있는 교재의 편찬과 교육이 절실히 요구되고 있다. 2009 개정 교육과정이 적용되고 있는 현재, 우리나라 고등학교 중국어과 교육과정에서는 '중국어로 의사소통할 수 있는 기초적인 능력 배양'을 목표로 하고 있다. 중국어 의사소통 능력을 배양하기 위해서는 발음, 문법, 어휘 학습이 필수적이며, 그중에서 특히 어휘 학습은 언어의 4기능인 듣기, 쓰기, 읽기, 말하기 학습을 위해 선행되어야 하는 기본 교육이다. 효과적인 어휘 학습을 위해서는 방대한 어휘 중에서 학습자의 수준을 고려한 적절한 어휘 선정이 필수적이다. 이에 본 논문에서는 2009 개정 고등학교 <중국어Ⅰ> 5종 교과서의 어휘가 중국어 교육과정에 맞게 잘 선정되었는지 교육과정의 언어재료 중 하나이며 교과서 어휘 수록의 기준이 되는 기본 어휘표와 비교 분석해보고자 한다. 아울러 현재 중국의 대외한어 교재와 평가 시험 어휘의 기준이 되는『新漢語水平考試大綱』의 1~6급 어휘 중 입문 단계에 해당되는 1~3급 어휘와 <중국어Ⅰ>의 어휘를 비교 분석하여『新漢語水平考試大綱』어휘가 교과서에 얼마나 제시되어 있는지 살펴보고,『新漢語水平考試大綱』의 1~3급 어휘 중 <중국어Ⅰ> 교과서에 미제시된 어휘들을 추출하여 차기 중국어 교육과정 기본 어휘표 및 교과서 어휘 선정 시 도움이 될 수 있도록 교육용 어휘를 제안하고자 한다. ;China has grown rapidly based on the world’s largest population, a vast territory and abundant natural resources since the late 20th century, and has emerged as G2 from the international community as the driving force of the world economy. Accordingly, there are some new movements to understand China in many ways such as politics, economy and culture, and these concerns have led to the Chinese learning demand. The increased demand for Chinese learning also affects Korea’s secondary education, and the proportion of selecting Chinese as the second foreign language subject shows rapid growth compared to other foreign languages. As the interest and the demand for Chinese have increased, the education and the compilation of teaching materials to induce the learning motivation and the interest of students are urgently needed. The current Korea’s high school Chinese curriculum applying the 2009 revised curriculum aims to ‘improve the basic ability to communicate in Chinese’. In order to improve the Chinese communication ability, pronunciation, grammar and vocabulary learning are essential, and among them, especially the vocabulary learning is a basic education that should be preceded for listening, writing, reading and speaking learning which are 4 functions of language. It is essential for effective vocabulary learning to select appropriate vocabulary among a vast vocabulary according to the level of the learner. Therefore, this paper compares and analyzes the basic vocabulary table which is one of language materials in curriculum and a standard of textbook vocabulary containing to examine whether the vocabulary in 5 kinds of the 2009 revised high school <ChineseⅠ> textbooks has been chosen appropriately in accordance with the Chinese curriculum. Also, by comparing and analyzing 1~3 classes vocabulary applicable in introductory stage among 1~6 classes vocabulary of『Chinese Proficiency Test Syllabus』which is a standard for the evaluation test vocabulary and the current teaching materials of Chinese language for foreigners in China, and <Chinese I> vocabulary, it examines how the vocabulary of『Chinese Proficiency Test Syllabus』has been presented in the textbook. In addition, by extracting the vocabulary not presented in <Chinese I> textbook among the 1~3 classes vocabulary of『Chinese Proficiency Test Syllabus』, the educational vocabulary is suggested to be helpful when selecting the next Chinese curriculum basic vocabulary table and textbook vocabulary.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 A.연구 목적 1 B.선행연구 4 C.연구 범위 및 방법 6 Ⅱ.교육용 기본 어휘의 개념과 선정 기준 8 A.기본 어휘의 개념 8 B.교육용 기본 어휘의 개념 9 C.교육용 기본 어휘의 선정 기준 및 특징 10 1.우리나라 중국어 교육과정 기본 어휘표의 선정 기준 10 2.중국의 대외한어 교육용 어휘 선정 기준 16 Ⅲ.2009개정 고등학교 <중국어Ⅰ>교과서의 총 어휘 수 및 기본 어휘 분석 23 A.5종 교과서 단원 구성 및 총 어휘 수 23 1.5종 교과서 총 어휘 수의 분석 범위 및 기준 23 2.교과서A 25 3.교과서B 30 4.교과서C 34 5.교과서D 39 6.교과서E 43 7.小結 47 B.5종 교과서에 반영된 기본 어휘 분석 49 1.기본 어휘표 상단 설명 조항 49 2.교육과정 기본 어휘의 반영 52 가.교과서A 52 나.교과서B 55 다.교과서C 57 라.교과서D 60 마.교과서E 63 바.小結 66 Ⅳ.2009개정 고등학교 <중국어Ⅰ>교과서의 저자 어휘 분석 68 A.5종 교과서의 저자 어휘 분석 68 1.교과서A 68 2.교과서B 69 3.교과서C 70 4.교과서D 72 5.교과서E 73 6.小結 74 B.5종 교과서의 공통 저자 어휘 추출 75 1.1종 교과서 단독 저자 어휘 75 2.2종 교과서 공통 저자 어휘 76 3.3종 교과서 공통 저자 어휘 77 4.4종 교과서 공통 저자 어휘 78 5.小結 79 Ⅴ.2009개정 고등학교 <중국어Ⅰ>교과서 어휘와『新HSK대강』의 1~3급 어휘 비교 분석 81 A.5종 교과서의 기본 어휘Ⅰ과『新HSK대강』의 1~3급 어휘 비교 82 1.교과서A 82 2.교과서B 84 3.교과서C 86 4.교과서D 88 5.교과서E 89 6.小結 91 B.5종 <중국어Ⅰ>교과서에 공통으로 제시된『新HSK대강』의 1~3급 어휘 추출 92 C.5종 <중국어Ⅰ>교과서에 공통으로 미제시된『新HSK대강』의 1~3급 어휘 추출 94 Ⅵ.결론 및 제언 98 참고문헌 104 ABSTRACT 108-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2171727 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title2009 개정 고등학교 <중국어Ⅰ> 교과서 어휘 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAn Analysis on Vocabulary in the 2009 Revised High School <ChineseⅠ> Textbook-
dc.creator.othernameBae, Eun Young-
dc.format.pageviii, 109 p.-
dc.contributor.examiner이재돈-
dc.contributor.examiner신수영-
dc.contributor.examiner모해연-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2015. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE