View : 887 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이재돈-
dc.contributor.author노혜원-
dc.creator노혜원-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:06Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000116566-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212987-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000116566-
dc.description.abstractA good teacher is not born but is completed through constant efforts. To improve the quality of education, incumbent teachers need to be trained since they are required to teach students with expertise in rapidly changing society based on knowledge and informatization. As training for incumbent teachers becomes more and more important day by day, training for becoming a first-grade regular teacher, which is required for teachers with teaching career of three years or more, is a required one, unlike other kinds of training that are optional and can be chosen voluntarily by teachers. It can be very important to analyze qualification training for incumbent teachers and to determine how it differs from actual requirements of teachers. The purpose of this study was to investigate the actual state of qualification training in the department of Chinese, analyze educational demand for qualification training programs in the department of Chinese, and develop a plan to improve the programs. The main contents of this study are as follows: First, the actual condition of qualification training in the department of Chinese at the secondary level over the recent three years and the systems and contents of the programs were specifically analyzed. Second, educational demand of secondary school teachers for qualification training in the department of Chinese was analyzed to determine how incumbent teachers' requirements differed from the actual operation of qualification training. Third, educational demand was analyzed to prioritize improvements in the qualification training programs. The composition of this study is as follows: Chapter Ⅰ presented the purpose and need of this study, made literature review, and decided on methods and questions. Chapter Ⅱ reviewed the qualification training system in the department of Chinese and analyzed the actual condition of qualification training in the department of Chinese. To analyze the current qualification training programs in the department of Chinese at the secondary level, the programs over the recent three years were classified and analyzed in terms of content composition, instruction style, and assessment style. Chapter Ⅲ designed a survey to analyze educational demand for the qualification training programs in the department of Chinese. The questionnaire was made to examine the criteria for selecting participants in qualification training and the distribution of the personal variables and decide on research instruments and data analysis methods. Chapter Ⅳ presented the findings from the analysis of educational demand of the participants in qualification training in three areas: contents, teaching-learning, and operation. The first priority in improvements was drawn from t-test of the present and important levels, as suggested by Cho (2009), priority assignment based on Borich demand, and cross-tabulation analysis based on the Locus for Focus model. An improvement plan for the programs was developed in each area and an improvement plan model for the qualification training programs in the department of Chinese was finally presented. As the first research involving systematic and in-depth analysis of the course of qualification training in the department of Chinese, this study aimed to conduct a survey in participants to analyze their educational demand and, on this basis, estimate the parts to be improved. This study is expected to contribute to development of a better course of qualification training in the department of Chinese and, on this basis, allow many teachers to provide more meaningful education in practice.;좋은 교사는 타고나는 것이 아니라 끊임없는 노력을 통해 만들어지는 것이다. 교육의 질을 높이기 위해서는 필연적으로 현직 교사교육이 필요하며, 이는 빠르게 변화하는 지식 정보화 사회에서 전문성을 가지고 학생들을 지도하는 교사의 숙명이라고 할 수 있다. 이렇듯 교사 현직연수의 중요성이 날로 높아지고 있는 시점에서 3년 차 이상의 교사들이 반드시 받아야 하는 1급 정교사 자격연수는 다른 연수들과 다르게 교원의 자발적인 선택이 아니라 의무적인 연수라는 특징을 가지고 있다. 이에 현직 교사들이 받고 있는 자격연수를 분석하고, 실제 교사들의 요구와는 어떤 차이를 보이고 있는지 파악하는 것은 매우 중요한 일이라 할 수 있다. 본 연구는 중국어과의 자격연수 실태를 파악하고, 중국어과 자격연수 프로그램에 대한 교육요구도 분석을 통하여 프로그램의 개선방안을 마련하는데 그 목적이 있다. 본고의 주요 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 최근 3개년 간 중등 중국어과 자격연수 실시 현황 및 프로그램의 체제와 내용을 구체적으로 분석하였다. 둘째, 중국어과 중등 교원을 대상으로 자격연수에 대한 교육요구도를 분석함으로써, 현직 교사들의 요구와 자격연수의 실제 운영이 어떠한 차이를 보이고 있는지 알아보았다. 셋째, 교육요구도 분석을 통하여 자격연수 프로그램에 대한 개선이 필요한 우선순위를 살펴보았다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. 제 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고 선행연구들을 살펴봄으로써 연구 방법과 연구 문제를 규명한다. 제 Ⅱ장에서는 중국어과 자격연수 제도에 관해 알아보고, 중국어과 자격연수 현황을 분석하였다. 현행 중등 중국어과 자격연수 프로그램을 분석하기 위해 최근 3개년 간 프로그램을 내용 구성, 강의 방식, 평가 방식 면에서 분류·분석하였다. 제 Ⅲ장에서는 중국어과 자격연수 프로그램의 교육요구도 분석을 위한 설문 설계를 진행하였다. 설문지를 구성하여 자격연수 참가교사 선정 기준 및 개인적 변인에 대한 분포를 살펴보고, 이에 대한 조사도구 및 자료 분석방법을 정리하였다. 제 Ⅳ장에서는 설문조사 결과를 토대로 자격연수에 대한 참여자들의 교육요구도를 내용 영역, 교수·학습 영역, 운영 영역의 세 가지로 나누어 그 분석 결과를 제시하였다. 분석은 조대연(2009)이 제안한 현재수준과 중요수준에 대한 t 검정의 실시, Borich 요구도를 통한 순위 결정, The Locus for Focus 모델을 통한 교차 분석을 통해 개선이 필요한 최우선 순위를 도출하였다. 각 영역별로 프로그램의 개선방안을 생각해보고, 최종적으로 중국어과 자격연수 프로그램의 개선방안 모형을 제시하였다. 본 연구는 중국어과 자격연수 과정에 대해 체계적이고 심층적으로 분석한 최초의 연구로, 실제 연수 참여자들에게 설문을 진행하여 교육요구도 분석을 하였고, 이를 토대로 실제 개선이 필요한 부분들을 수치로 도출해내었다. 본 연구를 기반으로 하여 더 나은 중국어과 자격연수 과정이 만들어지고, 이를 토대로 많은 교사들이 현장에서 더욱 의미 있는 교육을 하게 될 날을 기대해 본다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 선행연구 3 C. 연구방법 및 연구문제 6 Ⅱ. 중국어과 자격연수 제도 및 프로그램 분석 8 A. 중국어과 자격연수 제도 및 현황 분석 8 1. 관계 법령 정리 8 2. 자격연수 표준교육과정 12 3. 중국어과 자격연수 현황 16 B. 현행 중등 자격연수 프로그램 분석 18 1. 프로그램의 내용 구성 18 2. 프로그램의 강의 방식 24 3. 프로그램의 평가 방식 25 Ⅲ. 중국어과 자격연수 프로그램의 교육요구도 설문조사 설계 27 A. 교육요구도 분석을 위한 설문조사 27 1. 설문 대상과 설문조사 방법 27 2. 설문 항목 설계 및 구성 27 B. 설문조사 자료 분석 30 Ⅳ. 중국어과 자격연수 프로그램의 교육요구도 설문 분석 결과 33 A. 설문대상의 개인적 특성 및 연수 경험 33 1. 설문응답자의 개인적 특성 33 2. 설문 대상의 자격연수 경험 분석 34 B. 자격연수 내용영역 분석 40 1. 중요도와 실시도의 차이 40 2. Borich 공식에 따른 자격연수 내용영역의 우선순위 43 3. 자격연수 내용영역에 대한 The Locus for Focus Model 분석 결과 44 4. 자격연수 내용영역의 개선을 위한 최우선순위 45 C. 자격연수 교수학습영역 분석 47 1. 중요도와 실시도의 차이 47 2. Borich 공식에 따른 자격연수 교수학습 영역의 우선순위 51 3. 자격연수 교수학습영역에 대한 The Locus for Focus Model 분석 결과 52 4. 자격연수 교수학습영역의 개선을 위한 최우선순위 53 D. 자격연수 운영영역 분석 54 1. 중요도와 실시도의 차이 54 2. Borich 공식에 따른 자격연수 운영영역의 우선순위 57 3. 자격연수 운영영역에 대한 The Locus for Focus Model 분석 결과 58 4. 자격연수 운영영역의 개선을 위한 최우선순위 59 Ⅴ. 중국어과 자격연수 프로그램의 교육요구도 결과를 토대로 한 개선방안 61 A. 자격연수 프로그램의 내용영역에 대한 개선방안 제안 61 B. 자격연수 프로그램의 교수학습영역에 대한 개선방안 제안 63 C. 자격연수 프로그램의 운영영역에 대한 개선방안 제안 65 D. 중국어과 자격연수 프로그램의 개선방안 모형 67 Ⅵ. 결론 70 참고문헌 73 부록 77 ABSTRACT 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1627344 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title중국어과 자격연수에 대한 중등교원의 교육요구도 분석 및 개선방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Educational Demand of Secondary School Teachers for Qualification Training in the Department of Chinese and Improvement Plans-
dc.creator.othernameNoh, Hea Won-
dc.format.pagevii, 82 p.-
dc.contributor.examiner신하윤-
dc.contributor.examiner이재돈-
dc.contributor.examiner신수영-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2015. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE