View : 696 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor장근주-
dc.contributor.author이영인-
dc.creator이영인-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:59Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:59Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000116146-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212920-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000116146-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to research on music interest and music self-perception and prove analytical effect of school students' music interest on the music self-perception. As a means to verify, a survey was conducted on total of 240 students, composed of male and female, first and second grader at both A and B high schools, located in Seoul, Korea. The contents of the survey are organized in three areas by general factor, music interest, and music self-perception. The collected survey data are then analyzed by SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0, a software package for statistical analysis, for use of frequency analysis, descriptive statistic, reliability analysis, T-test of independent samples, correlation analysis, and multiple regression analysis. Firstly, the result of the conducted survey illustrates that music interest and music self-perception of the A high school students are higher than B high students as categorized by the general factors : school, gender, and grade. In addition, the result shows that female students has higher music interest and self perception than male students. Also, music interest and self-perception are higher for second grader than first grader. However, these difference in gender and grade does not have statistical significance unlike the survey result by the school. Secondly, music interest and music self-perception pertain significant correlation respectively. Also each sub-construct of both music interest and self-perception, which are interest in music curriculum, aptitude and attitude on music, and musical values, has significant static correlations. Thirdly, the survey result illustrates that aptitude and attitude on music and interest in music curriculum significantly affects on music self-perception among the three sub-constructs while aptitude and attitude on music has the most significant impact. This study result verifies that music interest affect music self-perception of high school students, suggesting the necessity of musical education with consideration of music interest in order to help develop positive music self-perception of students. Also, educational environment, along with various educational program and curriculum, need to be arranged to elevate and maintain students' music interest. Throughout this means, the positively developed music self-perception and high music interest of a student are expected to be applied to a way of life in the adulthood.;본 연구의 목적은 고등학생들의 음악 흥미도와 음악적 자아개념을 조사하고 학생들의 음악 흥미도가 음악적 자아개념에 영향을 미치는지 알아보는데 있다. 이를 위하여 서울에 소재한 A와 B고등학교에 재학 중인 1학년, 2학년 남녀 학생 240명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 설문지의 내용은 크게 일반적 특성, 음악 흥미도, 음악적 자아개념에 대한 세 가지 영역으로 구성하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석, 독립표본 t-test, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 참여한 고등학생들의 일반적 특성(학교, 성별, 학년)에 따른 음악 흥미도 및 음악적 자아개념의 차이에서는 A학교보다 B학교가 높으며, 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 음악 흥미도와 음악적 자아개념은 남학생에 비해 여학생이 높고, 1학년에 비해 2학년이 높지만 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 음악흥미도와 음악적 자아개념은 정적인 유의한 상관관계로 나타났고, 각 하위요인들 간의 상관 또한 정적인 유의한 상관관계로 나타났다. 셋째, 음악 흥미도의 하위영역인 음악교과의 흥미, 음악적성과 태도, 음악에 대한 가치관이 음악적 자아개념에 미치는 영향력을 살펴본 결과 음악적성과 태도와 음악교과의 흥미가 음악적 자아개념에 유의한 영향을 미치며, 음악적성과 태도가 가장 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 연구 결과는 고등학생들의 음악 흥미도가 음악적 자아개념에 영향을 미치는 것을 입증하는 것으로, 학생들의 긍정적인 음악적 자아개념 형성을 위하여 음악 흥미를 고려한 교육이 필요함을 시사한다. 또한 학생들의 음악 흥미를 높이기 위한 교육적 환경이 마련되어야 할 것이며, 흥미를 유발하고 유지하기 위한 다양한 프로그램과 학습지도안 개발 연구가 필요함을 제안한다. 이를 통해 학생들이 음악에 대한 높은 흥미를 갖고 음악적 능력을 키워나가며, 긍정적인 음악적 자아개념을 형성하여 성인이 되어 음악의 생활화를 이루기를 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 3 C. 연구의 제한점 3 D. 용어의 정의 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 음악 흥미도 5 B. 음악적 자아개념 7 C. 선행 연구 12 Ⅲ. 연구의 내용 및 방법 17 A. 연구 대상 17 B. 연구 절차 18 C. 연구 도구 19 D. 자료 처리 및 분석 방법 23 E. 연구의 윤리적 고려 24 Ⅳ. 연구결과 및 분석 25 A. 기술통계 분석 25 B. 일반적 특성에 따른 음악 흥미도와 음악적 자아개념 차 이 26 C. 음악 흥미도와 음악적 자아개념의 상관관계 32 D. 음악 흥미도가 음악적 자아개념에 미치는 영향 34 Ⅴ. 결론 43 A. 결론 및 논의 43 B. 제언 45 참고문헌 46 부록 50 ABSTRACT 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent885163 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title고등학교 1, 2학년 학생들의 음악 흥미도가 음악적 자아개념에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Effect of Music Interest on Music Self-perception of First and Second Grade High School Student-
dc.creator.othernameLee, Young In-
dc.format.pagev, 59 p.-
dc.contributor.examiner윤승현-
dc.contributor.examiner곽은아-
dc.contributor.examiner장근주-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2015. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE