View : 991 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor권순희-
dc.contributor.author김진영-
dc.creator김진영-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:50Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:50Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000116655-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212854-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000116655-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to devise a model of teaching/learning to write self-introduction using story-telling by applying it to actual class. Getting an idea from the fact that story-telling is much used as an effective way to draw out learners’ attention and interest, it selects ‘story-telling’ as a method to teach how to write self-introduction that is touching and satisfactory along conveyance and receipt of others’experiences, thoughts and feelings as well as those of writers. Before devising a teaching-learning model of writing self-introduction using story-telling, it analyzes accomplishment criteria related to writing self-introduction contained in the year 2009 revised education curricula to look into how the concept of self-introduction is realized in the curricula. It goes on dealing with the concept of story-telling, its educational effect and the effect of self-introduction to which story-telling is applied. To devise a teaching-learning model of writing self-introduction applicable to schools using story-telling, it analyzes class-giving model cases using story-telling, finds out problems and indications seen in the foregoing class-giving models and devised a learning/teaching model. Its teaching-learning model of writing self-introduction using story-telling is devised with Ellis & Brewster’s three-stage model much used as basic model of story-telling. 1st stage, pre-stage of story-telling, is a stage that motivates learning, where effective self-introduction methods are explored, one’s own merits and demerits as well as those of others are written and one’s figure is characterized through group activities. Through this, one’s merits and demerits are compared with those of others, one’s various features are internalized and one’s own method to introduce oneself, not merely stereotyped self-introduction methods, are found. In the mid-level of 2nd stage story-telling, one is led to write self-introduction using five incidents of one’s life connected to one’s experiences. One is led to form the five major incidents that happened to one’s life into word cards marked with priority order and recall how the incidents affected one’s life. One is also led to think how the five incidents had grip on one’s character formation so that one can concretize one’s story. Based upon this, one is led to write self-introduction using a story-telling where one is the hero. In the 'post' level of 3rd stage, evaluation on self-introduction written using story-telling. Evaluation is made among learners and by experts. For learners’ evaluation, written self-introductions with writer’s name hidden are posted in classrooms so that other learners read them, put stickers on well-written ones and checked on evaluation criteria as well. For teachers’ evaluation, three teachers of the Korean language are selected as evaluators excluding the current researcher to secure objectivity and directed to give scores, according to given criteria, to the self-introductions using story-telling after they read them. Result of such evaluations done among learners and by experts confirms that its teaching-learning model of writing self-introduction using story-telling can be a method effectively contributing to improving learners’ writing ability. The current researcher expects this study to help teach-learn how to write self-introduction at schools. key words : story telling, A letter of self-introduction, teaching-learning model, writing education;본 연구는 스토리텔링을 활용하여 자기소개서 쓰기 교수·학습 모형을 구안하고 실제 수업에 적용하여 검증하는 것을 목적으로 한다. 학습자의 관심과 흥미를 이끌어 낼 수 있는 효과적인 교육 방법으로 스토리텔링이 많이 활용되고 있다는 점을 착안하여 자신뿐만 아니라 다른 사람의 체험, 생각, 느낌을 전달하거나 받으면서 정서적 감동과 만족을 느낄 수 있는 ‘스토리텔링’을 자기소개서 쓰기의 교수 학습 방법으로 선택하였다. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 교수·학습 모형을 구안하기에 앞서 자기소개의 개념과 교육과정에서 어떻게 실현되는지 살펴보기 위해 2009년 개정 교육 과정에서 자기소개서 쓰기와 관련된 성취기준을 분석하였다. 계속해서 스토리텔링의 개념과 교육적 의의, 스토리텔링을 적용한 자기소개의 효과에 대해 다루었다. 본고에서는 학교 현장에서 사용할 수 있는 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 교수·학습 모형 구안을 위해 스토리텔링을 활용한 수업 모형 사례를 분석하여 기존의 수업 모형에서 제기되는 문제점과 시사점을 착안하여 교수·학습 모형을 구안하였다. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 교수·학습 모형에서는 스토리텔링의 기본 모형으로 많이 활용되고 있는 Ellis와 Brewster의 3단계 모형을 기본으로 하여 구안하였다. 1단계는 스토리텔링‘전’단계로 학습 동기 유발 단계이다. 효과적인 자기소개 방법을 탐구하고, 자신의 장·단점 쓰기와 내가 생각하는 다른 학습자들의 장·단점쓰기, 나의 모습 캐릭터로 형상화하기를 모둠 활동으로 진행하였다. 이 활동을 통해 자신의 장점과 단점을 서로 비교하면서 자신이 가지고 있는 여러 가지 특징을 내면화하게 하였고 획일화된 자기소개 방법이 아니라 자신만의 자기소개 방법을 찾을 수 있도록 하였다. 2단계 스토리텔링 ‘중’ 단계에서는 자신의 체험과 연결된 내 인생의 5대 사건을 활용한 자기소개서 쓰기 단계이다. 내 인생의 5대 사건을 낱말카드로 구성하고 우선순위를 매기도록 하여 자신에게 영향을 미친 사건의 중요성을 떠올리게 하였다. 또한 내 인생에 영향을 미친 5대 사건과 성격이 연결되는 부분을 생각 해 보게 하여 학습자가 이야기를 구체화 할 수 있도록 하였다. 이를 바탕으로 내가 주인공인 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기를 작성 하도록 하였다. 3단계 스토리텔링 ‘후’ 단계에서는 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기에 대한 평가가 이루어지는 단계이다. 학습자간의 평가와 전문가의 평가로 나누어 이루어졌다. 학생 평가는 자기소개서에 이름을 가리고 교실에 1주일 동안 게시하여 다른 학습자들이 작성한 자기소개서를 읽고 잘 작성된 자기 소개서에 스티커를 붙이고 쓰기 평가 기준도 함께 체크하게 하였다. 교사 평가는 실험의 객관성 확보를 위해 연구자를 제외한 국어과 교사 3인을 평가 위원으로 선정하여 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기를 읽고 평가표에 맞추어 점수를 부여하게 하였다. 마지막으로 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 학습자간, 전문가의 평가 결과를 토대로 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 교수·학습 모형은 학습자들의 쓰기 능력 향상에 효율적으로 기여하는 교수·학습 방법이 될 수 있다는 것을 확인하였다. 연구자는 이 연구가 실제 학교 현장에서 자기소개서 쓰기의 방안으로 유용하게 활용되길 바란다. 핵심어: 스토리텔링, 자기소개서, 교수·학습 지도안, 교수·학습모형, 쓰기교육-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 선행연구 4 C. 연구 문제 12 D. 연구 절차 및 제안점 12 Ⅱ. 자기소개와 스토리텔링 15 A. 자기소개의 개념과 비판적 검토 15 1. 자기소개의 개념과 특성 15 2. 2009년 개정 교육과정의자기소개서쓰기 관련 성취기준 분석 18 B. 스토리텔링을 적용한 자기소개 24 1. 스토리텔링의 개념과 특성 24 2. 스토리텔링의 교육적 의의 27 3. 스토리텔링을 적용한 자기소개의 효과 32 C. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 교수학습 모형 구안 34 1. 스토리텔링을 활용한 수업모형의 사례 34 2. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 교수학습 모형 구안 48 Ⅲ. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기의 실제 52 A. 연구 대상 및 연구 방법 52 1. 연구 대상 및 연구 절차 52 2. 연구 방법 및 제한점 53 B. 교수학습 방법의 투입 및 적용 54 1. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 교수학습 과정 및 결과 57 2. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 평가 89 C. 결과 분석 98 1. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 전후 비교 98 2. 스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 사후 설문 조사 결과 103 Ⅳ. 결론 및 제언 109 참고문헌 113 부록 117 ABSTRACT 123-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1826945 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title스토리텔링을 활용한 자기소개서 쓰기 교육 방안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Plan to Teach How to Write Self-introductions using Story-telling-
dc.creator.othernameKim, Jin Young-
dc.format.pageviii, 125 p.-
dc.contributor.examiner서혁-
dc.contributor.examiner정소연-
dc.contributor.examiner권순희-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded2015. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE