View : 1197 Download: 0

스캠퍼 기법을 적용한 자화상 그리기 수업이 고등학교 1학년의 자기개념과 자아존중감에 미치는 영향

Title
스캠퍼 기법을 적용한 자화상 그리기 수업이 고등학교 1학년의 자기개념과 자아존중감에 미치는 영향
Other Titles
Draw a Self-portrait of Applying the SCAMPER Method for Enhancement self-concept and self-esteem : In the First Grade of High School Student
Authors
한시라
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
청소년기의 학생들은 건강한 성인으로 성장하여 행복한 삶을 살기 위해서 수행해야할 발달 과업이 있는데, 이는 자기 자신의 자아정체감의 형성이다. 자아정체감이 바르게 형성되기 위해서는 자기개념과 자아존중감의 확립이 바탕이 되어야 한다. 그러나 한국의 입시 위주의 교육현실 속에서 청소년들이 자신에 대하여 진지하고 깊은 생각을 가지는 것은 시간적으로나 정신적으로나 불가능 한 것이 사실이다. 미술교육에 있어서 자화상 그리기 활동은 자신의 외면뿐만 아니라 내면을 의도적으로 끄집어내어 마주하게 함으로써 자신을 객관적으로 바라보고 성찰하게 하는 좋은 수단이 된다. 또한 자신의 내면을 표현함으로써 자신의 모습을 객관화 시켜 바라보게 하는 기회 또한 제공한다. 또한 청소년 시기는 대다수의 학생들이 자신의 미적감상능력에 비하여 표현능력이 미달하여 표현활동에 흥미를 잃어가는 시기이기도 하다. 이시기의 학생들에게 사실적인 표현만을 강요하는 것은 오히려 미술활동 자체에 흥미를 잃게 하는 부정적인 결과를 초래할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 사실적인 표현이 아닌 스캠퍼 기법을 활용한 자화상 그리기 수업이 고등학교 1학년 학생의 자기개념과 자아존중감에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 이러한 목적에 따라 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 스캠퍼 기법을 활용한 자화상그리기 수업을 실시한 실험집단은 전통적 수업을 실시한 통제집단보다 자기개념이 향상 될 것이다. 둘째, 스캠퍼 기법을 활용한 자화상그리기 수업을 실시한 실험집단은 전통적 수업을 실시한 통제집단보다 자아존중감이 향상 될 것이다. 셋째, 스캠퍼 기법을 활용한 자화상 그리기 수업을 실시한 실험집단은 전통적 수업을 실시한 통제집단 보다 창의적 표현력에 있어서 높은 성취도를 보일 것이다. 본 연구의 방법은 다음과 같다. 먼저 문헌연구를 통하여 청소년기의 자기개념과 자아존중감, 자화상 그리기 수업의 의의와 스캠퍼 기법에 관하여 고찰한다. 이를 토대로 스캠퍼 기법을 적용한 은유와 상징의 자화상 그리기 프로그램을 설계하고 실험하였다. 실험의 절차는 다음과 같다. 첫째, 연구대상은 서울소재 J고등학교 1학년 여자학급 2개 학급을 대상으로 실험집단 23명, 통제집단 22명으로 총 45명을 대상으로 구성하였다. 둘째, 스캠퍼 기법을 적용한 자화상 제작 수업을 총 7차시로 설계하였다. 셋째, 자기개념 척도는 이훈진과 원호택(1995)이 개발한 자기개념척도를 김정원(2007)이 ‘자기표현훈련 프로그램이 청소년의 자기개념과 자아존중감에 미치는 효과’에 적용한 것을 본 연구에 적합하게 맞게 수정하여 사용하였다. 자아존중감 척도는 로젠버그(Rosenberg, 1965)가 개발하고 전병제(1974)가 번안한 것을 사용하였다. 넷째, 연구결과의 통계처리는 SPSS WIN 통계프로그램 21.0을 사용하여 자료처리 하였으며, t검정을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 스캠퍼 기법을 적용한 은유와 상징의 자화상 제작 수업을 실시한 실험집단의 자기개념 평균점수는 5.26점 상승하여 1.05점 상승한 통제집단에 비하여 향상도 차이가 큰 것으로 나타났다. 둘째, 스캠퍼 기법을 적용한 은유와 상징의 자화상 제작 수업을 실시한 실험집단의 자아존중감 평균 점수는 1.73점 상승하여 .6점 상승한 통제집단에 비하여 향상도 차이가 큰 것으로 나타났다. 결론적으로 스캠퍼 기법을 적용한 은유와 상징의 자화상 제작 수업이 고등학교 1학년 학생의 자기개념과 자아존중감의 고취에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 하지만 본 연구는 특정학교의 여자학급 소수만을 대상으로 하였기 때문에 모든 고등학교 1학년 학생에게 일반화하기에는 다소 무리가 있다. 앞으로 다양한 방법의 자화상 그리기 수업을 통한 청소년의 자기개념과 자아존중감 고취수업이 이루어지기를 기대한다.; Adolescent students have an issue that need to run in order to live a happy life growing in a healthy adult. That’s a self identity establishment. To establish healthy self identity, the establishment of self-concept and self-esteem must be the foundation. However, in the educational reality of the entrance examination center of South Korea, is the fact that time and mentally margin is insufficient for young people with serious and deep thought to themself. Activities to draw self-portraits in art teaching is not only their external surface, and by so face is intentionally taking out an inner surface, a good means to objectively look reflection itself. Furthermore, by expressing their inner surface also provides an opportunity to make view and thereby objectified oneself. In addition, the timing of the youth most of the students is also a time will lose interest in representation activities expressive power is reached compared to their aesthetic appreciation of ability. This is forcing the only realistic representation to the time of the student, can result in a negative result to lose interest in art activities itself rather. Therefore, in this study, it is not a realistic representation, it is intended to increase the high school freshman of self-concept and self-esteem through the class to draw a metaphor and symbol of the self-portrait that take advantage of the SCAMPER method. In response to these purposes, specific research problems are as follows. First, the experimental group that performed the class to draw a metaphor and symbol of the self-portrait that take advantage of the SCAMPER method, self-concept would be improved than the control group that performed the traditional class. Second, the experimental group that performed the class to draw a metaphor and symbol of the self-portrait that take advantage of the SCAMPER method, will improve the self-esteem than the control group that performed the traditional class. Third, experiments populations were conducted classes draw a metaphor and a symbol of self-portrait utilizing SCAMPER method shows a high achievements in creative expressive than control populations was performed traditional teaching. The method of the present study are as follows. First, through literature research, we consider the class to draw a self-portrait that utilize the significance and scan Per technique lessons to draw adolescent self-concept and self-esteem, a self-portrait. We can design your program to draw a symbol of self-portrait and metaphor that has been applied based on the SCAMPER method which was experimental. The procedure of the experiment is as follows. First of all, research subjects, Seoul J high school first grade of women's class two classes of experimental population 23 people to target, was constructed to target a total of 45 people in the control group 22 people. Secondly, we have designed a symbol of self-portrait production teaching and metaphor of applying the SCAMPER method to seven sessions. Third, the instrument used to assess their self-concept was Lee Hoon-Jin and Won Ho-Teak(1995)’s Self-Concept Scale That was Urilized in Kim Jeong-won*2007)’s study on the effects of a self-expression program on the self-concept. The other instrument used to evaluate self-esteem was Jeon Byeong-je(1974)’s adapted version of Rosenberg(1965)’s Self-Esteem Inventory. Fourth, the statistical processing of the research results, the data processed using the statistical program SPSS WIN 21.0, were analyzed using the t-test. The results of this study can be summarized as follows. First, self-concept average score of the experimental group that performed the self-portrait production class of symbolism and metaphor of applying the SCAMPER method was found to be also a large increase compared to the 1.05 point increase in the control group increased 5.26 points. Secondly, self-esteem average score of the experimental population were performed symbol of self-portrait creation teaching and metaphors of applying the SCAMPER method was found to be even larger increase compared to the control population was increased six rising 1.73 points. I've found that the metaphor as a symbol of self-portrait production class to which the SCAMPER method as conclusions has had a positive impact on inculcate high school freshman of self-concept and self-esteem. However, in this study, since the targeted girls class a handful of specific school, to be generalized to students of all high school first grade there is a little unreasonable. In the future, I expect that the self-concept and self-esteem of inculcate lessons of youth through the class to draw a self-portrait of the various methods is performed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE