View : 1303 Download: 0

국제학교의 IBDP에 대한 교사와 학생의 인식

Title
국제학교의 IBDP에 대한 교사와 학생의 인식
Other Titles
A Study on the IBDP in International Schools in Korea
Authors
박진화
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서경혜
Abstract
IB(International Baccalaureate) 프로그램 국제적인 교육과정 프로그램으로, 우리나라에서는 현재 일부 국제학교와 외국어 고등학교 등에서 제한적으로 도입되어 운영되고 있다. 이 연구는 IB 디플로마 프로그램(IBDP)을 운영하는 국제학교에 재학 중인 학생들과 교사들을 대상으로 IBDP의 강점과 프로그램 이수 과정에서 경험하는 어려움 및 앞으로의 개선 과제 등에 대한 인식조사를 바탕으로 하여 한국 내에서 증가하고 있는 국제학교들과 국제 교육과정을 제공하는 국내 교육기관들이 IBDP 교육과정을 적용할 수 있도록 탐색해 보기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, IBDP 교육과정에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 둘째, IBDP 교육과정에 대한 학생들의 인식은 어떠한가? 프로그램의 강점에 대한 인식은 어떠하며 프로그램 이수에서 경험하는 어려움에 대한 인식은 어떠한가? 셋째, IBDP 교육과정에 대한 교사와 학생의 인식을 근거로 국내 소재의 국제학교들과 국제 교육과정을 운영 및 준비 중인 국내 교육기관들이 IBDP의 성공적으로 적용하고 활용하기 위한 과제는 무엇인가? 연구의 자료 수집을 위하여 서울과 경기지역의 국제학교에 재학하고 있는 학생 50명을 대상으로 하여 IBDP의 주요 특징들에 대한 동의 정도를 5점 만점의 리커트 척도에 의해 응답하도록 하는 설문조사를 시행하였다. 이와 함께 학생들이 IBDP를 이수하면서 느낀 어려운 점과 IBDP 이수를 하면서 제안하고 싶은 점에 대해 자유롭게 서술하도록 하는 서술형 문항을 제시하였으며, 설문조사와 별도로 학생들의 구체적인 경험을 확인하기 위해 4명의 학생을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 교사에 대해서는 20명의 교사를 대상으로 IBDP의 장점에 대한 의견, 교사의 자격 기준에 대한 의견, IBO의 지원에 대한 의견과 프로그램 운영상의 어려움에 대한 의견 등을 자유롭게 서술하도록 하는 설문지를 통해 의견을 수집하였고, 이와 함께 프로그램 디렉터 2명과 교과 담당교사 2명을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 IBDP의 교육철학이 담겨있는 ‘학생상’의 특징들과 교육과정의 특징들을 전반적으로 긍정적으로 평가하였으며, 특히 교사와 학생의 활발한 상호작용과 학업과 과외활동의 균형을 중요한 특징으로 강조하였다. IBDP 교사가 갖추어야 할 자질로는 적극성을 들었으며, IBO의 지원에 대한 의견은 교사로서의 재직 기간에 따라 차이를 보여 주었다. IBDP를 운영하며 힘들었던 점으로는 학부모와의 관계를 꼽았는데, 이는 IBDP에 대한 인지도나 장점들이 홍보가 되어있지 않고, 학생들 대부분이 북미지역의 대학 진학을 원하고 있기 때문으로 해석된다. 둘째, IBDP의 여러 특징에 대한 학생들의 응답을 확인한 결과, 학생들은 교사들의 적극성과 자기 주도적 학습의 강조, 교과교육과 비교과 교육활동 사이의 균형 등 3개 항목에 대하여 만족도가 가장 높게 나타났다. 만족도가 가장 낮은 항목은 실생활과의 IBDP의 연결성으로 나타났다. IBDP를 이수하면서 경험하는 어려운 점으로는 부모님과 교사와의 이견 조율을 지적한 응답이 많았고, 많은 양의 과제와 에세이가 어려움을 준다는 응답도 많았다. IBDP 발전과제로는 IB 교사의 확충 필요성이 지적되었다. 학생들과의 인터뷰에서는 IBDP가 사고능력, 쓰기 능력 등 높은 수준의 학문적 역량 외에도 다양한 경험을 통해 다방면의 분야에서 지식을 갖추도록 하는 장점을 갖고 있음을 언급하였으며, 학생의 독립성과 자율성을 증진해 준다는 것도 장점으로 두드러졌다. 셋째, 한국 국제학교와 국제교육과정을 도입 및 준비 중인 국내 교육기관에서의 IBDP의 활용을 위한 과제로서 본 연구에서는 IBDP를 주관하는 IBO가 한국의 교육제도 및 교육과정 운영 체계를 분석하여 IBDP를 도입하면서 경험하고 있는 어려움을 개선해 주는 방안을 모색할 필요가 있으며, IBDP를 이수한 학생들의 교육경험에 대한 분석 연구를 통해 IBDP의 장단점을 확인할 필요가 있다.;IB program received the attention as the rising educational issue since early 2010s when the number of international schools are increased. As the international school gets more popularity, people find more interests on the curriculum the schools offer. IB program is the one the well known international curriculums that a school can apply. In Korea, only limited number of international schools or a foreign language highschool provide IB curriculum. This study is based on the investigation of the perception of teachers and students who are in the IBDP operating international school. The research questions of the study are first, How is the perception of the students on IBDP? Do they recognize the strength of IBDP or the difficulty of IBDP? Second, How is the perception of the teachers? Third, based on the perception of the students and teachers, what could be the assignment for schools in Korea that are intended to apply IBDP in the future? Contents of research to achieve the purpose of this research are as follows. First the researcher analyzed the ideology, history of IBDP, characteristics of its curriculum. Then, analyzed actual influence of the practice of IBDP by analyzing the reponses of the students and the teachers who actually participated in education in the international schools in Korea which implemented the system for certain amount of years in Korea, and analyzed the necessary measures to maintain and enhance the system. To collect the data, the survey was proceeded by asking questions about main IBDP characteristics to 50 students who is enrolled in international schools of Seoul and Gyeonggido area. Likert scale method was used for the measurement of the response. Also the short answer questions about difficulties or suggestions of IBDP were asked. Furthermore, the interview was arranged to record individual experiences based on the grade. For teachers, only short answer questions were provided. 20 teachers participated the survey. The questions were comments about strength of IBDP, qualifications of the teachers, support from IBO, difficulties of managing classroom and etc. Like students, the interview was arranged with two of the program directors and two of the regular teachers. Following is the results of the research. First, according to the survey on the characteristics of the IBDP, students were satisfied with the interaction with teachers the most, self-motivated learning, and the balance of the main subject and the extra-curricular were followed. The least satisfied character was the connection between real life and the knowledge. Finding agreement between parents and teachers and enormous amount of homework and projects were the difficulties of the students. Providing more IB teachers was the assignment for the development of IBDP. During the interview, students mentioned critical thinking, improvement of the writing skills, depth of the knowledge, various experiences, independence, and individuality were the benefits of IBDP. Second, teachers gave positive response on general IBDP characteristics and educational philosophy of the IB program. Especially, the good relationship with students and extra-curricular were emphasized. Teachers thought the active involvement was the most important qualification being an IB teacher. The opinion about IBO support was distinctive due the period of the employment. Communicating with the parents was the hardest aspect of the management of IBDP. Third, the study discussed strengths of IBDP through investigation of the students’ and teachers’ experiences for the application of IBDP in Korea international schools and other international based education institutes. With the analyzing the results, the solutions for the difficulties that students and teachers had might be found.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE