View : 719 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김선옥-
dc.contributor.author전지혜-
dc.creator전지혜-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000111943-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212745-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000111943-
dc.description.abstract본 논문은 김기수의 『여창 가곡 여든 여덜 닢』에 수록된 여창가곡 반엽의 ‘남하여’와 ‘담안에’의 구성과 사설의 배열을 비교하고『한국음악 제 20권』과 『거문고 여창 가곡보』의 선율을 인용, 역보하여 노래선율과 거문고선율을 각각 비교하고 노래선율과 거문고선율의 상관관계를 비교하였다. 이를 종합하여 정리하면 다음과 같다. 첫째, 여창가곡 반엽 ‘남하여’와 ‘담안에’의 구성은 ‘남하여’와 ‘담안에’는 우조로 시작하여 각각 중여음 제4박, 2장 제12박에서 계면조로 변화하며 속도가 느려지고 박자 수는 총 240박으로 동일하게 구성된다. 사설 총 글자수의 구성은 ‘남하여’ 45자 ‘담안에’ 47자로 ‘담안에’가 2자 추가되어 구성된다. 둘째, 여창가곡 반엽의 ‘남하여’와 ‘담안에’의 노래선율은 초장 이두·2장·3장·5장 이두에서 노래선율의 상이선율이 나타난다. 2장 이두·3장 일각·3장 이두는 ‘남하여’는 우조, ‘담안에’는 계면조로 악조가 다르게 나타나고 각각의 노래선율 비교의 필요성은 없으나 두 곡의 노래선율의 진행이 빈번하게 완전4도·완전5도로 상행 또는 하행 진행하는 것으로 나타난다. 악조가 동일한 노래선율 중 상이선율은 초장 이두 제1박은 완전4도, 2장 초두 제1박은 완전5도, 제2박·제3박·제4박은 7도, 제5박은 6도 차이가 나타나고 5장 이두 제1박은 완전5도 차이를 알 수 있다. 셋째, 여창가곡 반엽 ‘남하여’와 ‘담안에’의 거문고선율은 초장 초두·2장·3장·5장 일각·5장 이두에서 상이선율이 나타난다. 2장 이두·3장 일각·3장 이두는 ‘남하여’는 우조, ‘담안에’는 계면조로 악조가 다르게 나타나고 각각의 거문고선율 비교의 필요성은 없으나 두 곡의 거문고선율의 진행이 빈번하게 완전4도·완전5도로 상행 또는 하행하여 진행하는 것으로 나타난다. 악조가 동일한 악구의 상이선율을 비교하면 초장 초두 제1박 완전5도, 제2박 완전4도, 제3박 3도 차이가 나타나고 2장 초두 제1∼3박 완전5도, 제4박 7도, 제5박 6도, 제9박 완전5도, 제10박 완전4도, 제11박 2도의 차이를 알 수 있다. 5장 일각 제12박에 완전4도 차이가 나타나며 5장 이두 제3박 2도, 제5박 완전4도 차이가 나타나고 5장 삼두 제6∼8박에 3도 차이를 알 수 있다. 넷째, 여창가곡 반엽 ‘남하여’와 ‘담안에’의 각각의 노래선율과 거문고선율 비교를 살펴보면, 초장 초두의 제1∼3박의 노래선율은 동일하나 거문고선율은 완전5도·완전4도·3도의 차이가 나타나며, 초장 이두의 노래선율은 제1박에 완전4도 차이가 나타난다. 2장 초두 제1∼3박 노래선율은 완전5도·7도·7도의 차이가 나타나며 거문고선율은 완전5도 차이가 나타나 노래선율 변화와 거문고선율 변화가 동일하게 나타나지 않는다. 제4∼5박 노래선율이 7도·6도 차이가 나타나고 거문고선율도 7도·6도 차이가 나타나 노래선율 변화와 거문고선율 변화가 동일하게 진행하며, 제9∼11박 노래선율은 동일하고 거문고선율은 완전5도·완전4도·2도 차이가 나타난다. 5장 일각 제12박의 노래선율은 동일하고 거문고선율은 완전4도 차이가 나타나며 5장 이두 제1∼3박의 노래선율은 제1박에 완전5도 차이가 나타나고 제2∼3박은 동일하며, 거문고선율은 제1∼2박이 동일하며 제3박에 2도 차이가 나타나 노래선율 변화와 거문고선율 변화가 동일하게 나타나지 않는다. 제5박에 노래선율은 동일하나 거문고선율은 완전4도 차이가 나타나 노래선율과 동일하지 않게 진행하며 5장 삼두 제6∼8박 노래선율은 동일하나 거문고선율은 3도 차이를 보여 노래선율과 동일하지 않게 진행한다. 여창가곡 반엽의 ‘남하여’와 ‘담안에’는 악조가 변하는 시점과 사설의 글자수가 다르게 나타나고 구성박은 동일하다. 노래선율은 초장 이두·2장·3장·5장 이두에서 상이선율이 나타나며 거문고선율은 초장 초두·2장·3장·5장 일각·5장 이두에서 상이선율이 나타난다. 악조가 서로 다른 2장 이두·3장을 제외한 초장·2장 초두·5장의 상이선율 25박 중 18박이 노래선율변화와 거문고선율변화가 동일하지 않게 나타나는 것으로 보아 노래선율 변화가 거문고선율 변화에 많은 영향을 미치지 않는다.;This research compares the structures and the lyric arrangement of female gagok Banyeop ‘Namhayeo’ and ‘Damane’ listed in “Eighty Eight Songs of Female Gagok” created by Kim, Kisoo. The melodies of “Korean Music vol.20” and “Geomungo Female Gagok Sheets” are used and re-interpreted to compare the melody lines of the vocal and the geomungo and to study their correlation. The following are the results. Firstly, the structures of female gagok Banyeop ‘Namhayeo’ and ‘Damane’ begin with Woo-jo and change into Gyemyeon-jo on the fourth beat of Jungyeoum and on the twelfth beat of the second chapter. Its pace slows down and the number of the beats equals 240. The total number of the words of ‘Namhayeo’ is 45 and ‘Damane’ 47 with two additional words. Secondly, the vocal melodies of female gagok Banyeop ‘Namhayeo’ and ‘Damane’ display different melodies in the second section of the first chapter, the second chapter, the third chapter, and the second section of the fifth chapter. The modes are different as ‘Namhayeo’ plays in Woo-jo, and ‘Damane’ in Gyemyeon-jo, in the second section of the second chapter, the first measure of the third chapter, and the second section of the third chapter, therefore, it seems unnecessary to compare each vocal melody, but they appear to move frequently upward or downward on the perfect 4th and perfect 5th intervals. In the vocal melodies of the same modes, different melodies appear on the perfect 4th on the first beat of the second section of the first chapter; on the perfect 5th on the first beat of the first section of the second chapter; on the 7th on the second, third, and fourth beat; on the 6th on the fifth beat; on the perfect 5th on the first beat of the second section of the fifth chapter. Thirdly, the geomungo melodies of female gagok Banyeop ‘Namhayeo’ and ‘Damane’ appear differently in the first section of the first chapter, the second chapter, the third chapter, the first measure of the fifth chapter, and the second section of the fifth chapter. The modes are different as ‘Namhayeo’ plays in Woo-jo, and ‘Damane’ in Gyemyeon-jo, in the second section of the second chapter, the first measure of the third chapter, and the second section of the third chapter, therefore, it is not necessary to compare each geomungo melody, but they appear to move frequently upward or downward on the perfect 4th and the perfect 5th. To compare different geomungo melodies of the same mode, it shows the perfect 5th interval on the first beat of the first section, the perfect 4th on the second beat, the 3rd on the third beat of the first chapter; In the second chapter, one can notice the perfect 5th interval on the first through third beat of the first section, the 7th on the fourth beat, the 6th on the fifth beat, the perfect 5th on the ninth beat, the perfect 4th on the tenth beat, and the 2nd on the eleventh beat. Also, in the fifth chapter, there is a perfect 4th difference on the twelfth beat of the first section, and the 2nd on the third beat of the second section, the perfect 4th on the fifth beat and the 3rd on the sixth through eighth beat of the third section. . Fourthly, comparing each melody of the vocal and the geomungo in ‘Namhayeo’ and ‘Damane’, the vocal melodies on the first through the third beats of the first section of the first chapter are alike but the geomungo melodies appear on the perfect 5th, perfect 4th and 3rd. Also, in the second section of the first chapter, the vocal melodies show the perfect 4th on the first beat. In the second chapter, the vocal melody on the first through the third beat of the first section shows the perfect 5th, 7th, 7th intervals while the geomongo melody plays on the perfect 5th, which creates a different change of the vocal melodies and the geomungo melodies. On the fourth through the fifth beat, the vocal melody and the geomungo melody show the same melodic change as both have the 7th and 6th intervals. On the ninth through the eleventh beat, the vocal melody remains alike while the geomungo melody shows the perfect 5th, the perfect 4th, and the 2nd. In the fifth chapter, the vocal melody on the twelfth beat of the first measure is the same and the geomungo melody has the perfect 4th interval. In the second section of the fifth chapter, the vocal melody shows the perfect 5th on the first beat and remains unison throughout the second and the third beat while the geomungo melody remains unison on the first through the second beat and shows the 2nd interval on the third beat, which creates another different melodic change between the vocal and the geomungo. In the fifth chapter, the vocal melody remains the same, but the geomungo plays on the perfect 4th, and on the third section of the fifth chapter, the vocal melody is the same on the sixth through eighth beat, but the geomungo melody shows the third interval, making a different melodic movement apart from the vocal. In ‘Namhayeo’ and ‘Damane’ of female gagok Banyeop, the number of the lyrics and the place where the mode changes are different, while the number of the beats remains the same. The vocal melodies appear differently in the second section of the first chapter, the second chapter, the third chapter, and the second section of the fifth chapter, whereas the geomungo melodies exhibit different melodies in the first section of the first chapter, the second chapter, the third chapter, the first measure of the fifth chapter, and the second section of the fifth chapter. Excluding the second section of the second chapter and the third chapter that are on a different mode, the melodic changes between the vocal and the geomungo display differences on 18 beats out of 25 beats in the first chapter, the first section of the second chapter, and the fifth chapter, which demonstrates that the vocal melodic changes do not necessarily influence the melodic changes of the geomungo.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 문제제기 및 연구목적 1 B. 연구범위 및 연구방법 3 Ⅱ. 반엽의 ‘남하여’와 ‘담안에’의 선율에 관한 연구 5 A. 여창 가곡 반엽의 구성 5 B. 노래선율 비교 7 1. 반엽 초장 9 2. 반엽 2장 12 3. 반엽 3장 15 4. 반엽 4장 20 5. 반엽 5장 22 C. 거문고선율 비교 26 1. 반엽 초장 26 2. 반엽 2장 28 3. 반엽 3장 31 4. 반엽 4장 35 5. 반엽 5장 37 D. 노래, 거문고선율 비교 42 1. 반엽 초장 42 2. 반엽 2장 44 3. 반엽 3장 49 4. 반엽 4장 55 5. 반엽 5장 57 Ⅲ. 결론 63 참고문헌 66 부록악보 68 ABSTRACT 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent12249544 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title여창가곡 반엽에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle노래와 거문고선율을 중심으로-
dc.title.translatedStudy of Female Gagok Banyeop : Focused on Vocal and Geomungo Melodies-
dc.creator.othernameJeon, Jee Hye-
dc.format.pagexi, 79 p.-
dc.contributor.examiner홍종진-
dc.contributor.examiner곽은아-
dc.contributor.examiner류정연-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE