View : 809 Download: 0

예술 고등학교 무용전공별 상해 특성의 무용 역학적 질적 분석

Title
예술 고등학교 무용전공별 상해 특성의 무용 역학적 질적 분석
Other Titles
A Qualitative Dance Biomechanics Analysis of Injury Characteristics by Arts High School Dance Major : Frequent Injury Motion Section by Injury Cause & Major,
Authors
김다래
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경옥
Abstract
This study aimed at identifying injury body parts and mechanisms through qualitative analysis on motions and phases causing injuries in basic motions by dance major. So, 300 questionnaires were distributed for 3 arts high schools at Seoul, Incheon and Gyeonggi-Do and 220 copies were used for analysis excepting insincere responses. As for data analysis, Chi-Square Test, One-Way ANOVA, frequency analysis and crosstabs were conducted using the SPSS WIN 18.0 statistic program. For arts high school students, analytic findings of injury sections, parts and causes by major and motion are as follows. Firstly, it showed that modern dance majors are injured most frequently in the 'pre-leap' motion of movement jump and an injury section of 'pre-leap' occurs when 'landing on the right foot'. The most frequent injury part was 'tarsal bone' with 'unstable landing' and 'immoderate using' as injury causes. Secondly, it revealed that ballet majors are injured most frequently in the 'Developpe Grand Jete' of movement jump and an injury section of such a motion is 'when landing'. The most frequent injury part was 'tarsal bone' with 'unstable landing' as an injury cause. Thirdly, it showed that Korean dance majors are injured most frequently in the 'pre-kicking legs high' of a basic kicking movement. As for such a motion, injury sections were 'when lowering legs' and 'kicking at a height of 90˚ or over and extending knees used as an axis' in order. The most frequent injury parts were 'pelvic girdle', outside thigh muscle' and 'back thigh muscle' equally with 'wrongful motion performance' as an injury cause. In conclusion, in modern, ballet and Korean dances, the most frequent injury part was 'tarsal bone'. Also, the major cause of injury was 'immoderate using'. Therefore, it showed that education is needed about foot biomechanics and fatigue biomechanics for dance major students. It will useful to provide dancers and coaches with basic educational data for injury prevention through identifying injury causes and mechanisms by motions and sections causing an injury. In addition, it will be able to contribute to developing and providing specialized rehabilitation and prevention-related exercise programs through understanding of subjects including anatomy, myology, skeletology and dance biomechanics for dancers at arts high schools.;본 연구의 목적은 무용 전공별 기본동작 중 상해를 일으키는 동작과 구간을 질적으로 분석하여, 상해부위와 상해기전을 파악하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울, 인천, 경기 지역 예술 고등학교 3곳을 선정하여 총 300부의 설문지를 배포하였고, 불성실한 응답을 제외한 220부를 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 18.0 통계 프로그램을 이용하여 카이스케어검정, 일원변량분석, 빈도분석, 교차분석을 실시하였다. 예술 고등학교 학생들의 전공별 동작별 상해구간과 상해부위, 상해원인을 분석한 결과를 종합적으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 현대무용 전공자는 이동 점프인 ‘립 앞’의 동작에서 상해를 가장 많이 입는 것으로 나타났으며, ‘립 앞’ 의 상해 구간은‘ 오른발로 착지할 때’ 였다. 상해 부위로는 ‘족근골’에서의 상해가 가장 많았고, 상해원인으로 ‘불안정한 착지’와 ‘무리한 사용’으로 나타났다. 둘째, 발레 전공자는 이동 점프인 ‘데벨로페 그랑줴떼 점프’에서 상해를 가장 많이 입는 것으로 나타났으며, 이 동작의 상해구간은 ‘착지할 때’ 였다. 상해부위로는 ‘족근골’ 의 상해가 가장 많았고, 상해원인으로는 ‘불안정한 착지’로 나타났다. 셋째, 한국무용 전공자는 기본동작 킥 중에서 ‘다리를 높이 차는 동작 앞’ 에서 상해를 가장 많이 입는 것으로 나타났으며, 이 동작의 상해구간은 ‘다리를 내릴 때’ 와 ‘90˚ 또는 그 이상 높이로 차면서 축으로 사용하는 다리 무릎을 펼 때’ 순 이였다. 상해부위로는 ‘골반대’와 ‘허벅지 바깥근육’, ‘허벅지 뒷근육’의 상해가 동일하게 많았고, 상해원인으로는 ‘잘못된 동작 수행’으로 나타났다. 종합적으로 현대, 발레, 한국무용 모두 상해가 가장 많았던 부위는 ‘족근골’ 이었으며, 상해가 일어나는 원인으로는 ‘무리한 사용’이 가장 많은 것으로 나타났다. 그러므로 무용을 전공하는 학생을 위한 발의 역학(foot biomechanics), 피로의 역학(fatigue biomechanics)에 대한 교육이 필요함을 알 수 있으며, 상해유발 동작과 구간을 통해 상해원인, 상해기전을 파악하여 상해 예방을 위한 기초자료를 제공하는 것은 무용수는 물론 지도자들에게도 교육 자료로 유용할 것이다. 나아가 예술 고등학교에서 무용인을 위한 해부학, 근육학, 골격학, 무용역학 등과 같은 과목의 이해를 통한 전문적인 재활과 예활 관련 운동 프로그램 개발 및 제공에 기여할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE