View : 1080 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor강민아-
dc.contributor.authorLiu, Jia-
dc.creatorLiu, Jia-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000112351-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212537-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000112351-
dc.description.abstract본 연구는 중국의 가족계획(family planning policy) 정책 개혁과정에서 새로 시행된 단독이태(2-child policy for only-child parent ) 정책에 대해 일조시(Rizhao City)의 시민들이 어떠한 지식과 인지를 갖고 있는지, 또한 시민의 직종에 따라 이런 지식과 인지를 가지고 있는지, 그리고 단독이태 정책의 시행이 시민들에게 어떤 영향을 주는지를 분석해 보고자 하였다. 단독이태 정책이란 부부 중에 한 명이 독생자녀인 경우 두 명을 낳을 수 있는 정책이다. 분석의 대상은 산동성(shandong province) 일조시에 거주하는 16명의 시민이고 그들의 직종은 공무원, 회사원, 개인 사업자, 일반시민 4가지로 분류되며, 연령은 20-30대와 40-50대를 선정하였다. 분석 방법으로 16명 시민을 대상으로 약 40분씩 심층 인터뷰를 진행하였다. 중국에 가족계획 정책 변화와 관련된 기준 연구가 많지만 국민이나 시민의 인지도를 가지고 정책을 분석하는 연구가 거의 없었다. 시민은 정책에 민감하게 반응하며, 이러한 시민의 요구를 수용하는 것은 행정의 책임성, 신뢰성, 대응성을 확보하게 하며 이것은 민주적 행정의 발전에 기여한다. 그리고 정부가 시민의 평가와 인식에 대한 중요한 정보를 제공하면 정책의 경쟁력이 향상되면서 정책의 개선에 도움이 될 것이라는 가정에 근거하여 이 연구에서는 단독이태 정책에 대한 시민 인식을 중심으로 연구하자고 하였다. 먼저 정책의 인식의 정도와 태도에 있어서4가지 직업유형에 따라 차이가 크게 나올 거라고 예상하였으나 인터뷰 자료를 분석한 결과4가지 직업 중에 공무원과 회사원 정책의 인지도나 태도에 있어서 별 차이가 없다는 것을 발견하였다. 이런 차이가 없는 이유는 가족계획법이 공무원과 일반 근무자에게는 같은 규칙으로 적용되고 있으며 개인사업자와 직장이 없는 일반시민과 달리 국가로부터 양로보험금을 받고 있으니 미래 노후의 경제생활에 별 걱정이 없기 때문으로 추측되었다. 이러한 결과는 선행연구에서 제시한 양아방노(養兒防老,Raising children for old age) 사상, 즉 ‘노년의 생활에 대비하기 위해서 자녀를 키운다.’는 가정이 이러한 두 직업의 유형에서는 적용되지 않는 것을 알 수 있다. 한편, 개인 사업자와 일반시민은 가족계획 정책의 인지도나 태도가 공무원과 회사원보다 낮은 관심을 보였다. 이는 개인 사업자의 생활이 자유로운 편이라서 불법적으로 출산하는 경우에 사회부양금을 내거나 호적지 이외 지역으로 이사하면 가족계획 정책을 피할 수 있기 때문으로 보인다. 다음으로 단독이태 정책에 대해 찬성과 반대의 의견을 모두 들을 수 있었는 데, 우선 찬성한 쪽은 가족계획 독생자녀(one-child policy) 정책으로 인해 노령화와 같은 여러 사회문제가 나타났고 이런 인구구조문제를 해결하기 위하여 단독이태 정책은 전국적으로 확산시킬수 밖에 없다고 하였다. 그러나, 이러한 정책에 대해 반대한 쪽은 중국의 인구기준수가 원래 크고 복지제도가 불완전한 상태이며 단독이태 정책을 전국적으로 시행하면 새로운 인구증폭이 초래될 것이기 때문에 불완전한 사회복지와 사회자원에 큰 부담이 될 거라고 하였다. 또한, 독생자녀 정책과 단독이태 정책을 비교하면 독생자녀 정책은 구멍이 있기 때문에 초생하는 현상을 억제하지 못 했으며 길게 시행한 관계로 노령화 등 사회문제가 발생하였다. 단독이태 정책의 시행은 출산하는지 안 하는지 상관없이 최소 국민에게 생육권을 되돌려준다는 장점이 있다고 한다. 마지막으로 단독이태 정책이 일조시에서 시행되는 경우 둘째 아이를 출산하고자 하는지에 대한 의도를 분석해 보니 예상과 달리20-30대와 40-50대의 둘째 출산 요망이 달랐다. 즉, 기존연구에 의하면 국민이 단독이태 정책의 시행에 대한 찬성도가 높고 둘째를 출산하고자 하는 요망이 많을 것으로 추측하였지만, 본 연구분석에 따르면40-50대의 응답자의 경우에만 출산 요망이 많은 것을 볼 수 있었다. 반대로 20-30대는 정신적, 경제적인 요소로 인해 두 명을 출산할 의도가 적으며 40-50대는 경제적, 시간적 여유가 있으니 둘째를 출산하고 싶은 마음이 강한 것으로 보였다. 단, 신체와 연령 등의 원인으로서 출산이 어렵다고 하였다. 그리고 여성보다 남성이 둘째 출산요망이 더 높다는 결과가 나타났다. 남성은 혈통을 잇고 싶어하는 관념이 있으며 가존연구에서 여성의 사회지위가 높을 수록 둘째 출산요망이 낮아질 것이기 때문이라 밝혔다. 이 특성은 예상과 유사한 결과로 도출되었다. 본 연구가 지니는 기존 연구들과의 차별성과 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 기존 연구에서는 가족계획 정책에 대한 발전과정, 문제점 등에 대해 주로 다루어 왔지만 이러한 정책에 대한 시민의 인지와 태도을 분석한 연구가 거의 없었다. 본 연구는 시민의 인지와 태도의 측면에 대해 연구하여 중국의 가족계획 정책의 발전방향을 제시하였다는 데 의미가 있다. 둘째, 한국 연구자가 했던 중국 가족계획 정책과 관련 연구는 유형이 단순하며 대부분이 양적연구이거나 사례분석으로 연구했다. 본 연구는 중국 일조시 시민들의 의견에 대한 1차 자료를 구하기 위하여 직접 시민과 심층 인터뷰를 실시하기 때문에 기존 중국의 가족계획 연구를 보다 심층적으로 보충하였다는 의미가 있다. 본 연구의 한계 및 향후 연구 제안은 다음과 같다. 첫째, 가족계획 정책 중에 새로이 시도되는 단독이태 정책은 본 논문을 완성할 때까지는 일부분 성, 시에서만 시행하기 시작하였으며 이러한 정책의 시행 성과, 한계 등에 대한 선행연구가 부족한 관계로 향후 보다 넓은 지역에서 단독이태 정책을 시행해 나가면서 추가적 연구가 필요할 것이다. 둘째, 본 연구는 직업별, 연령별, 성별로 연구문제를 분석하였지만 인터뷰를 통해 조사를 한 결과 그러한 차이가 충분히 드러나지 않았을 가능성이 있다. 향후 보다 다양한 유형의 집단을 대상으로 설문조사 형식의 양적 연구를 통하여 시민들의 인지에 대해 보다 자세한 자료를 수집하는 것이 필요할 것이다. 마지막으로, 16 명 일조시 시민을 대상으로 약 40 분씩 심층 인터뷰를 실시하였으며 4 가지 직종별과 연령별 그리고 성별로 분석하였지만 표본수가 16 개로 제한되어 있어서 일조시 시민의 전부 의견이라고 말할 수 없는 제한성이 있다.;The purpose of this thesis is to analyze the knowledge and cognition of Rizhao citizens toward the two-child policy for only-child parent, with the constant reform of the family planning policy in China. The thesis is also related to the knowledge and cognition of Rizhao citizens in different professions toward the two-child policy for only-child parent as well as what effects the policy has to do the people. The two-child policy for only-child parent refers the situation: between the couple, if one side is an only-child, the couple may have two children. The objects of the thesis are 16 people from Rizhao City, Shandong Province, whose professions include respectively public officers, office workers, businessmen and people with no-job. Their age ranges are from 20-39 and 40-50. The method of analysis is to interview them with detailed questions for around 40 minutes. China has lots of preceding researches about the family planning development and changes, but basically there have been no research about Chinese family planning policy cognition degrees between people from urban are and rural area. The people from urban area are sensitive about the policy and to response their needs by the urban people may embody the administrative responsibility and reliability and responsibility, which may promote the policy development and help to develop better the policy to a certain degree. Thus, this thesis is aimed at the research of the cognitive degree by the urban people toward the policy. At first, the researcher supposed the attitudes of the people in four professions may have toward the policy cognition degrees, but according to the result analysis of the in-depth interview, of the four professions, the policy cognition degrees of the public officers and office workers have no obvious differences. The reasons of zero differences may be conjectured as the same restraints toward public servants and office workers. And unlike ordinary citizens, public officers and office workers are granted pension insurance by their working units, therefore they don’t have excessive worries about their financial problems after getting old. The result also demonstrates the two professions of public officers and office workers were not referred to in the previous research about raising children for old age, which refers extensively to raising children for old age in case there are no dependability at that time. Secondly, the cognitive degrees and the attitude of businessmen and ordinary citizens are a bit lower toward the family planning policy, by comparison with public officers and office workers. This is because the life of businessmen and ordinary citizens are freer, and if there are illegal extra children births, they might shun the family planning policy by handing in social support or emigrating somewhere, etc. Thirdly, the pros and cons of the two-child policy for only-child parent are both existent. First, those in favor think the long-tern implementation of the only-child policy causes some social problems such as aging, so in order to settle the problems of population structure, the state opens the two-child policy for only-child parent to alleviate the situation. But, those against the idea think the base of the Chinese population is already big enough and the Chinese welfare system isn’t perfect, thus if the two-child policy for only-child parent is open, there might be another batch of population explosion, at the same time, certain pressure might be imposed on the original-not-perfect welfare system. In the contrast between the only-child and two-child policy for only-child parent, most respondents point out that the only-child policy has lots of flaws, which leads to the rampancy of extra births, while with long-term implementation, resulting in the present aging in China. The two-child policy for only-child parent grants the birth right of the people once more, whether people choose to give a rebirth or not, they have at least the right to make choices, which is also the respect of the women birth right. Finally, from the result of the investigation and analysis, if the two-child policy for only-child parent is implemented in Rizhao City, the result of the supposition is not the same according to the investigation of the townspeople aged from 20-39 and 40-59. That is to say, by the preceding research, we can conjecture that the citizens ' desire that is strong toward favoring the two-child policy. But in terms of the analysis result, only the respondents aged from 40-59 have strong desire to bear the second child. On the contrary, the respondents aged from 20-39 answered that they are short of energy and finance so they don’t want to have the second child, and the respondents aged from 40-59 answered that their finance and time are relatively stable, they don’t want possibly to have the second child because of the poor physical and elder-age conditions. From the perspective of genders, males have stronger desire to bear the second child than females, and this is because males have the thought of having a son to carry on the family name. And by the preceding research, the higher women’s social status is, the less their desire to have the second child becomes. The feature basically squares with the prediction of the researcher of this topic. The differences between this research and other researches are as follows: First, the main research directions of preceding researches are the developmental processes and other issues of the family planning policy, not aiming at the study and analysis of the citizens' cognitive degree and attitudes. This research is significant in the citizens' foothold toward the Chinese family planning policy. Second, South Korean researchers have so far only written out monotonous thesis forms about the Chinese family planning, most of which deal with the research methods of quantitative research and case study. Our research here takes the citizens' opinions as the first materials with in-depth interview of the people, thus our research has made deeper contrastive study and supplementation by comparison with other family planning policy studies. The shortage of this study and later research directions are as follows: First, the two-child policy for only-child parent is a new-implemented policy. So far until this article is finished, only a part of the provinces have opened this policy in China, thus the results of the policy and relative studies of the problems are rarely seen. With the implementation of the two-child policy for only-child parent, more studies will be carried out. Second, though this research makes analysis from the three aspects of professions, ages and genders, the in-depth interview cannot fully analyze the three differences of these aspects. The following studies will carry out qualitative research of questionnaires toward diverse objects. We hope to collect more detailed cognitive degree materials from the citizens so as to make deeper analysis.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경 1 B. 연구의 필요성 3 C. 연구의 문제 6 Ⅱ. 가족계획 정책관련 선행연구 8 A. 가족계획 정책의 의의 8 B. 가족계획 정책의 개념 8 C. 중국의 가족계획 역사와 발전 11 1. 출산정책 전환 단계(1953-1969) 11 2. 가족계획 정책 시행 단계(1970-1986) 12 가. 관대한 가족계획 정책 시행 단계(1970-1979) 12 나. 엄격한 가족계획 정책 시행 단계(1980-1986) 13 3. 가족계획 정책 시행 단계(1986- 현재) 15 D. 가족계획 정책의 성과 및 문제점 18 1. 가족계획 정책의 성과 18 2. 가족계획 정책의 문제점 21 E. 중국 가족계획 정책 중에 단독이태 정책 34 1. 단독이태 정책의 의미 및 발전 역사 34 2. 단독이태 정책의 현황 35 3. 단독이태 정책에 대한 학자 간 논의 37 Ⅲ. 연구 설계 39 A. 연구방법 39 B. 연구방법의 선택 42 C. 연구 대상 42 Ⅳ. 분석 결과 45 A. 심층 인터뷰 결과 분석 45 1. 단독이태 정책의 인지도에 대한 분석 49 2. 단독이태 정책의 찬성도 및 과거 정책과 비교에 대한 분석 55 3. 단독이태 정책의 둘째 출산 의도 여부에 대한 분석 61 4. 소결 66 Ⅴ. 결론 70 A. 연구결과와 요약 70 B. 정책의 함의 75 C. 연구의 한계 77 참고문헌 78 ABSTRACT 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1461680 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title중국의 가족계획(family planning)정책에 대한 지역주민의 인지도 및 순응도 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle단독이태 (單獨二胎) 정책 사례를 중심으로-
dc.title.translatedAnalysis on the knowledge and cognition of localpeople towards family planning policy in China : Focusing on two-child policy for only-child parent-
dc.format.pagevii, 82 p.-
dc.contributor.examiner이근주-
dc.contributor.examiner박정수-
dc.contributor.examiner강민아-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 행정학과-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 행정학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE