View : 892 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor계명선-
dc.contributor.author최명진-
dc.creator최명진-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:48Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:48Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000112141-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212292-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000112141-
dc.description.abstract본 논문은 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)이 표제적인 요소를 가지고 「Piano Sonata in E♭Major, Op. 81a“Das Lebewohl”」을 어떠한 방식으로 구축해 가는지에 관해 알아본 분석 연구이다. 표제음악과 베토벤 피아노 소나타의 시기별 특징을 파악한 후 「Piano Sonata in E♭Major, Op. 81a“Das Lebewohl”」을 각 악장별로 나누어 분석함으로써 표제적인 요소가 이 작품에서 어떻게 드러나는지 알아보고자 한다. 베토벤은 독일 본(Bonn) 출생의 작곡가로서 고전음악 양식의 대 성장을 이루었으며 고전과 낭만음악의 연결고리를 위한 중요한 역할을 하였다. 교향곡, 협주곡, 실내악곡 등 다양한 장르의 패러다임에 변화를 주며 혁신적인 시도를 하였는데 특히 피아노 소나타의 발전에 있어서 역사상 가장 위대한 유산을 남겼다. 그는 피아노 소나타 작곡에 있어서, 고전주의 형식을 이어받아 새로운 시도를 함으로서 낭만주의를 위한 토대를 마련하였고 이러한 소나타 형식의 발전은 곡이 가진 표현성을 증대시킬 수 있는 가능성을 열어주었다. 빌헬름 폰 렌츠(Wilhelm von Lenz, 1809-1883)는 베토벤의 전체 작품을 연대순으로 세 시기 - 모방의 시기(1796-1802), 구체화의 시기(1802-1816), 명상의 시기(1816-1822)로 나누었다. 베토벤의「Piano Sonata in E♭Major, Op. 81a“Das Lebewohl”」은 중기에 해당하는 1809년에서 1810년 사이에 작곡되었고 루돌프 대공(Johann Joseph Reiner Rudolph,1788-1831)에게 헌정되었다. 이 곡은 1808년에 작곡된 제 6번 교향곡‘전원’과 비슷한 방식으로 모든 악장에 표제를 붙인 유일한 피아노 소나타이다.「Piano Sonata in E♭Major, Op. 81a“Das Lebewohl”」은 3악장 구성이며 모티브 작법을 중심으로 작곡되었고 화려한 테크닉과 대화풍의 진행이 많이 보인다. 제 1악장 ‘고별(Das Lebewohl)’은 느린 서주부를 가진 소나타 형식이며 코다가 길게 추가되었다. 서주부의 모티브가 곡 전체에 걸쳐 대위법적 전개, 확대, 축소, 변형의 형태로 나타난다. 이 모티브는 루돌프 대공에 대한 그리움을 나타낸다. 제 2악장 ‘부재(Die Abwesenheit)’는 복합 2부형식이며 attaca를 사용하여 다음 제 3악장에 연결된다. 이 악장은 조성변화가 잦고 두 가지 대조적인 주제가 나타나는데, 이러한 특징은 루돌프 대공의 부재에 대한 베토벤의 불안정한 상태를 나타낸다. 제 3악장 ‘재회(Das Wiedersehen)’은 소나타 형식이며 sf와 pp를 사용하여 극적인 표현을 잘 나타난다. 이 악장의 분위기는 전반적으로 밝고 경쾌하다. 베토벤은 형식에 얽매이지 않고 뛰어난 독창성으로 표제를 사용함으로서 자신의 생각을 표현하였다. 이것은 고전시대에 나타난 낭만주의 음악적 특징이라고 볼 수 있다.;The purpose of the study is to analyze how the program music in keyboard instruments develops and how L.v.Beethoven applies it to his works. After identifying program music and the distinguishing features of Beethoven’s piano sonatas, I’d like to find out how the programming elements are exposed by analyzing each movement of Op. 81a. Beethoven who is one of the most remarkable representative innovators from the Classical period, created a crucial role as a bridge connecting the Classical to the Romantic Times. He had shown revolutionary trial by giving a new turn to symphonies, concertos, chamber music and various other genres. In particular, piano sonatas reveal outstanding musical aesthetics in piano literature and are enable us to know the development history of piano music. In composing piano sonatas, he prepared the ground for romanticism trying net elements in accordance with form of classicism. Development of sonata form showed the possibility that the work expressed its own perspectives on music. Beethoven's 32 piano sonatas can be divided into three consecutive periods by Wilhelm von Lenz(1809-1883); period of Imitation, Realization and Contemplation. Among Beethoven piano sonatas, Op.81a“Das Lebewohl”was composed between 1809 and 1810 from the middle period and dedicated to Johann Joseph Reiner Rudolph(1788-1831). This sonata is one of the Beethoven’s rare acknowledged essays in program music. Beethoven had attached the titles of “Das Lebewohl”,“Die Abwesenheit”,“Das Wiedersehn”to each of the movements. Piano sonata Op.81a consists of three movements showing motivic development. This work reveals gorgeous piano technique and interactive progress. The first movement, "Das Lebewohl" shows a sonata-allegro form with slow introductive part. The coda is much more expanding horizons of his inspiration than other parts. The motive of the introductive part in the first movement represents through contrapuntal development, expansion, shrinks and transformation throughout the entire music. This motive is worked out with suggestions of longing for Archduke Rudolph, and regretful farewell owing to the war. The second movement, "Abwesenheit" is composed of the complex two part form linked to the third movement by using 'attaca'. The second movement includes various changes in tonality and reveals two contrasting materials which represents Beethoven’s unstable emotional feelings due to absence of Archduke Rudolph. The last movement,“Das Wiedersehen” shows sonata-allegro form and displays dramatic expression using sudden sforzando and subito piano. This movement is pianistically brilliant and exciting. Piano sonata op. 81a was expressed by using the title with excellent creativity within the traditional sonata form. So this sonata is a piece that has had tremendous repercussions on music from the Romantic period. Through understanding of his work’s characteristics of ‘nonmusical ideas’we could be helpful to interpretation of practical performance.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 표제음악 2 Ⅲ. 베토벤 피아노 소나타의 시기별 특징 5 1. 초기 6 2. 중기 9 3. 후기 11 Ⅳ.「Piano Sonata in E♭Major, Op. 81a“Das Lebewohl”」 18 A. 작품 개요 18 B. 작품 분석 20 1. 제 1악장 "Das Lebewohl" (고별) 20 2. 제 2악장 “Die Abwesenheit” (부재) 31 3. 제 3악장 “Das Wiedersehen”(재회) 35 Ⅴ. 결론 44 참고문헌 46 ABSTRACT 48-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent16917779 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleL.v.Beethoven Piano Sonata in E♭Major, Op. 81a “Das Lebewohl”의 표제적 요소에 의한 음악적 특징 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on the musical features by the title elements of L.v.Beethoven's 『Piano Sonata in E♭Major, Op. 81a“Das Lebewohl”』-
dc.creator.othernameChoi, Myoung Jin-
dc.format.pagevi, 49 p.-
dc.contributor.examiner김원-
dc.contributor.examiner민혜성-
dc.contributor.examiner계명선-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE