View : 827 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이미혜-
dc.contributor.author안바라-
dc.creator안바라-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:45Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:45Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000111880-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212258-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000111880-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 아동문학을 활용한 중도입국 아동 대상의 한국어 교수요목을 설계하고 실제 교육 현장에 적용하여 그 실행 결과를 분석하는 데에 있다. 연구 대상은 위탁형 다문화 대안 초등학교 1학년 학습자로, 중도입국 아동의 한국어 능력과 학업 수행 능력의 발달을 도모하고, 정서적 감수성 함양 및 사회성 발달을 지향하기 위한 방법으로 아동문학을 교육 자료로 선정하였다. 따라서 아동문학을 활용한 한국어 교수요목을 설계하고 교수-학습 활동을 수행한 과정을 실행연구의 방법으로 서술한 것이다. 이를 밝히기 위한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 중도입국 아동 대상의 아동문학을 활용한 한국어 교수요목은 어떻게 설계되는가? 둘째, 중도입국 아동 대상의 아동문학을 활용한 한국어 교육은 어떻게 실행되는가? 셋째, 아동문학을 활용한 한국어 교육을 실행한 결과는 어떠한가? 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구 대상인 중도입국 배경의 초등학교 1학년 학습자 4명의 요구를 파악하고 협력교사 대상의 면담을 통해 구체적인 의견을 수렴하였다. 또한 문헌 연구를 바탕으로 설계한 1차 교수요목의 실행, 이후 수정·보완된 2차 교수요목의 설계와 실행 과정을 기술하고, 다양한 방법으로 수집한 결과물을 분석하여 실제 현장에서의 학습자 변화를 반영한 교육적 효과를 제시하였다. 본 연구에서 설정한 연구 문제에 대해 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중도입국 아동 대상의 아동문학을 활용한 한국어 교수요목은 작품 선정 기준과 문학 활동 구성 방안을 마련함으로써 설계되었다. 먼저 아동문학의 유형에 따라 학습자 연령에 맞는 작품을 선정하였다. 그리고 듣기-말하기-읽기-쓰기 활동을 통해 문학 이해 활동을 수행하고 미술 활동 및 신체 활동을 통해 문학 표현 활동을 수행할 수 있도록 교수-학습 과정을 구성하였다. 둘째, 중도입국 아동 대상의 아동문학을 활용한 한국어 교육은 다음 네 가지 측면에서 유의미한 실행 양상을 나타냈다. 학습자들은 스토리텔링 활동을 통해 자신의 언어로 이야기를 재구성하여 말할 수 있는 능력을 계발하였다. 또한 지속적인 읽기-쓰기 통합 교수는 학습자들의 어휘력 향상뿐 아니라 문식성을 신장시키는 효과를 얻을 수 있었다. 그리고 문학 표현 활동을 통해 문학적 감수성을 발현하고 공감 능력을 향상시킬 수 있었다. 아동문학을 활용한 한국어 교육을 실행하면서 학습자들의 수업 태도는 매우 긍정적으로 변화하였다. 셋째, 아동문학을 활용한 한국어 교육을 실행한 후에는 아동문학 유형에 대한 학습자들의 선호도를 파악할 수 있었다. 또한 학습 시간을 분석하여 읽기-쓰기 활동의 비중이 높았던 점과 작품별 문학 활동 시간을 확대할 필요가 있다는 점을 결과로 얻을 수 있었다. 이상과 같은 연구 과제 수행을 바탕으로, 본 연구가 갖는 의의는 다음과 같다. 첫째, 중도입국 아동 대상의 한국어 교육 연구가 부족한 상황에서 교육 주체들의 구체적인 요구를 바탕으로 한국어 교수요목을 제시하였다. 둘째, 실제 교육 현장에 연구자가 설계한 교육 방안을 실행하여 그 효과를 검증했다. 셋째, 아동문학의 교육 효과성을 한국어 교육 분야에 적용했다.;The aim of this study is to design and apply syllabus of Korean language with use of children's literature for teaching immigrant children in the actual class, and to analyze its result. Subjects for the study are 1st class learners from multicultural alternative elementary school for the consignment. Children's literature was chosen as one of the main instructional materials for class to pursue development of these immigrant children in Korean ability and academic proficiency and to foster their emotional susceptibility and sociality. Therefor, this study processed and traced with methodology of action research the design of syllabus with use of children's literature and its teaching-learning activities. The specific research problems are as follows: 1. The design of syllabus of Korean language with use of children's literature for teaching immigrant children. 2. The process of teaching Korean language with use of children's literature for teaching immigrant children. 3. The result of teaching Korean language with use of children's literature To achieve the aim of the study, the researcher comprehended the needs of 4 learners in 1st class who are immigrant children and collected opinions of cooperating teachers. The 1st syllabus was designed and practiced with these information and the knowledge from analysis of preceding research, and revision and practice of 2nd syllabus was followed. This study described the process and analyzed the results in various ways, and presented educational effect reflecting learners’ change and development through actual class. The research result analysis for the problems this study presented are as follows: 1. The syllabus of Korean language with use of children's literature for teaching immigrant children were designed by configuring the standards of literary selection and method for literature activity. Firstly, literary work was chosen in accordance with learners’ age in consideration of the types of children literature. After then, teaching-Learning process was composed in order that the Literature Understanding Activity in connection with listening-speaking-reading-writing and Literature Expression Activity through artistic or physical activity can be well practiced. 2. The teaching Korean language with use of children's literature for teaching immigrant children was effectively processed in following 4 means. 1) Through storytelling activities, learners developed ability to narrate and depict stories with their own words. 2) Continuous integrated learning and teaching of reading and writing enhanced not only learners’ vocabulary but also their literacy. 3) The learners reveled and enhanced their literary sense and empathic ability through Literature Expression Activity. 4) The learners’ class attitude was changed greatly in positive way through teaching Korean language with use of children's literature. 3. Understanding Learners’ preference for types of children's literature was possible after teaching Korean language with use of children's literature. And as a result of analyzing learning time, it was found that the share of the reading-writing activity was relatively high and the time for literature activity for each work should be expanded. After practice of above research project, the significance of the study can be indicated as follows. Firstly, in the circumstance that the Korean teaching researches intended for immigrant children are scarce, this study presented syllabus of Korean language based on education subjects’ actual needs. Secondly, this study verified effectiveness of the education method through actual class practice. Thirdly, this study applied educational effectiveness of children's literature to Korean language education.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 7 C. 용어 정의 8 Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 고찰 12 A. 이론적 배경 12 1. 중도입국 아동의 특성과 한국어 교육의 방향 12 2. 중도입국 아동 대상 아동문학을 활용한 한국어 교육 15 B. 선행 연구 고찰 29 1. 중도입국 아동의 현황 및 적응 사례 연구 29 2. 중도입국 아동 대상 한국어 교육 연구 31 3. 아동문학 활용 한국어 교육 연구 34 Ⅲ. 연구 방법 39 A. 연구 대상 39 B. 연구 절차 45 C. 연구 도구 48 D. 자료 수집 및 분석 65 E. 자료 분석의 신뢰도 및 타당도 66 Ⅳ. 연구 결과 68 A. 아동문학을 활용한 한국어 교수요목의 설계 68 B. 아동문학을 활용한 한국어 교육의 실행 84 C. 아동문학을 활용한 한국어 교육의 실행 결과 112 Ⅴ. 결론 및 제언 117 참고문헌 122 <부록 1> 학교 동의서 128 <부록 2> 서술형 설문지 130 <부록 3> 수업 지도안 138 <부록 4> 활동지 양식 161 <부록 5> 수업 일지 167 ABSTRACT 182-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3361256 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title아동문학을 활용한 중도입국 아동 대상 한국어 교육 실행연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAn Action Research on Teaching Korean Language with Use of Children's Literature for Teaching Immigrant Children-
dc.creator.othernameAn, Ba Ra-
dc.format.pagevi, 184 p.-
dc.contributor.examiner조항록-
dc.contributor.examiner이영숙-
dc.contributor.examiner이미혜-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 외국어로서의한국어교육전공-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE