View : 1306 Download: 0

9/11 테러 이후 미국의 국가정보체제 개혁

Title
9/11 테러 이후 미국의 국가정보체제 개혁
Other Titles
The 9/11 Attacks and The Reform of the U.S. Intelligence Community
Authors
김연지
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 사회과교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김왕식
Abstract
본 연구의 목적은 정보실패이론을 바탕으로 9/11 테러의 원인을 분석하고, 9/11 테러 이후 단행된 미국의 국가정보체제 개혁으로 국가정보체제의 조직과 운영방식에 어떤 변화들이 있었으며, 그것이 과연 정보기구들 간의 정보공유를 비롯한 제반 문제점들을 얼마나 효과적으로 개선하였는가를 평가해보는 것이다. 9/11 위원회 보고서의 지적대로 9/11 테러 이전의 미국 국가정보체제는 분산형 정보체제의 한계, 정보분석관의 전문성 부족, 정보의 정치화 등으로 인해 정보공유 문제를 야기하였다. 이러한 정보공유 부재는 9/11 테러를 막지 못한 결정적인 요인으로 작용하였다. 미국 정보체제는 이러한 정보실패의 원인을 해결하기 위해 국가정보장(DNI), 국가비밀공작국(NCS) 등의 직위를 신설하여 정보체제의 통합적인 운영이 이루어지도록 하였고, 대테러 활동을 강화하기 위해 국토안보부(DHS)를 신설하고 국가테러대응센터(NCTC)를 설립하여 테러에 대비하였다. 더불어 방첩활동을 강화하기 위해 국가방첩관(NCIX)와 국가방첩정책위원회(NCIPB) 등을 설치하여 이를 통해 전략적 방첩이 이루어질 수 있도록 국가정보체제의 개혁을 단행했다. 미국의 국가정보체제가 국가정보 전체를 통합적으로 운영하여 정보공유 문제를 해결하기 위해 여러 가지 개혁을 시행하고 있는 상황에서 한국의 국가정보체제는 북한과 관련한 한반도 상황의 변화 뿐만 아니라 초국가적 테러의 확산에 의한 다양한 국가정보과 관련된 문제들에 대한 대비를 해야 한다. 그렇기 때문에 현재의 국가정보원 중심의 정보체제를 오히려 더 강화하여 국가정보체제를 통합적으로 운영할 필요가 있다. 또 비국가행위자들에 의한 테러의 위협이 전세계적으로 퍼져있는 지금 정보목표의 우선순위와 대응방향을 재설정하여 합리적이고 효율적인 정보활동을 펼칠 수 있도록 해야 한다. 이와 함께 국가정보체제의 정치적 중립성 확보를 통해 국민의 지지와 협력을 바탕으로 국가정보체제의 정보활동이 가능할 수 있도록 하여야 할 것이다.;This present study analyzes the 9/11 Attacks based on the Intelligence Failure regarding the causes of the attack, the failures within the United States Intelligence Community in terms of organization and their operating methods after the incident, and the assessment of whether the Intelligence Community efficiently resolved their inability to share intelligence internally. The 9/11 commission reports, due to the limitations of the decentralized intelligence community, lack of intelligence analysts expertise, and the politicization of intelligence, the intelligence gathering and law enforcement branches of the U.S. had information sharing issues. The absence of information sharing was a large factor in their not being able to prevent the 9/11 Attacks. Such positions such as Director of National Intelligence(DNI), National Clandestine Service(NCS) had been established by the U.S. Intelligence Community and operated polysynthetically in order to solve this problem. Also, Department Homeland Security(DHS) and National Counterterrorism Center(NCTC) were newly established to reinforce the counterterrorism activities for prevention. Furthermore, U.S. Intelligence Community was reformed by estabilshing National Counterintelligence Executive(NCIX) and National Counterintelligence Policy Board(NCIPB) to reinforce counterintelligence with strategic counterintelligence. As the U.S. is making a lot of effort to solve the information sharing issue by operating their Intelligence Community polysynthetically, the Korean Intelligence Community should be prepared not only because of its sensitive relationship with North Korea, but also to be prepared for the spread of the supranational terrorism. Therefore it is necessary to reinforce the Intelligence Community based on the National Intelligence Service(NIS) and operate the system polysynthetically. Also, in the situation of threats from the anti-national performers which is widespread all over the world, it is crucial to reestablish the Priority of National Intelligence Objectives(PNIO) and the direction of responses in order to serve rational and efficient intelligence activities. Moreover, intelligence activities of Intelligence Community will need the support and cooperation of the public with the security of political neutrality.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE