View : 1137 Download: 0

대상류 개사 ‘对,给,跟,为,向' 교수-학습 지도방안 연구

Title
대상류 개사 ‘对,给,跟,为,向' 교수-학습 지도방안 연구
Other Titles
Object prepositions ’对,给,跟,为,向' lesson plan : targeting foreign language high school students
Authors
이영지
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이재돈
Abstract
본 연구의 목적은 외국어계열 고등학교 중국어 학습자를 대상으로 한 대상류 개사 '对,跟,给,为,向'의 지도방안을 제시하는 데 있다. 대상류 개사는 빈도가 높은 개사로서, 중국어를 제2외국어로 배우는 학습자가 대상을 유도하는 개사에 대해 올바르게 파악하는 것은 의사소통 상황에서 정확한 표현을 하는 데 매우 중요하다고 할 수 있다. 외국어계열 고등학교 교과서에 출현하는 대상류 개사 '对,跟,给,为,向'는 각 개사의 용법간의 유사점과 차이점으로 인해 이를 혼용하여 사용하는 오류를 범하기 쉬우며, 또한 각 개사 모두 '~에게'로 해석되는 경우가 있어 한국인 중국어 학습자에게 어려움을 줄 수 있다. 학습자들이 대상류 개사를 올바르게 사용하여 정확한 의사소통을 하기 위해서는 대상류 개사의 용법과 의미에 대해 구분하여 파악할 수 있어야 한다. 이에 본 연구는 대상류 개사 '对,跟,给,为,向'이 유도하는 대상과 결합하는 동사를 중점으로 하여 유사점과 차이점을 구분하고 파악할 수 있는 지도방안을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 학습 지도 방안을 제시하기에 앞서 대상류 개사 '对,跟,给,为,向'에 대해 기존의 저명한 학자들의 견해를 유도하는 대상과 결합동사를 중심으로 정리하였고, 이를 토대로 비교분석하였다. 또한 실제 교육현장의 교수-학습 현황조사를 통하여 대상류 개사에 대한 교사의 견해와 학생들의 오류를 파악하였고, 이를 지도방안에 반영하였다. 본 연구의 학습지도방안은 학습자들이 대상류 개사 '对,跟,给,为,向'의 유사점과 차이점을 명확히 구분할 수 있도록 하기 위한 지도방안으로서, 대상류 개사 간의 전체적인 연계성을 고려하여 설계하였으며, 특히 학생들이 오류를 많이 범하는 항목에 대해서는 다양한 연습활동을 제시함으로써, 학습자가 정확한 대상류 개사 사용을 할 수 있도록 할 것이다. 본 연구가 실제 교육현장에서 활용될 수 있기를 바라며, 대상류 개사 '对,跟,给,为,向'의 교수-학습에 대한 연구가 활발하게 이루어지기를 기대한다.;The purpose of this study focuses on the lesson plan for teaching the object prepositions ‘对,给,跟,为,向' to foreign language study high school students studying the Chinese language. Object prepositions are used quite frequently in the Chinese language, and proper understanding of their use is essential for proper verbal communication for those studying Chinese as a second language. When the object prepositions ‘对,给,跟,为,向' appear in foreign language high school textbooks, due to the similarities and differences of their use it is easy to accidentally misuse one for another. Furthermore, it is possible for each preposition to be translated as “to [someone],” which causes further difficulty for Korean students studying Chinese. In order to communicate effectively by applying the proper preposition to the correct situation, students must fully understand both the meaning and usages of each preposition. Therefore, this study aimed to provide a proper lesson plan that focuses on the object and combined verb related to '对,给,跟,为,向' to allow students to see the similarities and differences between them easily. Chapter Ⅰ frist provides an overview of the study 's purpose and necessity, and the reviews the prior research done on the subject to establish the direction and scope of this study. Chapter II examines the concept of prepositions, and also focuses on the object and combined verb related to '对,给,跟,为,向' to illuminate the similarities and differences. Chapter III reviews the lessons plan and education progress on object prepositions '对,给,跟,为,向' to date at foreign language high schools. The goal was to analyze the current educational materials that are being used and survey both teachers and students on the common causes of errors. Chapter IV proposes a lesson plan for teaching the object prepositions '对,给,跟,为,向' to foreign language high school students. It provides recommendations to help fix common errors found in current education materials, and provides guidance on how to best teach the similarities and differences of '对,给,跟,为,向' to learn how to use them properly. It is our hope that this study and lesson plan will be utilized in schools today, and we hope to see further research related to effective lesson plans teaching '对,给,跟,为,向'.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE