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情緖障碍兒의 케이스 워어크 治療 計劃 設定에 관한 硏究

Title
情緖障碍兒의 케이스 워어크 治療 計劃 設定에 관한 硏究
Authors
朴順玉
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
정서장애아케이스 워어크치료계획
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 정서장애아의 실제 사례조사를 통해 문제점을 분석하고 치료계획설정을 제시 함으로 앞으로의 정서장애아 치료에 도움을 주려는데 있다. 이 목적을 위하여 서울특별시내 2개 국민학교의 4. 5. 6학년 중에서 여러 학자들의 이론에 근거하여 정서장애아로 판별될 수 있는 5명의 아동을 선정하여 면접방법과 아동의 생육사에 관한 설문지를 사용하여 문제점을 분석하고 치료계획 설정을 하는데 있어서는 父. 母 및 적절하지 못한 환경을 개선하고 사회자원을 이용하여 아동의 욕구를 충족시킴으로서 욕구불만을 해소시킴과 동시에 자신의 문제를 이해하여 스스로 성장하고 적응할 수 있도록 돕는데 치료의 목표를 두고 치료방법으로는 지지적 방법 (Supportive treatment) 명료화 방법 (Clarification) 환경조절 (Environmental modification) 등을 사용 하였다. 각 사례를 위한 구체적인 치료에서는 Floronce Hollis의 이론에 근거하여 Internal change (내적 변화), External change (외적 변화) 로 나누어서 하였다. 본 연구자는 사례를 통해 연구 하던중 다음과 같은 공통점을 지적할 수 있었다. 1. 다섯개의 사례중 네개의 사례가 父. 母와의 관계에서 발생한 문제였다. 2. 사례 모두가 Ct.의 발육상태가 과히 좋지 못하였다. 이들 Ct. 들은 종합진단결과 신체상의 아무런 이상이 없었다고 한다. 3. 사례 모두가 대인관계가 좋지 못하였고 타인에 대해 적대감정 (hostility)을 갖고 있었다. 4. 사례 모두가 父. 母들이 Ct.의 문제의 원인을 인식하지 못했고 Ct.가 속해있는 학교에서는 문제 해결에 무방비 상태였다. 5. 세개의 사례의 경우 그룹 면접을 병행 하였는데 개별면접에서 보다 Ct.의 문제를 더 쉽고 정확하게 발견할 수 있었으며 동시에 치료의 효과도 가져올 수 있었다. 6. 첫 면접에서부터 Ct.들은 Wer에게 적극적인 감정 (positive feeling)을 보였으며 담임과 父, 母에게 하지못한 이야기를 하며 요구조건을 청하기도 했다. 이와같은 공통점을 살펴볼 때 정서장애아를 조기판별 및 치료하는 것은 문제아를 예방하는 것으로 우리 사회에서 시급히 행해져야 할 과제이며 따라서 사회사업가의 중요성을 확신할 수가 있다. 정서장애아 치료 및 예방을 위해서는 다음과 같은 점이 보완 되고 발전되어야 하겠다. 1. 실제 사회사업을 가르키고 있는 학교에서는 이 면에 관심을 가지고 실력있는 전문가를 길러낼 수 있도록 교과과정에 반영이 되어야 하겠다. 2. 사회사업가는 전문가 (정신분석학자, 의사, 심리학자, 교육자 등) 들과 Team work이 되어 첫째 정서장애아에 대한 옳바른 개념을 확립하고 판별 및 치료를 위한 진단 및 치료 model을 만들어 기타 아동상담소나 학교에 보급 함으로서 정서장애아에 대할 치료에 참여할 수 있도록 하며 둘째 사례연구(case study)를 통해 최대의 가능성을 가져오도록 치료방법을 선택하고 여러가지 치료방법의 효과를 검증하기 위해 치료결과를 연구해야 되겠다. 3. 개인, 가정, 학교, 집단 또는 지역사회 활동을 통한 예방적인 Program을 적극 전개해야 하겠다. 4. 끝으로 사회사업가는 Social action을 통하거나 정책 수립에 관여하여 지역사회의 관심을 자극시킴으로서 실제 정서장애아를 위한 특수시설과 바람직한 환경을 마련 하도록 활약해야 하겠다.;The purpose of this study is to analyze, through investigation of factual cases, pertinent problems of the children of emotional disturbance and to be helpful for treatment of such children in the future by presenting formulation of a treatment plan. For this purpose, five children, who could be identified as emotional disturbance based on theories scholars, were selected but of grade, four, five, and six of the two primary schools in Seoul and analyzed their problems by way of interview and a questionnaire of Child's growth history. For treatment children planning, aim was set to heln children understand their own problems and adjust themselves to grow as well as dissipate their unmet need by modifying their improper environment including their father and mother and utilizing social resources. Treatment methods suggested here are Supportive treatment, Clarification, and Environment modification. Specific treatment of each factual cases was carried out separately for Internal change and External change based on theory of Florence Hollis. The writer could point out following common factors for all factual cases studied : 1) Four out of five cases had problems caused by relationship between father or mother. 2) Clients rere not in satisfactory physical development in every case and yet reportedly no physical defect was found in their general physical check up. 3) iii cases indicated unsatisfactory association with and even hostility toward others. In all cases, father and mother were not aware of the causes of the client's problem and the school that the client belonged to was in the least possessed with ability of solving the problem. 5) In. three cases, group interview was jointly adapted. y this, method client's r found more problem.s could be easily and correctly than by individual interview. 6) From the first interview on clients expressed -positive feeling toward the worker by talking what they could not talk to their class 'teacher or parents and even denn : ?anded to be net for their needs. hhen viewed from the co_-,_-,,non factors alone mentioned, early identification and treat_ en_t of hhe children of emotional disturbance is to =vent uDroble : m children and has to b : urgently is pleme_n_ted in our society. T'i fact evidences the importance and necessity of social workers. For treat _,-ent and rrev ntion of children of emotional disturbance, fo-llowin; must be supplemented_ and developed : 1) The school -ho teach social work should have been interested in. iiroble ?s and such interest should be reflected_ in their curriculum in orde=r to,rain competent professional 2) Through tea, word wit other.grc fessional e<,gerts (mental analyst, phT sic ian, gsycholo,, ist, educator etc.) First, right concert -Lniu.st be coteblis~-.ed for er.otional disturbance and diagnosis model be proposed and distributed to other children's center's, or schools so they could part.-ci_pate in the treatment of emotional c ' u.i n b ce Secondly, throe,, close st ;- of t'- case, such : reatment method must be chosen as to insure the most effective result and treatment result must be closely studied in order to testify; effectiveness of each treatment Method. 3) Preventive - rogram must be a ;.- ressivcly carried out through individuals, homes, schools, groups, or com-.iunities. 1I-) Lastly, social wonders must exert their effort to sti-rnulate, throw=s' either social action or participating in policy formulation, community : interest in this field and provide special facilities and favorable envil-I-onment for t.e children of emotional disturbance.
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