View : 619 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor전덕혜-
dc.contributor.author都美瓊-
dc.creator都美瓊-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000013823-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210997-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013823-
dc.description.abstract歷史의 흐름은 모든 樣式의 變模를 동반하게 되며 藝術文化도 歷史의 조류와 時代的 진전에 따라 커다란 變化가 따르게 된다. 西歐의 과학문명의 발달로 인해 西洋畵는 다채로와 진 반면에 東洋畵는 西洋畵에 비해 많은 변화가 없다고 생각한다. 오늘날에는 東洋畵, 西洋畵에 비해 많은 변화가 없다고 생각한다. 오늘날에는 東洋畵, 西洋畵에 구분이 없어지고 있다. 本人은 東洋畵에서의 精神的인 면을 받아들여서 現代感覺에 맞는 表現을 하고자 한다. 東洋畵에 있어 畵面의 餘白에는 작가의 精神이 存在해 있기도 하고 때로는 구성상 가장 중요한 부분이 될 수 도 있다. 道家思想에는 精神과 物質의 合一說이 있다. 이것은 살아있지 않은 어떤 物質에도 精神이 있다고 생각하는 것이다. 그림을 그리는 사람으로써 모든 물체에는 道가 있다고 보아야 하고, 그 대상을 畵面에 옮겼을 때 精神과 思想이 내포되어 있다고 본다. 그러므로 本考에서는 이러한 道의 精神을 考察해 보고자 한다. 그리고 전통적인 東洋畵의 餘白에 대해 알아보고, 이것을 발전시켜 現代 東洋畵에 있어서의 새로운 空間表現을 연구하고자 한다. 그리고 本人의 作品製作에 있어서 形成要素와 製作方法을 분석하고, 造形的 탐구와 기법의 效果的 이용표현 가능성을 살피면서 繪畵觀을 定立해 나가고자 한다.;The flow of history is accompanied by all sorts of changes in form. Artistic culture, not being an exception to the rule, has to adopt itself to this flow of history and progress of the times, and thus witnesses enormous changes in itself. Due to the changes in circumstantial phenomena which have resulted from the science-oriented culture and mass media in the Western world, the Western paintings are making considerable progesses and becoming variegated. The Oriental painting should not insist upon traditions. Besides, it is hard to classify strictly the Oriental and the Western paintings, today. Adopting the spiritual aspects of the Oriental painting, the writer will attempt to express them in such a way that it suits the modern sensitivity. In an Oriental painting, blank spaces exist as a way of expressing thoughts. The conception of morality has a view of unity of spirituality and materiality. To put in other words, it is the idea that any object even without life has a spirit of its own. Consequently, a painter supposedly seed a sort of morality, or spirituality in every object, dead or alive, and the object, in its turn, when put into the scene, supposedly contains spirituality and thoughts within. It is thus the writer's intention in this article, firstly to search and observe such morality, and secondly to look into the usages of blank spaces in the traditiona Oriental paintings and, taking it as a ground, to make a research on new methods of expressing spaces in the modern Oriental paintin Furthermore, the writer will seek for the establishment of pictorial values by analysing constituents and drawing methods of the writer's own works and, at the same time, by observing moulding methods, effective usage of techniques, and possible ways of expression.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 理論的 基般 = 3 A. 東洋畵의 精神과 物質 = 3 B. 東洋畵에 나타는 空間 = 6 Ⅲ. 作品製作 = 10 A. 本 作品의 形成要素와 內容 = 10 B. 作品의 製作方法 = 10 C. 作品解說 = 13 Ⅳ. 結論 = 25 參考文獻 = 27 ABSTRACT = 28-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5437878 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject동양화-
dc.subject공간-
dc.subject개념-
dc.title東洋畵의 空間 槪念硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedConception of space of the oriental painting-
dc.creator.othernameDoh, Mi Kyung-
dc.format.pagevi, 29 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 회화학과-
dc.date.awarded1985. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE