View : 645 Download: 0

앙리 뒤티외(Henri Dutilleux)의 <밤으로>(Ainsi la nuit) (1976) 분석 연구

Title
앙리 뒤티외(Henri Dutilleux)의 <밤으로>(Ainsi la nuit) (1976) 분석 연구
Other Titles
An Analysis of Henri Dutilleux's Ainsi la nuit (1976) : focused on Progressive Growth
Authors
조한나
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이근형
Abstract
본 연구는 앙리 뒤티외(Henri Paul Julien Dutilleux, 1916-2013)의 현악사중주인 <밤으로>(Ainsi la nuit)에 대한 작품 분석이다. 20세기의 중요한 프랑스 작곡가 중 한 명인 뒤티외는 그 어떤 사조나 학파에도 속하지 않고 자신만의 독자적인 양식을 구축하였다. 뒤티외는 미술과 문학 등 음악 외의 다른 예술에서 영감을 많이 얻었는데, 특히 프랑스 소설가 프루스트(Marcel Proust, 1871-1922)의 소설 「잃어버린 시간을 찾아서」에 등장하는 ‘기억개념’은 그의 작품 세계에 중요한 근간을 이룬다. 뒤티외는 이 ‘기억개념’을 음악적인 기법으로 발전시키는데, 그것이 바로 ‘성장적 발전(Progressive Growth)’이다. 1976년 쿠세비츠키 재단(Koussevitzky Foundation)의 위촉으로 완성된 이 곡은 뒤티외가 남긴 유일한 현악사중주곡이다. 뒤티외의 작품 시기는 총 2기로 나누어지는데 <밤으로>는 그의 어법이 작품 속에서 가장 확장·발전되어 나타났던 제 1기에 속하는 곡이다. 이곡은 그의 어법이 가장 잘 구현된 곡으로 분석을 통해 뒤티외의 독창적인 작품 세계를 연구하는 것에 논문의 목적을 둔다. 본 연구를 통해 얻을 수 있는 결과는 다음과 같다. 첫째, 독특한 음정 구조를 가진 몇 가지 수직적인 화음과 수평적인 음군이 이 곡을 지배하고 있는데 크게 네 가지 요소가 곡 전체를 통하여 반복되어 나타난다. 둘째, 같은 요소가 반복될 때에 동일한 양상으로 나타나지 않고 변이된 형태로 나타나거나 셈여림이나 연주법에 변화를 주어 청중이 쉽게 반복을 인지하지 못하도록 한다. 셋째, 회문(Palindrome) 구조와 반사 구조의 사용을 통해 당시 뒤티외의 작품 속에 많이 나타나는 부채꼴(Fan-shape) 형태가 도드라지며 이는 곡 전체의 구조에서도 나타난다. 넷째, 각 삽입구(Parenthèse)에서는 곡 전체의 핵심 요소들을 간명하게 제시하여 통일성을 유지하는 역할을 할 뿐 아니라 앞 섹션을 요약하고 다음 섹션을 암시하여 섹션 간의 유기적인 연결망의 역할을 한다. 결론적으로 작품 속에 나타나는 이 모든 것들은 뒤티외의 성장적 발전기법의 구현을 위해 활용된 것이며, 이를 통해 전통적 주제 발전과는 다른 음악의 발전기법이 탄생한다. 뒤티외는 이러한 작곡기법을 통하여 자신만의 독창적인 작품세계를 전개한 것이다.;This study is an analysis of Ainsi la nuit by Henri Dutilleux (1916-2013). Dutilleux, who is one of the most important French composers, created his own musical style without associating himself with trend or any particular school. Dutilleux had received his inspiration from painting and literature, especially the “Concept of Memory,” from French novelist Marcel Proust's In Search of Lost Time (A la recherche du temps perdu,) is an important basis for his works. Dutilleux developed the “Concept of Memory” into a musical technique called “Progressive Growth.” Commissioned in 1976 by the Koussevitzky Foundation, Dutilleux's string quartet Ainsi la nuit clearly represents the influence of Proust on his music. Through the analysis of whole 7 sections and 4 Parenthèse (interludes) of this work, this thesis demonstrates Dutilleux's unique compositional style. This study discovers the following: First, several vertical harmonies and horizontal note groups appear in this work repeatedly. Among them, four important musical pitch elements influence the whole work. Second, when the same elements repeat in other sections, they mutate into similar, but newer elements. making them less recognizable. Third, the use of palindrome and notational reflection signifies Dutilleux's tendency for using fan-shaped structures. Fourth, each Parenthèse reveals core elements of this work to briefly maintain a sense of coherence. Additionally, Parenthèse also recall the prior section and anticipates the upcoming section. In conclusion, these characteristics are used to realize the “Concept of Memory,” and his specific technique of “Progressive Growth.” Using Parenthèse, this work causes anticipation and recall. Through them it maximizes memory effect. Dutilleux worked out this unique way to develop music in order to form both unity and diversity on his music. It is through these original characteristics that Dutilleux created his own composition style.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE