View : 1181 Download: 0

Francis Poulenc의 Sonata for Oboe and Piano(1962)에 대한 분석 연구

Title
Francis Poulenc의 Sonata for Oboe and Piano(1962)에 대한 분석 연구
Other Titles
A Study on Sonata for Oboe and Piano by Francis Poulenc
Authors
김현정
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
뿔랑은 낭만주의와 인상주의에 반대하는 프랑스 6인조(Les Six)의 일원으로서 20세기 초반의 신고전주의 음악양식을 따르는 프랑스의 대표적인 작곡가이다. 종교음악, 성악곡, 오페라, 기악곡 등 모든 분야에 걸쳐 다양한 곡을 작곡한 뿔랑의 음악은 고전적인 화성과 규칙적인 주제구성을 나타내고 있으며 선율은 그의 음악에 있어 가장 중요한 음악적 요소이다. 뿔랑의 작품 시기는 음악적인 특징에 따라 크게 네 가지의 범주로 나눌 수가 있는데 제1기(1916-1922)는 6인조 음악 확립의 시기로서 작품 대부분이 간결하고 단순한 형식이었으며 제2기(1923-1935)는 스트라빈스키(Igor Stravinsky, 1882-1971)의 신고전주의 음악양식을 바탕으로 명확한 형식과 선율 중심의 작품세계를 확립하기 시작하였다. 제3기(1936-1952)는 낭만주의 모방의 시기로 작품 전반에 걸쳐 다양한 음악적 표현기법이 사용되었고 제4기(1953-1963)는 자유로운 표현의 시기로 현대적인 음악기법이 많이 사용되었으나 기본적으로 신고전주의 형식에 근거하고 있다. 본 연구에서는 곡 분석에 앞서 이론적 배경을 통하여 뿔랑의 신고전주의 음악에 영향을 끼친 프랑스 6인조의 음악성향에 대하여 알아본 후 그의 작품시기 중 제4기에 속하는 ⌜오보에와 피아노를 위한 소나타⌟(1962)의 분석을 통해 각 악장의 형식구조, 주제적 선율, 대위적 기법, 화성진행에 대해서 살펴보았으며 그 결과는 다음과 같다. 이 작품은 총 3악장으로 자유로운 3부형식(A-B-A')을 나타내고 있으며 모든 악장은 조표를 갖고 있지 않지만 각 악장마다 중심조성을 내포하고 있다. 주제선율은 규칙적으로 반복되고 선율을 중심으로 나타나는 동기들은 리듬, 음정의 구조 등이 연관성 있게 발전한다. 곡의 전개에 있어 가장 많이 나타나는 대위적 기법은 주제 선율의 모방, 선율교차, 병진행, 동형진행으로 나타나고 화성진행은 고전적인 화성에 근거하여 7화음, 9화음, 11화음, 13화음의 확장된 형태로 사용되며 이끈음, 부가음을 첨가한 혼합화성이 나타난다. 이와 같이 뿔랑의 ⌜오보에와 피아노를 위한 소나타⌟(1962)는 선율과 화성을 고전적인 양식과 현대적인 음악기법에 혼합한 작품으로 20세기 프랑스 음악의 대표적인 오보에 레퍼토리로 손꼽힌다.;Francis Poulenc, a member of Les Six who opposed Romanticism and Impressionism, is one of most representative French composers conforming neoclassical style in the early 20th century. F. Poulenc who composed various genre of music such as religion, song, instrument, opera and so on expresses traditional classic harmony as well as regular theme composition and the accompanied melody is the most important component in his music. The Period of Francis Poulenc's works consists of 4 phases according to his musical characteristic; 1st Phase(1916-1922), most works shows style of compact and simple. In the second phase from 1923-1935, he established his musical talent based on Igor Stravinsky(1882-1971)’s neoclassical music. The third phase, the period of imitating Romantic era(1936-1952), there were used of various express techniques across overall works of art and the fourth phase (1953-1963), the time with expressing unconstrained, he used contemporary technique however the works were basically based on neoclassical form. This study investigates, through theoretical background prior to music analysis, French Les Six’s musical trend which influenced on Poulenc’s neoclassical music and reviews each movement’s structure, thematic melody, counterpoint technique and harmonic progression throughout analyzing⌜Sonatas for Oboe and Piano⌟(1962) which belongs to his musical 4th phase. Thus the author states following result as below; This work comprises of three movements(A-B-A') and each movement connotes center-composition that its type uses continuous fundamental-note, though key signaures are not belong to all movements. Thematic melody is regularly repeated and its motives based on the melody are developed in associating with rhythmical and interval structure. Counterpoint technique which appears in start of work expresses thematic copy, interleaved melodies, melodic sequence and parallel motion. Harmonic sequence, being used as expanded type such as 7, 9, 11 and 13 chords on the basis of classic, shows compound harmony with Leading tone and commentative sound by mixture. On this wise, Francis Poulenc’s (1899-1963) work, ⌜Sonatas for Oboe and Piano⌟(1962), is considered a typical Oboe repertoire of 20th Centruty's French music which combines melody and harmony with classic style and contemporary muscial technique.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE