View : 1384 Download: 0

환경영화 수업을 통해 나타난 고등학생의 환경태도, 환경관 및 반성적 사고 유형 분석

Title
환경영화 수업을 통해 나타난 고등학생의 환경태도, 환경관 및 반성적 사고 유형 분석
Other Titles
An Analysis of the Environmental Attitude, Environmental Values and Types of Reflective Thinking as a Result of Lectures Using Environment-Themed Movies
Authors
김송이
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
여성희
Abstract
현대사회는 과학 기술의 발달과 더불어 인구의 급격한 증가로 인간이 지구 생태계에 미치는 영향이 크게 증대되어 심각한 환경문제에 직면해 있다. 이에 따라 환경문제를 해결하려는 환경소양 증대의 노력이 사회 환경교육과 더불어 학교 환경교육에서도 강조되고 있으며, 학교 환경교육을 통해 학생들이 환경을 둘러싼 문제를 인식하고 문제 해결을 위해 참여하는 것이 강조되고 있다. 따라서 본 연구에서는 환경 영화를 활용한 수업의 활동지에 나타난 고등학생의 환경태도, 환경관 및 반성적 사고를 분석하여 고등학생의 바람직한 환경관과 반성적 사고의 함양을 높이기 위한 전략에 활용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구는 서울 소재의 인문계 고등학교 2학년 4개 학급 학생 총 151명을 대상으로 환경 영화를 활용한 수업을 실시하였고, 수업은 총 6차시 동안 진행하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 환경 영화를 활용한 수업 활동지의 자기 평가 활동에 나타난 고등학생의 환경태도는 학생들 스스로가 환경에 영향을 주는 생활을 하고 있다고 평가하였다. 자기평가 활동에서 환경에 심각한 부정적인 영향을 주는 Deep Impact 또는 Deep Deep Impact 항목으로 음식물 쓰레기(92%), 전기사용(80%), 종이사용(69%) 등을 선택하였고, 환경에 부정적인 영향을 주지 않는 No Impact 항목으로 ‘이동수단’(17%)을 가장 많이 선택하였다. 따라서 앞으로 고등학교의 환경교육에서 음식물 쓰레기, 전기사용, 종이사용 등에 대한 내용 영역이 강조되어야 할 것으로 판단된다. 아울러 긍정적 환경 활동 중 ‘농작물 재배(78%)‘와 ‘환경단체 활동(87%)’에 대해 대부분의 학생들이 경험이 없는 점을 고려할 때, 이런 체험 활동에 대한 인식 향상과 고등학생을 위한 다양한 관련 프로그램 개발에 대한 필요성이 제기된다. 둘째, 활동지에서 나타난 고등학생의 환경관을 분석한 결과, 인간중심주의 환경관(74.8%), 지속가능발전주의(12.6%), 생태지향주의(2.0%)순으로 나타났다. 고등학생들은 자연 환경과 조화를 이루는 삶보다는 현재의 삶을 유지하기 위한 환경에 영향을 주는 인간중심적인 삶을 선택하는 경향이 많이 나타났다. 따라서 책임 있는 환경행동 실천을 위한 고등학생의 환경관의 변화가 필요하며, 학교 환경교육이 해결해야 하는 과제임을 보여주고 있다. 셋째, 활동지에서 나타난 고등학생의 반성적 사고 유형 분석 결과, 일반적 반성(43%), 비판적 반성(40.3%), 습관적 행동(9.7%), 이해(7%) 순으로 나타났다. 현키기 위한 다양한 환경 교수전략 중 환경 영화를 활용한 활동지 수업이 학생들의 반성적 사고 수준을 촉진할 수 있는 좋은 방법임을 보여주었다. 넷째, 활동지에서 나타난 고등학생의 환경 실천 행동 분석 결과, 환경 문제 해결 실천방안’에 대해 130명(86.1%)의 학생들이 실천의지를 다짐하였다. 실천방안 빈도는 이동수단(18.8%), 상품구매(18%), 전기사용(16.5%) 순으로 작성하였다. 이는 학생 입장에서 환경문제를 실천할 수 있는 방안을 모색한 것으로 판단된다. 그러나 자기평가 활동에서 환경에 부정적인 영향을 주는 음식물 쓰레기, 종이사용, 환경체험활동 등에 대한 실천 행동 의지를 강화할 수 있는 실생활과 연계되는 환경교육의 필요성을 보여주고 있다. 본 연구의 결론을 바탕으로 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 고등학생을 대상으로 하였기 때문에 학교급 별로 대상을 확대하여 환경관 및 반성적 사고에 대한 연령별 비교 분석을 하여 수준별 교육을 할 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 일부 환경영화를 활용하여 환경에 대한 태도와 실천의지 등을 연구하였으나, 다양한 환경영화를 활용하여 목적에 적합한 교수학습 자료 개발 및 적용한 교육과정 연구를 통하여 청소년들의 바람직한 환경관을 정립시킬 필요가 있다.;In the modern society, the rapid development of the science technology and growth in population caused the influence the human kind have over the eco system on the earth to expand significantly, resulting in serious environmental problems as they are seen these days. For this reason, more and more emphasis is put on the environmental education in social contexts as well as in the school environments. And, it is becoming more important to encourage the students become aware of the environmental problems that surround us and take actions to join the efforts to solve them. Therefore, in this study, the attitude toward the environment held by high school students as shown in classes using the environment-themed movies was examined and the environmental values and self-reflecting thinking were analyzed to secure the fundamental data that could be used to develop the strategies to promote valid environmental values and self-reflective thinking among them. Fortis study, a total of 151 high school students from 4 classes in their 2nd year in a high school located in Seoul were selected as the samples and given with environmental lessons. The environmental lessons provided were composed of 6 sessions in total. The results and the conclusion from this study were as follows; Firstly, the self-evaluation survey, which was part of the activity package of the program, showed that the high school students believed they themselves had a certain influence on the environment. In the self-evaluation activity, the samples selected food waste (92 %,) consumption of electricity (80 %,) and consumption of paper (69%) as the most profound deep impact or the deep deep impact items that affected the environment negatively to a serious extent. On the other hand they selected 'means of transportation (17%)' as the no-impact item, which does not affect the environment in any negative way. Therefore, it is assumed that the environmental education in high school should continuously emphasize the topics of food waste, electricity, and paper consumption. In consideration of the lack of first hand experiences with the activities that positively affect the environment, such as 'agriculture (78 %,)' and 'participation in environmental organization (87 %,)' it is necessary to develop a variety of programs for high school students and to advance the awareness on experiential activities. Secondly, the analysis of the environmental values held by the high school students as shown in the activities package revealed the most profound values in the order of 'human centered environmental value (74.8%,)' 'sustainable development (12.6%,)' and 'eco-oriented values (2.0%.)' It appeared that most of the high school students preferred human-centered life styles in order to maintain their current life-style, rather than living in harmony with the nature. Therefore, a change is needed in terms of the environmental values of the high school students to encourage them to take actions, and the school should take the leading role in this shift. Thirdly, the tendency of self-reflective thinking of the high school students appeared profound in the order of 'general self-reflection (43 %,)' 'critical self-reflection (40.3%,' 'habitual behaviors (9.7 %,)' and 'comprehension (7 %.)' As the result of the survey showed, the habitual behavior to maintain the current life styles or the phase of comprehension were relatively low in their proportion, and the largest number of samples showed self-reflective thinking as they realized the significance of the environmental issues and the need for a solution. This indicates that, amongst a variety of environmental teaching method, environmental movies, accompanied by the activities packages, could be used as a good means to understand the level of self-reflective thinking of the students. Fourthly, the analysis of the tendency to take actions as shown in the survey indicated that 86.1% of the samples, that is, 130 students, made entries on 'possible ways to take actions to solve the environmental problems.' The actions by the areas of activities included the means of transportation (18.8 %,) purchase of goods (18 %,) and consumption of electricity (16.5 %,) given in the order of the highest frequency. This is seen as the students explore the possible ways to take actions, while they describe the social aspects of the solutions, clearly showing that they are also aware of the need to explore the national-level solutions, as well as the personal-level solutions. Therefore, it is inferred that the willingness of the students to solve the environmental problems were shown by letting them making entries on the possible actions to be taken in the activities package. It would be necessary to attempt practical environmental education that could help them take actions based on such willingness and provide customized environmental education in consideration of the characteristics of the targets, resulting in responsible practice of environmental behaviors. Based on the result of this study, some suggestions can be made, as follows; Firstly, as this study was limited to high school students, further studies would be necessary involving schools of different levels, with a view to give a comparative analysis on the environmental values and self-reflective thinking held by different age groups and design curriculum for varying student levels. Secondly, while this study used some environment-themed movies to study the environmental attitudes and the willingness to take actions, more diverse environment-themed movies could be used to develop suitable teaching materials and study the teaching courses using such materials with a view to help the younger generation establish proper environmental values.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 환경교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE