View : 1113 Download: 0

제라르 그리제이(Gérard Grisey)의 <모듈라시옹(Modulations)>(1976-1977) 분석 연구

Title
제라르 그리제이(Gérard Grisey)의 <모듈라시옹(Modulations)>(1976-1977) 분석 연구
Other Titles
An Analysis of Gérard Grisey's Modulations (1976-1977)
Authors
김지연
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
본 논문은 배음렬 음악의 창시자 중 한명이며 대표적인 작곡가인 제라르 그리제이의(Gérard Grisey, 1946-1998)의 <모듈라시옹(Modulations)>(1976- 1977)에 관한 분석 연구이다. 1970년대 초 전자음악의 발달과 음렬음악에의 반발로부터 시작된 배음렬 음악은 음 내부에서 일어나는 변화들을 연구해서 작곡의 요소로 사용하는 음악을 말한다. 즉 소리 그 자체를 음악의 형식으로 사용하여 이제까지의 음고 중심의 작법에서 탈피하게 되고 음의 생성과 소멸로부터 얻어진 긴장과 이완, 휴식의 사이클 안에서 새로운 음향을 창출하게 되는데 이렇게 시작된 배음렬 음악은 40여년이 지난 현재까지도 그 철학과 사조를 따르는 후세대 작곡가들에 의해 새로운 기술과 아이디어들이 시도되며 지속적으로 발전하고 있다. 본 논문에서 분석할 <모듈라시옹>은 그리제이 배음렬 음악의 초기와 중기를 잇는 중요한 작품으로 초기작들에서 볼 수 있었던 기본적인 아이디어들이 보다 확대되어 나타나고, 새로운 음향적 기법들을 찾아볼 수 있다. 본 논문은 그리제이의 <모듈라시옹>을 분석함으로써 배음렬 음악 작곡가인 그리제이의 음악적 아이디어와 의도를 연구하는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 작품을 분석함에 있어 특별히 배음렬 음악의 형식인 프로세스의 ‘긴장과 이완’이라는 측면에 초점을 맞추어 작품 안에서 긴장과 이완을 이루는 요소들을 중심으로 분석한다. 연구의 본론에서는 먼저 작품의 이해를 위하여 배음렬 음악과 그리제이를 소개하고 분석하게 될 작품인 <모듈라시옹>이 포함된 연작곡 <레 제스파스 아쿠스틱(Les Espaces Acoustique)> (1974-1985)에 대한 소개와 함께 작품의 기본 정보를 설명한다. 이어 작품의 전체적인 형식 구조를 긴장과 이완의 프로세스 안에서 다섯 부분으로 나누고 각 부분에서 나타나는 배음렬 음악의 기법과, 긴장과 이완을 형성하는 요소들이 작품 안에서 어떤 방식으로 사용되었는지를 밝히고자 한다. <모듈라시옹>의 분석으로 도출되는 결론은 다음과 같다. 먼저 작품의 각 부분에서 전자음악의 기법을 기악화 시킨 링 변조, 필터링, 기악합성 등의 기법을 살펴 볼 수 있으며 또한 이러한 기법들과 함께 그리제이가 긴장과 이완의 프로세스를 구체화하는 요소들로 화성배음렬과 비화성배음렬간의 변화, 수직적, 수평적 밀집도, 다이나믹과 음역 그리고 다양한 텍스쳐를 활용하고 있음을 알 수 있다. 이 작품의 연구를 통해 그리제이의 음악적 아이디어와 배음렬 음악의 기법을 확인할 수 있으며 배음렬 음악에 대해 이해할 수 있다.;This dissertation is an analysis study of Modulations (1976-1977) by Gérard Grisey (1946-1998), one of the founders and leading lights of spectral music. Spectral music, established to contrast serial music in the 1970s and in tangent with the development of electronic music, is a type of music uses pitch to form timbral changes as the primary component of composition. In other words, by focusing the creation of timbre, it redefined the preexisting emphasis and orientation on pitch, created new sound sensibilities and structures, derived from formation and extinction of timbre. Spectralism is still currently evolving through the passed forty years, with new techniques and ideas continuously being attempted by newer generations composers who follow its philosophy and trends. This study includes a structural analysis of Modulations, which links the beginning and middle periods of Grisey's spectral music, though the sensation of segregating tension and relaxation as a process. Modulations displays an expanded form of basic ideas, which had already been applied in his early pieces and new acoustic techniques. In the body of this dissertation, an introduction of spectral music and Grisey himself is included to enhance understanding. In addition, Les Espaces Acoustique (1974-1985), a collection of works, which includes Modulations, is also introduced to enhance the basic information about Modulations. Next, I demonstrate the piece’s 5-part structural process of tension and relaxation, and how these components are adopted through the various spectral techniques. With the analysis of Modulations, I deduct the following conclusions: First, each division of the piece displays unique acoustic orchestration emulating electronic music techniques, such as ring modulation, filtering, and additive synthesis. Second, within these techniques, Grisey utilized an alternation between harmonic spectral music and non-harmonicspectral music, vertical and horizontal density, dynamics and range contrasts, and various textural formations as a component in the process of tension and relaxation. Through this study, Grisey’s musical ideas through spectral techniques are discovered, facilitating a greater understanding of spectral music in general.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE