View : 642 Download: 0

미술 감상수업에서 비평모형 적용이 학업성취도에 미치는 영향

Title
미술 감상수업에서 비평모형 적용이 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Critical Model Application to Art Appreciation Class upon Academic Achievement : Focusing on the 1st Grade of High School
Authors
연제린
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서은애
Abstract
본 연구는 미술 감상수업에서 비평모형을 적용할 경우 학생들의 학업성취도 향상에 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 목적이 있다. 연구는 이론적 배경으로 문헌연구를 통하여 관련 학문과 선행연구를 고찰하여 미술 감상의 개념 및 의의, 미술비평의 개념 및 유형, 고등학생의 미술 감상능력에 대해 살펴보고 고등학교 미술과 감상교육에 있어서 2007 개정 고등학교 1학년 미술과 교육과정의 감상영역 분석, 미술 감상교육을 위한 비평 모형, 고등학교 미술 비평수업에서 비평의 교육적 의의에 대해 살펴보았다. 그리고 이를 토대로 현재 학교 현장에서 보편적으로 사용되고 있는 펠드먼(Feldman)의 비평적 담화와 게히건(Geahigan)의 비평적 탐구 모형을 상호⋅보완한 모형을 적용하여 수업지도안을 작성하였다. 연구대상은 경기도 동두천시에 위치한 B여자고등학교 1학년 2학급 64명으로 구성하였으며, 수업은 충 6차시(각50분)에 걸쳐 이루어졌다. 미술 비평수업의 수업 제재는 조선후기 풍속화 감상으로 선정하였으며 실험집단은 미술 비평모형을 적용한 미술 감상수업을 실시하고 통제집단은 기존의 전통적 수업방식에 따른 수업을 진행한 후 두 집단의 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 미술 감상수업에서 비평모형을 적용한 실험집단은 학업성취도 검증을 위한 지필평가에서 통제집단에 비해 유의미한 학업성취도 차이를 보여 학습목표를 달성한 것으로 나타났다. 둘째, 미술 감상수업에서 비평모형을 적용한 실험집단이 비평능력인 하위요소인 조선후기 풍속화 이해도, 조형적 특징 및 관계이해도, 작가의도 파악, 비평학습지 작성 성실도, 의견전달능력, 내용의 독창성, 작품에 대한 논리성, 가치판단의 논리성에서에서 유의미한 점수 차이를 보여 통제집단에 비해 미술 작품을 비평하는 능력에 있어서 보다 높은 증진을 보인 것으로 나타났다. 셋째, 미술 감상수업에서 비평모형을 적용한 실험집단의 자기 평가 결과, 풍속화에 대한 흥미향상 및 풍속화의 소중함과 가치를 일깨우는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 결론적으로 미술 감상수업에서 비평모형 적용이 고등학교 1학년 학습자의 학업성취도 향상에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 학업성취도가 향상함으로써 비평능력과 흥미향상에도 효과가 있었음을 알 수 있다. 앞으로도 미술 비평에 관해 지속적으로 연구하고 노력하여 감상 수업에 있어서 학습자들에게 더욱 의미 있고 효과적인 교수-학습방안을 개발하여 학교 현장에서 적극적으로 활용되기를 기대한다.;The purpose of this study is to figure out the appearance of influence upon improvement in students' academic achievement when applying a critical model to art appreciation class. Through documentary research as the theoretical background, this study examined about a concept and significance of art appreciation, a concept and type of art criticism, and high school students' art appreciation ability, analyzed appreciation field of 2007 revised high-school 1st-grade fine arts curriculum in the appreciation education of the fine arts subject for high school, and figured out educational significance of criticism in a critical model for art appreciation education and in the high-school art criticism class. And based on this, a lesson plan was prepared by applying a model that mutually supplemented Feldman's critical discourse and Geahigan's critical inquiry model, which are being universally used in the current school field. The research subjects were composed of 64 students for 2 classes in the 1st grade of B Girls' High School where is located in Dongducheon-si of Gyeonggi Province. The instruction was performed over totally 6-time instructional frequency(50 minutes, respectively). The instructional material of art criticism class was selected the appreciation of a genre painting in the late Joseon period. The experimental group was carried out the art appreciation class with application of art critical model. The control group was progressed a class according to the existing traditional instructional method. After then, the aim was to examine which influence it has upon academic achievement of two groups. The analytical results of this study are as follows. First, in the art appreciation class, the experimental group with application of critical model showed significant difference in academic achievement compared to the control group in a written test for verifying academic achievement, thereby having shown to have achieved a learning objective. Second, in the art appreciation class, the experimental group with application of critical model showed significant difference in understanding about a genre painting in the late Joseon period, understanding about formative characteristic and relation, grasping artist's intention, sincerity level of preparing critical learning material, ability of delivering opinion, originality in contents, logicality in a work, and logicality in judging value, which are sub-elements of critical ability, thereby having shown to have indicated the higher promotion in ability of criticizing artwork compared to the control group. Third, as a result of self-assessment in the experimental group with application of critical model to art appreciation class, it was indicated to have positive influence upon improving an interest in a genre painting and awakening preciousness and value of a genre painting. In conclusion, the application of critical model to the art appreciation can be known to have positively influenced the enhancement in academic achievement of 1st-grade learners for high school and to have improved academic achievement, thereby having had effect even on increasing critical ability and interest. It is expected to be likely applied positively to school field by developing a more significant and effective teaching-learning plan for learners in an appreciation class through continuously researching into and making an effort for art criticism even in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE