View : 679 Download: 0

반응중심학습모형을 적용한 미술과 수업이 학습자의 공감능력 향상에 미치는 영향

Title
반응중심학습모형을 적용한 미술과 수업이 학습자의 공감능력 향상에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of art class using Response-Based Learning Model on the Empathic Ability : Mainly from the Second Grade Middle School Student
Authors
유주연
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박숙영
Abstract
본 연구에서는 반응중심학습모형을 적용한 미술수업이 학습자의 공감능력 향상에 효과가 있는지 알아보고자 한다. 이를 위해 우선 이론적 배경으로 공감의 개념, 공감의 구성요소, 중학생의 공감능력에 대해 살펴보고 수업의 구조를 이루는 반응중심이론과 그것을 적용한 미술과 반응중심학습법을 살펴보았다. 또한 현재 중학교2, 3학년 미술과에서 시행중인 2007개정 교육과정을 고찰하고, 중학교2학년 미술교과서의 한 단원을 선정하여 이를 바탕으로 학습자의 공감능력 향상을 위한 반응중심학습모형을 적용한 미술수업프로그램을 개발하였다. 연구의 대상은 서울시 관악구에 위치한 M중학교 2학년이며, 사전검사를 통해 공감능력의 동질성이 검증된 두 학급을 선정하여 실험집단(31명)과 통제집단(31명)으로 나누어 총 6차시(각 45분)에 걸쳐서 수업을 진행하였다. 통제집단과 실험집단은 동일한 수업단원으로 ‘이야기가 있는 그림’을 선정하여, 통제집단은 전통적인 디자인 수업을 하였고 실험집단은 반응중심학습모형을 적용한 디자인수업을 하였다. 수업을 마친 후, 사전 검사와 동일한 공감검사지로 사후 검사를 진행하고, 두 집단의 결과물의 통계적 검증을 위해 SPSS win 18.0 Program을 사용하여 결과자료를 비교·분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 반응중심학습모형을 적용한 미술수업은 중학교 2학년 학생의 공감능력을 향상시켰다. 집단별 공감능력 사전․사후 검사결과, 통제집단은 사후결과 평균 0.05점으로 약간 감소했으며 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 반면, 실험집단은 사후결과 평균 0.36점으로 증가하였으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 본 연구의 실험수업을 통해 데이비즈(Davis, 1980)가 제시한 공감 능력의 네 가지 하위 요인인 관점취하기, 공감적 관심, 개인적 고통, 상상하기의 모든 영역에서도 통계적으로 유의미한 결과를 나타냈다. 하위 요인별 사전․사후 검사 결과 통제집단의 경우 관점 취하기와 상상하기의 평균은 약간 감소했으며, 공감적 관심은 평균이 동일한 수치로 나왔으며 개인적 고통은 0.01점 상승하였으나 통계적으로 유의미하지 않았다. 반면, 실험집단의 경우 하위요인 중 관점 취하기가 사전 검사에 비해 평균 0.46점으로 가장 높게 상승하였으며, 그 다음으로는 개인적 고통, 공감적 관심, 상상하기 순으로 상승하였고 통계적으로 유의미한 증가를 보였다. 셋째, 반응중심학습모형을 적용한 미술수업은 중학교 2학년 학생의 공감능력을 향상시켰을 뿐만 아니라, 학습자로 하여금 미술에 대한 흥미와 이해를 높였으며, 생활 속에서도 공감적 태도에 대한 의지를 가질 수 있게 한 것으로 나타났다. 학생들의 51.61%가 수업 전과 비교하여 수업 후 미술에 대한 흥미를 갖게 되었다고 응답했으며, 83.86%의 학생들이 이 수업을 통해 친구들을 이해하고 존중하는데 도움이 되었다고 답했다. 또한 77.41%의 학생들이 앞으로 다른 사람의 말이나 행동, 감정 등을 공감하는 태도를 가질 수 있을 것 같다고 응답하였다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면, 반응중심학습모형을 적용한 미술수업은 중학교 2학년 학생들의 공감능력 향상에 효과적이며, 공감의 하위 구성요소인 관점 취하기, 상상하기, 공감적 관심, 개인적 고통에 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있다. 그러므로 앞으로 중학교 미술수업 현장에서 반응중심학습모형을 적절하게 사용하는 것은 학습자의 공감능력 향상에 긍정적인 효과를 미칠 것이라고 기대된다. 마지막으로 본 연구는 반응중심학습모형이 적용된 미술 수업을 실시하여 중학교 2학년 학생의 공감능력 향상을 최초로 검증하였다는 점에서 의의가 있다. 그러나 본 연구는 중학교 2학년 학생들만을 연구 대상으로 하였으므로 반응중심학습모형을 적용한 미술수업에 대한 좀 더 종합적이고 일반적인 결론을 얻기 위해서는 실험 대상을 확대해 보고, 좀 더 장기간에 걸친 교수-학습 프로그램을 적용하여 미술수업을 통한 공감능력의 변화 양상을 면밀히 알아보는 연구가 필요할 것이다.;The purpose of this study is to investigate whether art education with application of Response-Based Learning model has positive educational potential on improving the student’s empathic ability. First, for theoretical backgrounds, the fundamental concept of “empathy”, its components, its related constructs on Response-Based Learning model in middle school students will be discussed. This study will also look into the current educational method, which has been revised as of 2007, in art department of the second and third grade classes of middle-school. The aim of this study is to evaluate the effectiveness of Response-Based Learning model in increasing the student’s empathic ability by utilizing an Response-Based Learning model-based art class selected from one chapter of the art textbook for the second grade middle-school students. The method of this study used Kim, Sung-Eun’s edited version (1997) of Interpersonal Reactiviy Index: IRI), originally developed by Davis(1980), for middle-school students. The subjects included 61 students in two second-grade classes of M middle school located in Kwan-akgu, Seoul. According to previous examinations, it verified empathic ability of the subjects and after that, a total of six 45-minute long classes took place. Both the experimental group and the control group used the topic of “painting with a story”, which is their constructed version of one chapter from the art textbook. A traditional art class was performed as a control group, whereas an Response-Based Learning model applied class was conducted as an experimental group. After class, the same empathy survey that had been used before the class was also conducted after the class. SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 18.0 was used for the purpose of comparing and contrasting the results of the two groups and further statistically analyzing the results between the two groups. The results of this study are as follows: First, Response-Based Learning model applied art class improved empathic abilities of the second grade middle-school students. According to the results of before and after group empathic ability experiment, the control group showed an average drop of 0.05 points; however, there was no meaningful statistical significance. On the other hand, the experimental group showed an average increase of 0.36 points, which revealed a great statistical significance. Second, the categories of the sub-components of the empathic ability were: taking perspective, empathic attention, empathy to feel an individual’s pain, and imagination. After the Response-Based Learning model-based art class used in this study, statistically significant results were observed for each category. According to the results before and after group empathic ability experiment, the control group showed a decrease in the ability in taking perspective and imagination. Both groups performed similarly in empathic attention. Although the experimental group showed a 0.01-point increase in individual’s pain, it did not demonstrate a statistical significance. On the other hand, the experimental group showed the greatest increase of 0.46 points in taking perspective, followed by individual’s pain, empathic attention, and imagination, respectively. This increase demonstrated statistically significance. Third, an Response-Based Learning model-applied art class not only improved the empathic ability of second grade middle-school students, it also increased the level of the students’interest in art and general understanding. 51.61% of the students responded that after taking the Response-Based Learning model-applied art class, they came to have more interest and concern for art than before. Furthermore, 83.68% of the students responded that taking the Response-Based Learning model-based art class helped them understand and respect their friends. Lastly, 77.41% of the students reported that they feel that they are more likely to empathize with others’words, actions, and emotions after taking the Response-Based Learning model-based art class. In conclusion, this study demonstrates that the Response-Based Learning model-based art class is effective in improving empathic ability of the second-grade middle school students, and also has a positive effect on the categories of sub-components of the empathic ability, namely taking perspective, imagination, empathic attention, and the individual’s pain. Therefore, it can be concluded that the application of Response-Based Learning model-based art class has a great potential on improving the students’empathic abilities in actual academic art class. Lastly, it is important to note that this study was the first to show that the Response-Based Learning model-based art class improved the empathic abilities of the second grade middle-school students. However, the limitation of this study was that the subjects were limited to the second grade middle-school students only. Future research will benefit from developing an experimental design that includes a wide variety of subjects over an extended period of time in order to obtain more generalized, unbiased results of the Response-Based Learning model’s effects on the students’empathic abilities in academic art class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE