View : 1324 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이기숙-
dc.contributor.author이효진-
dc.creator이효진-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:32Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000080515-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209937-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000080515-
dc.description.abstractThis thesis reports qualified research on efficient operating methods of education program for infants' parents using picture book as well as the observed behavioral changes of the parents and the educator. The widely used conventional methods are lack of continuity because they are typically based on the short-term one-time lectures. Therefore, a long-term education program which can improve parents' raising attitudes and adapt to the parents' feedback is required. In this research, we adapted our program to parents' needs in advance, utilized discussion and workshop to raise parents' involvement to the program, and read picture books to parents to recognize values of picture books. Through these methods, we improved, ran, and analyzed the education program for parents to support infant's developments based on their acquire knowledge during program. The result of the first application shows that the parents' interests and maternal efficacy on raising infants increased, but parents could not exercise the acquired knowledge during lecture at sight and the educator could not adapt the program to the individual infant's character. Therefore, the observed efficiency of the program was insufficient. Although the program increased the parents' active participation for continuous effects of the program sustainability, the lack of supporting materials for parents' self motivated learning by repetition after the program reduced the efficiency. In the second application, the inefficiency problem of the first action is improved by adding parent-infant coupled picture book play to the program which allows the educator to understand the individual infant's character for adaptive program operation and provides the parents a chance to exercise the acquired knowledge at site. The potential separation anxiety during the paly is suppressed through human and material resources. After the lectures, by distributing topical supporting materials for infant's development, we increased parents' participation in picture book play and thus program's sustainability. By applying the this research to Child care Information Center, we could observe positive changes such as increment of parents' value on the picture book as well as their interests and participations on picture book play, parents' self-motivation for sustainable participation, and active request for support on community raising. We also observed that educators improved their understanding on education for infants' parents using picture book play and they raised the values on parent-infant coupled play. The contributions of this thesis are as follows: 1) We pointed that efficient operating methods of education program for infants' parents are required; 2) We proposed the detailed operating methods for the program.;본 연구의 목적은 실행연구를 통해 영아 부모에게 적합한 부모교육 프로그램의 실행방안을 찾고, 실행과정을 통한 부모의 변화 및 반응을 살펴보는 것이다. 이를 통해 현장에서 활용할 수 있는 영아 대상 부모교육 프로그램의 방향을 제시하고, 그 교육적 효과를 높이는데 그 의의가 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 그림책을 활용한 보육정보센터 영아대상 부모교육 프로그램의 효과적인 운영방안은 무엇인가? 2. 그림책을 활용한 보육정보센터 영아대상 부모교육 프로그램에 대한 부모, 부모교육 담당자의 반응은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치한 보육정보센터 내 부모교육 강좌에서 이루어졌으며, 연구 대상은 강좌에 참여한 부모 9명과 부모교육 담당자들이다. 연구 기간은 2012년 10월부터 2013년 5월까지이며, 연구를 위한 부모교육 프로그램은 3개월 간 주 1회, 총 12회에 걸쳐 실행되었다. 연구 과정은 보육정보센터 영아대상 부모교육 프로그램의 필요성과 어려움을 인식하는데서 출발하여, 체계적인 프로그램 구성방향 모색, 프로그램 개발, 1차 실행, 1차 실행 평가, 2차 방안모색, 2차 실행, 1, 2차 실행 평가 순으로 진행하였다. 그림책을 활용한 영아 대상 부모교육 프로그램의 개발에서는 기존에 이루어진 그림책을 활용한 다양한 부모교육 프로그램을 평가 및 수정하여 계획하였고, 이에 대한 전문가의 검토를 받았다. 실행에 따른 결과를 알아보고자 강좌를 녹음 및 전사하였으며, 이와 함께 연구자가 약기노트를 작성하여 현장노트를 만들었다. 또한 강의계획안, 사진자료, 보육정보센터 부모교육 담당자 면담, 참여 부모 면담, 연구자 저널 등을 수집하고 이를 범주화하여 연구문제별로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 보육정보센터 영아대상 부모교육 프로그램의 효과적인 운영을 위하여, 기존에 실시하고 있는 보육정보센터 부모교육 프로그램을 분석 및 개선점을 파악하였다. 또 부모들의 다양한 요구를 수용하고, 기본적인 양육 태도를 변화 시킬 수 있는 중장기적인 영아대상 부모교육 프로그램의 개발과 관련 연구의 필요성을 인식하였다. 이에 1차 실행에서는 그림책이라는 부모-영아 모두에게 의미 있는 교육매체를 가지고 체계적인 부모교육 프로그램을 구성, 실시하였다. 부모교육의 목표를 일차적으로 부모의 인식 변화에 두고 부모를 위한 그림책 읽어주기 시간을 포함하였으며, 부모들이 직접 참여할 수 있는 토의 및 워크숍 등의 방법을 충분히 계획하였다. 또한 부모들의 요구 내용을 검토하여 강의 내용에 포함하여, 결과적으로 부모들이 영아 발달을 지원할 수 있도록 계획하였다. 1차 실행 결과 부모를 인식 변화의 주체로 두고 실시한 체계적인 부모교육 프로그램은 부모들의 양육에 대한 관심과 효능감에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 그러나 강의에서 알게 된 이론적 지식은 즉각적으로 활용할 수 없다는 점에서 영아와 함께 하는 시간에 대한 필요성이 제기되었으며, 강의가 진행되는 동안 부모와 떨어져 있어야하는 영아의 분리불안에 대한 완화노력도 필요하였다. 또한 부모들의 개별 영아의 특성에 대한 질의응답, 강의 자료 공유에 대한 요구도 있었다. 2차 실행에서는 체계적인 영아대상 부모교육 프로그램 실행에 이어, 1차 실행의 평가를 반영한 부모-영아가 함께 하는 그림책 놀이 시간을 포함하였다. 또 영아의 분리불안을 완화하기 위한 인적ㆍ물적 지원을 추가하였다. 강의 후에는 그림책과 영아발달에 관한 주제별 자료를 배포하여 부모의 그림책 활동에의 참여를 높였다. 둘째, 그림책을 활용한 보육정보센터 영아대상 부모교육 프로그램에 대한 부모의 반응을 살펴보면, 그림책의 가치에 대한 재인식, 다양한 그림책 활동에 대한 관심 및 참여의 향상, 자녀 양육에 대한 태도 변화, 부모 간 교류의 활성화, 지속적인 참여에 대한 자발적 의지, 공동체 양육에 대한 지원 요청 등으로 나타났다. 부모교육 담당자들은 그림책을 활용한 영아 부모교육 방법에 대한 이해, 부모-영아가 함께 하는 활동 운영에 대한 인식 향상 등으로 나타났다. 본 연구는 그림책을 활용한 보육정보센터 영아대상 부모교육 프로그램의 효과적인 운영의 필요성을 제기하는 한편, 구체적인 운영방안을 제시해 주었다는 데에 시사점을 가진다. 본 연구가 향후 보육정보센터 영아대상 부모교육 프로그램을 효과적으로 운영하는데 도움이 되기를 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 3 C. 연구자 배경 3 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 그림책과 영아발달 6 B. 부모교육 12 Ⅲ. 연구방법 16 A. 실행연구 16 B. 연구대상 17 C. 연구절차 20 D. 자료 수집 및 분석 23 Ⅳ. 연구결과 25 A. 그림책을 활용한 보육정보센터 영아대상 부모교육 프로그램의 효과적인 운영 방안 25 B. 그림책을 활용한 보육정보센터 부모교육 프로그램 실시 후의 부모, 부모교육 담당자의 반응 39 Ⅴ. 논의 및 결론 49 A. 논의 49 B. 결론 및 제언 54 참고문헌 58 부록 63 ABSTRACT 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1018629 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title그림책을 활용한 보육정보센터 부모교육 프로그램의 효과적인 운영에 관한 실행연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedQualified Research on Efficient Operating Methods of Child care Information Center Parent Education Program using Picture Book Play-
dc.creator.othernameLee, Hyo Jin-
dc.format.pageviii, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2013. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE