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배출권거래제 시행에 따른 국내외적 법률문제에 관한 연구

Title
배출권거래제 시행에 따른 국내외적 법률문제에 관한 연구
Other Titles
The Internal and External Legal Study on the Emission Trading System
Authors
김윤희
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 법학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김인호
Abstract
지난 100년 동안 지구 해수면의 높이는 10~25cm 상승하였고, 우리나라도 최근 100년 동안 평균기온 상승폭이 1.5℃로 세계 평균을 상회하고 있다. 이러한 변화에 가장 큰 영향을 미치고 있는 것은 온실효과이며 이는 제3차 당사국총회(COP)에서 지정한 6대 온실가스인 이산화탄소(CO2), 메탄(CH4), 아산화질소(N2O), 수소불화탄소(HFCs), 과불화탄소((PFCs), 육불화항(SF6)으로 인하여 파급도가 높아지고 있다. 기후변화가 인간의 인위적 행위로 인한 온실가스의 배출에서 야기되었다는 사실은 국제사회의 기후변화에 대한 대응과 협력을 이끌어냈고, 그 결과 1992년 브라질 리우데자네이루에서 기후변화협약(United Nations Framework Convention on Climate Change, UNFCCC)이 채택되었다. 또한 협약 당사국의 의무사항에 강제성을 부여하는 등 UNFCCC 이행을 구체화하기 위하여 1997년 교토의정서를 채택하게 되었다. 교토의정서는 온실가스 배출량을 줄이기 위한 새로운 의무이행수단으로써 교토메카니즘을 도입하였고, 여기에는 “배출권 거래제(Emission Trading System)”, “청정개발체제(Clean Development Mechanism)”, “공동이행제도(Joint Implementation)”이 포함되어 있다. 그리고 이 세 가지 체제의 이행에 효율성을 부여하기 위하여 마라케시 합의문이 채택되었다. 우리나라는 1993년 12월, 47번째로 비준서를 기탁하여 Non-AnnexⅠ국가로 정식 가입하였으나 개도국의 지위에 있기 때문에 구체적 온실가스 배출 규제 의무는 없다. 그러나 2007년 12월 인도네시아 발리에서 열린 당사국총회에서 “발리로드맵”을 채택함으로써 개도국을 광범위하게 참여시키는 계기를 마련하였고, 온실가스 배출규모가 세계 10위권 내인 우리나라도 체제에 편입될 가능성이 있기 때문에 이에 대한 적극적인 준비와 대응이 요구되었다. 이에 대응하여 우리나라는 2010년 4월 14일, 저탄소 녹색성장 기본법을 시행하여 교토메카니즘의 국내 도입과 시행을 위한 기반을 마련하였다. 동법 제46조에서 총량제한 배출권 거래제 등의 도입에 관하여 규정하였고, 2012년 11월 15일 시행된 온실가스 배출권의 할당 및 거래에 관한 법률에 근거하여 2015년부터 국내에서 배출권 거래제도가 시행될 예정이다. 현재 지식경제부는 배출권 거래제 시범사업이 추진하고 있지만 배출권 거래의 중개 및 감독기관인 거래소의 설치와 불공정한 배출권 거래행위에 대한 제한 등에 대한 구체적인 법률이 미비하고, 제도 시행을 위한 준비과정이라는 점에서 배출권 거래제도에 관한 법적 연구의 필요성이 요구된다. 즉, 본 논문은 교토의정서 제17조에 근거하여 시행되는 배출권 거래제도의 국내 시행과 추후 국가 간 배출권 거래제도의 도입에 대하여 제도적, 법적 차원에서 연구하는 것을 목적으로 한다. 2장에서는 배출권 거래제의 시행 배경인 기후변화협약의 발효 배경과 의미, 주요 내용을 살펴보고, 나아가 동 협약의 부속 이행서인 교토의정서에 의한 배출권 거래제의 개념과 형태, 그리고 배출권의 개념과 종류에 대하여 알아보며 배출권 거래제의 전반적 내용에 대하여 알아본다. 배출총량 제한 및 거래제도(cap-and-trade system)와 배출량 기준설정 및 인증제(baseline-and-credits system), 두 가지 중에서 국내에서는 배출총량 제한 및 거래제도를 채택하였다. 본래 법체계 내에서는 배출권의 개념에 대해서는 규정하고 있지 않았으나 현재는 “일정기간 동안 온실가스 혹은 이산화탄소 등가물 1톤을 배출할 수 있는 권한”로 의견수렴이 이루어져 있으며 외국과의 큰 차이도 없다고 볼 수 있다. 3장에서는 교토의정서 제17조에 근거하여 시행되는 배출권 거래제도가 국내에서 효과적으로 시행되기 위한 방안에 대하여 살펴본다. 의무 감축국이 아님에도 불구하고, 지난 시간 동안 고도성장을 이룩하며 온실가스 배출량이 증가하면서 우리나라도 기후변화에 대응하기 시작하였고, 이를 통하여 국내에서도 효과적 대응을 위하여 배출권 거래제를 시행할 예정인 것이다. 국내에서의 배출권 거래제에 관한 법적 논점에서는 배출권 거래제 시행의 법적 근거로써 저탄소 녹색성장 기본법과 동법 제46조에 근거하여 제정된 온실가스 할당 및 거래에 관한 법률, 국지적 영역에서의 배출권 거래제의 시행을 다뤄온 수도권 대기환경개선에 관한 특별법을 살펴본다. 배출권의 법적 성격으로는 헌법상의 권리로 보는 견해와 민법상의 권리로 보는 견해를 나누어 서술한다. 두 견해가 서로 상충되거나 양립할 수 없는 견해로 볼 수 없기 때문에 배출권이라는 권리가 헌법과 민법 모두에 해당되는 권리가 될 수도 있을 것이다. 배출권의 국내 시행에서 가장 큰 쟁점이 되고 있는 부분은 배출권이 금융투자상품에 해당될 수 있는지 여부이다. 배출권이 금융투자상품에 해당되는지와 함께 증권에 포함되는지 파생상품 또는 파생결합증권의 기초자산에 포함되는지를 알아보고, 배출권과 관련한 금융상품의 개발과 도입에 대한 향후 전망에 대하여 서술하고자 한다. 이를 토대로 4장에서는 국내 배출권 거래제도의 효과적 시행 방안으로 배출권을 제도 참가자에게 할당함에 있어서 유상으로 할 것인지 무상으로 할 것인지를 알아보고, 제도의 효과적 시행을 위한 배출량의 산정・보고・검증에 대한 MRV 체계의 정립에 대하여 살펴본다. 3장과 4장에서는 배출권 거래제의 국내 시행에 있어서의 법적 논점과 시행 방안을 알아보았는데 본래 교토의정서에서 규정하고 있는 배출권 거래제는 국가 간에 배출권을 거래할 수 있는 제도를 의미한다는 점과 현재 일본 국내에서 거래제를 시행하고 있으며 EU가 중국의 거래제 시범사업을 지원하고 있다는 사실을 토대로 향후 우리나라가 아시아권 국가들과의 국제 배출권 거래제 도입에 관한 제도적 장치를 5장에서 서술한다. 배출권 거래제의 표본을 보여주고 있는 EU-ETS에 대하여 알아본 뒤, 일본에서 시행하고 있는 거래제의 형태와 특징에 대하여 살펴본다. 국제 배출권 거래제도의 기본 구도로써 원칙, 구성요소, 거래 참가자와 국내와 국제 제도 간의 연계성을 바탕으로 거래 참가자의 의무 이행과 불이행국에 대한 적절한 조치를 살펴본다. 또한 배출권 거래제의 시행이 타 국제 협약과 충돌이 있을 수 있다는 우려를 WTO/CTE의 의제 1, 의제 5와의 관계를 통하여 해결 가능성을 알아보고자 한다. 마지막으로는 국제적 거래 영역에서 발생할 수 있는 분쟁을 어떤 방법으로 해결할 수 있는지에 대하여 먼저 교토의정서에 의한 해결방안과 국제물품매매계약에 관한 국제연합협약(CISG)을 통한 해결 가능성을 살펴본 뒤, 궁극적으로 국제 배출권 거래제의 분쟁발생에서 그 해결을 위한 방안으로써 국제사법의 적용을 검토한다. 거래제 관련 분쟁이 국내에서 발생했을 때 국내 법원은 재판관할권을 가질 수 있으며 준거법 지정에 있어서 국제사법 제25조 내지 26조에 의하여 당사자 간의 유효한 합의가 있었는지 없었는지를 구분하여 법정지의 국제사법을 적용할 수 있을 것이다.;The world temperature rises about 0.6 degrees compared with 100 years ago by human destruction. It was caused by 6 greenhouse gas, which are CO2, CH4, N20, HFCs, PFCs, CH4, having a decisive effect on global warming. To cope with this environmental changes, world arrived at the international agreement and entered into the United Nations Framework Convention on Climate Change in 1992. This convention established external norms of action and cooperation for preventing climate changes. But, it didn't enjoin a compulsory duty on parties of the convention. For definitizing parties' duty and effective implementation of UNFCCC, the 1st COP adopted the Kyoto protocol, which has a new means called flexibility mechanism, containing Clean Development Mechanism, Joint Implementation, Emission Trading System. Emission Trading System is a system that a nation called Annex B, who has a reduction obligation of greenhouse gas, if exceed their amount of reduction obligation, they can deal with another Annex B country, who doesn't achieve amount of reduction obligation. It helps to minimize a reduction cost by making a parties of Annex B nations to trade their allowance cheaply. Korea signed the convention at the United Nations Conference on Environment and Development in 1992 and joined the convention by depositing an instrument of ratification. Korea was categorized a Non-Annex Ⅰ, so was not obliged to reduce greenhouse gas. But, Korea have been growing highly and amount of emission is ranked in the top 10 in the world. To respond this changes and prevent worse case, a low-carbon green growth law was established. Under Article 46 of the law, law of an allowance's allocation and transaction, which have taken effect and emission trading system will be implemented in 2015. In chapter 2, UNFCCC and the Kyoto protocol which provide a background for ETS are researched. In addition to this, concept and types of ETS and definition of an allowance are described in comparison with foreign country. Chapter 3 is about a legal points of ETS in Korea and a low-carbon growth law, law of an allowance's allocation and transaction, a special law for improving atmospheric background in capital area, as a legal basis of ETS are researched. Also, a legal characteristics of an allowance can be classed as right under the Constitution and the Civil law. This two views are compatible, so allowance is assorted into the right of freedom or property right under the Constitution and a real right or a bond under the Civil law. Nowadays, financial companies have developed financial investment product related an allowance and derivative product is in the spotlight in a market. In this situation, it need to be defined whether an allowance belongs to a financial investment product or not, in addition, whether an allowance is affiliated with a valuable instrument papers or underlying derivative product. Theories of a majority classify an allowance as s financial investment product and underlying asset of derivative product, or derivative linked securities. Chapter 4 is about effective implementation of ETS in Korea. First, a field and range of system, which are decided clearly and reliable MRV system, help to make a stability and dependability. Next, means of an allowance's allocation are a fundamental variable in ETS system and influence financial interest of main agents of economic activity. An allowance's allocation is classed as paid-in capital allocation and free of cost allocation. A paid-in capital allocation contains reduction amount's auction and emission amount's auction, which contribute to taxation system of nations efficiency. On the other hand, a free of cost allocation include grandfathering, benchmarking, updating. Among this types, benchmarking can be designed variously depending on allocation standard and selection means of criterion. It is appropriate to adopt a free of cost allocation, especially benchmarking, in the initial stage, reflecting energy efficiency, fuel replacement, and greenhouse gas's handling technology, and increase a proportion of a paid-in capital allocation in compliance with ETS system's settlement. Lastly, in Chapter 5, an institutional systems for introducing international ETS are described. ETS of EU which supples a model for ETS and Japan which have implemented ETS of cap-and-trade system from 2010, will feed into international ETS. As compositions of an international ETS, there are fundamental principle, ingredients, party who includes government of Annex B nation, legal entity, and association with internal and external system about MRV. In addition an institutional system should make parties to fulfill their obligation and if they don't discharge their duty, an appropriate action will be taken, for examples, issuer liability, buyer liability, buyer beware, and conservative or escrow approaches. Also, Chapter 5 deals with link between ETS under UNFCCC and WTO. If allowance classed as a commodity, trading action to ETS will be subject to discussion related to agenda 1, and If there is dispute between a member state of MEAs and non-member MEAs nation, that parties keep to which dispute resolution's procedures, constitutes a problem related to agenda 5. Measures for resolving dispute while implementing an international ETS are by the Kyoto protocol, United Nations Convention on Contracts for the International Sales of Goods, and Private International Law. Among three measures, PIL will be applied in dispute situation, because an international ETS is special system, so it is difficult to resolve a dispute by the Kyoto protocol, the Marrakesh Accords, and CISG. An international ETS has a foreign element and if a party's nation is relate to ETS practically, a nation can have an international jurisdiction. Also, if there is a valid agreement about a proper law, PIL of the forum will be applied to dispute, PIL Article 25 in Korea. But, when parties don't agree with a proper law, nation's PIL which have an intimate relation will be applied, according to objective connecting factor by Article 26. To make a decision of proper law a breeze, there is presumption rule. If party should do characteristic performance, for example, PIL of nation which transfer to another country and is affiliated to party's office will be assigned.
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