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초등 영어교육의 효과적인 혼합학습(Blended learning)에 관한 사례 연구

Title
초등 영어교육의 효과적인 혼합학습(Blended learning)에 관한 사례 연구
Authors
채은주
Issue Date
2004
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
김진수
Abstract
초등학교 영어 교육의 목표는 영어에 흥미와 자신감을 갖고 기초적인 의사소통을 할 수 있는 능력을 기르는데 있다. 그리고, 이 시기 아동들은 발달 과정의 특성상 구체적 사물을 통한 지적 사고 활동은 가능하지만 추상적 사고능력이 부족하기 때문에 학습 내용을 구체적으로 제시해 주어야 한다. 그래픽, 소리, 애니메이션 등을 사용한 멀티미디어 학습 자료의 제시는 언어 학습의 효과를 높여 주게 되고, 특히 영어를 처음 접하는 학생들에게 흥미와 관심을 유발하여 영어에 대한 자신감을 심어줄 수 있다. 이러한 멀티미디어가 저장되고 구현되는데 최적의 환경을 갖춘 것이 바로 네트워크 기반인 인터넷이다. 90년대 말 인터넷의 빠른 확산으로 멀티미디어를 활용한 온라인 영어 교육이 학교 교육뿐만 아니라 사교육 시장에도 급속도로 퍼지게 되었다. 그러나, 최근 들어 많은 사람들의 기대와는 달리 온라인 교육의 한계가 드러나면서 그 효과성에 대해서도 의문을 제기하고 있다. 이에 대한 대안으로 새롭게 제시되고 있는 교육방법이 온라인과 오프라인을 혼합한 '블렌디드 러닝(Blended Learning)'이다. 블렌디드 러닝은 학습자들의 학습경험을 극대화하기 위하여 두 가지 이상의 다양한 학습방법과 전달기제를 결합하여 학습 환경을 최적화 하려는 설계전략이라 할 수 있다. 본 연구에서는 초등 영어교육에서 온·오프라인 혼합 형태의 블렌디드 러닝이 실제 어떻게 적용이 되고 있으며, 블렌디드 러닝 구축 시 핵심적으로 고려해야 할 사항은 무엇인지를 알아보고자 Y사의 베플리 프로젝트를 대상으로 사례를 분석해 보았으며 질적, 양적 방법을 통해 사용자들의 반응을 조사하였다. 연구를 실시한 결과 온·오프라인 혼합형태인 베플리에 대한 사용자들의 반응은 다음과 같았다. 학생들은 오프라인 교재에 비해 멀티미디어 온라인 콘텐츠를 더 흥미롭게 생각하고 있었다. 그러나, 컴퓨터 학습 환경문제, 오프라인 학습에 대한 이중적인 부담감 등으로 학습이 밀린다거나 음성 인식 기능으로 인해 발생된 기술적인 문제점들 때문에 학습이 제대로 이루어지지 못하는 경우가 불만의 요인으로 나타났다. 학부모들도 대체적으로 온라인 학습에 대해서는 긍정적인 생각을 가지고 있었지만, 현재오프라인 교재 학습의 수행 여부를 판단하는 시스템에 대해 대부분 확신하지 못하는 것으로 나타났다. 그리고, 학생과 학부모 모두 온라인 학습은 영어에 흥미를 느끼게 해주는 정도의 부가적인 서비스 개념으로 보는 인식이 더 강한 것으로 나타났다. 관리교사들의 베플리에 대한 반응도 전체적인 면에서는 긍정적이었다. 그러나, 관리의 방안이 혼합학습 이전과 비교할 때 크게 달라진 점이 없기 때문에, 매체의 혼합으로 인한 교사의 부담감이 더 크게 느껴지는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 효과적인 혼합학습이 되기 위한 핵심적인 고려사항을 다음과 같이 나눠 볼 수 있다. 첫째, 통합적 학습체제에 대한 인식의 전환이 필요하다. 새로운 매체가 도입되었을 때 이를 별개의 시스템 또는 보조적 역할로 인식하기 보다는 전체 학습 프로세스에서 담당하는 하나의 역할로 받아 들일 수 있도록 해야 할 것이다. 이러한 문제가 해결되지 않을 경우 학습자의 학습 동기를 유발할 수 없으며, 블렌디드 러닝의 효과 또한 감소하게 될 것이다. 이를 위해 블렌디드 러닝이 단순히 어떤 매체를 조합하는 것이 아니라 각각의 매체가 유기적으로 어떤 관계를 갖고 이러한 관계를 통해 학습자가 얻은 지식이 어떻게 활용될 수 있는가에 대한 연구가 지속적으로 수행되어야 할 것이다. 둘째, 교육적 효과에 대한 면밀한 검토가 이루어지고 기술이 이것을 어떻게 뒷받침 할 수 있는가의 관점에서 블렌디드 러닝이 기획되고 개발되어야 한다. 새로운 기술을 무턱대고 적용하는 것이 우선시 되어서는 안 된다. 교육적인 효과에 대한 검토가 이루어진 뒤에 기술의 적용 범위를 결정해야 하는데, 그렇지 못할 경우에는 우리가 알지 못하는 문제점들이 발생하게 될 것이고, 이에 대한 유지 보수에 많은 시간과 비용을 지불하게 될 것이다. 셋째, 어떠한 학습이 어떤 매체에 적합하며 가장 효과적일지에 대한 방향으로의 블렌디드 러닝이 기획되고 개발되어야 한다. 오프라인 학습에서 배운 내용을 모두 온라인에서 구현하고 학습하는 것이 아니라, 내용 전문가들의 면밀한 콘텐츠에 대한 분석이 이루어진 후에 교육공학을 접목시켜 혼합학습의 효과가 극대화 될 수 있도록 해야 할 것이다. 넷째, 블렌디드 티칭(teaching)이 아닌 블렌디드 러닝이 될 수 있도록 온·오프라인 학습에 맞는 적절한 관리 방안 시스템과 이에 대한 교육이 필요하다. ;The object of English education of elementary school is to have the students get basic communication ability with interest and confidence for English. It is necessary to present concrete contents of the education since the children can lead mental activity with concrete object while they don’t have abstract thinking ability. Presenting education contents with graphic, sound and animation improves the effect of language study. Especially, for the students who start learning English, it helps them to have interest so that they could have confidence in English. It is internet based upon network that has the most proper environment for storing and embodying such multimedia. During late 90s, rapid distribution of internet led online English education using multimedia to widely spread not only in school education, but also in private education market. However, recently the online education revealed its limitation, which was not expected, and its effectiveness is said to be doubtful. Thus it is blended learning that newly appears as its alternative measure, which combines online and offline education. Blended learning blends more than two ways of various educations and media for the purpose of optimizing learning experience of the students so that it would strategically maximize education environment. This study analyzes examples from BEFLY Project of Y Company so that it would understand how blended learning is actually applied in elementary school English and what we should essentially consider when building blended learning. It also looks into users’ respond by quality and quantity ways. As a result of the research, users’ reactions of BEFLY, which mixes on and offline, are as the followings. The students have more interest in multimedia online contents than offline textbooks. However, displeasing factors includes learning retardation by computer learning environment problem and double burden with offline learning and unsatisfactory learning by technical problems such of voice recognition function. Parents generally have positive point of view for online learning while they mostly aren’t sure the evaluation system for offline textbook learning. Both parents and students rather regard online education as additional service that helps to have interest in English. Managing teachers show generally positive respond for BEFLY. However, managing is not hugely different from what it used to be, before mixed education, so that they feel like having more burdens by blended media. Conclusively, what we should essentially consider for effective blended learning is as the followings. First, we need to understanding the integrated education system. It is necessary to accept new media as a whole role in overall learning process, rather than separated system or supporting role. Otherwise, we may not get the students to have learning motivation and blended learning to have decreased effect. Thus it is imperative to continue steady research for how each media is organically related and how knowledge that learners got could be applied through such relation, rather than to just blend certain media. Second, it needs to plan and develop blended learning in terms of how technology would support the effect of education after close examination. It is not advisable to apply new technology first unreasonably. After careful research on educational effect, we should decide the scope of technical application. Otherwise, problems we don’t expect would occur, for which we may spend time and money for maintenance and repairing. Third, blended learning should be planned and developed while considering which way of education is the most proper and effective for which media. It is necessary to link it to educational technology, not just to embody what the students learn through offline on online, after specialists’ careful analysis for the contents so that the effect of blended learning would be maximized. Forth, we need proper managing system for on and offline learning and training for it so that it would be blended learning, not blended teaching.
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