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TV광고의 영상유형에 따른 음악적 특징과 스타일 분석

Title
TV광고의 영상유형에 따른 음악적 특징과 스타일 분석
Other Titles
Analyzing the characteristics and styles of the particular music in TV advertisement images : Focused on analyzing TV advertisement in 2003
Authors
박은정
Issue Date
2004
Department/Major
실용음악대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 실용음악대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
멀티미디어 시대의 도래와 함께 광고에 있어서 TV 광고의 비중은 점점 더 커지고 있다. 이는 TV가 시각과 청각을 모두 이용하는 매체로 시청자를 화면 앞으로 끌어당겨 감정이입을 시키며 메시지를 전달하는데 효과적이기 때문이다. 이런 이유로 TV 광고에 쓰이는 영상과 음악은 제품의 내용을 효과적으로 전달하여 구매력을 높이는 기능뿐 아니라 동시에 한 시대의 문화적 흐름을 반영하고 더 나아가 그 흐름을 주도하는 역할까지도 담당함을 볼 수 있다. 본 논문은 현재 TV에 방송되고 있는 광고물을 통해 실제로 광고 영상과 음악이 어떻게 사용되고 있는지 살펴보고 광고 영상에 따른 음악의 특징들을 정리함을 통해서 효과적인 광고 음악 제작을 돕기 위한 함의를 도출하고자 한다. 광고 영상에 따른 음악의 쓰임에 대한 본 연구에 분류 방법과 기준은 다음과 같다. 2003년 1월부터 6월까지 TV에 방영된 광고들 중 표집일 당시 광고자료 싸이트에 올라온 광고 156개를 '영상분석도구'와 '음악분석도구'에 의해 각각 분석하였고 분석한 자료들을 통해 영상과 음악의 상관관계를 살펴보았다. 연구 결과, 광고를 영상기법에 따라 크게 10가지로 기본 형식으로 구분 지을 수 있었고, 각 형식에 따른 표현기법들을 정리해 보았다. 이 표현기법 안에 포함되어 있는 광고 영상의 요소인 명암, 칼라, 화면의 속도, 지리적 위치, 모델의 성, 연령에 따라 음악 요소인 음악종류, 장르 및 사용악기, 리듬 및 가락, 멘트, 로고, 음향효과의 특징들이 모두 다르게 나옴을 살펴볼 수 있었다. 특히 영상의 명암과 칼라는 음악의 장르 및 사용악기와 상호 효과를 높이는 작용을 하고 있음을 찾아낼 수 있었고 그 외의 요소들도 서로 복합적인 작용에 의해 영향을 주고받음을 살필 수 있었다. 하지만 영상에 따른 음악의 사용에 있어서 대체적인 경향과 흐름을 발견할 뿐 각 요소에 대한 일관적인 법칙을 정할 수는 없었는데 그 이유는 각 요소들이 매우 다양하고 복합적인 조합으로 광고 안에서 영향을 미치고 있기 때문이다. 앞으로 본 연구를 바탕으로 좀더 체계화된 영상 요소에 따른 음악적 요소의 상관관계 및 특징들을 밝혀서 겉잡을 수 없이 빠른 속도로 발전하고 있는 TV 광고 영상에 대한 효과적인 음악제작을 도모하는 것에 큰 진보가 있게 되길 기대한다. ;With the advent of multi-media era, the importance of TV advertisement is increasing in the advertisement field. TV is a very effective instrument to deliver messages because it attracts viewers to the TV screen and possibly causes an empathy effect by affecting both visual and auditory sense. Thus images music used in the TV advertisement raise the purchase of goods by delivering the contents of goods effectively. Moreover TV advertisement not only reflects cultural trends of contemporary world, but also leads them by creating a new one. This dissertation firstly researches how images and music are actually utilized in the TV advertisement released in the current TV broadcasting. Based this research, it secondly analyzes the characteristics of particular music used in accordance with each image. Finally it induces several implications which are useful to produce effective advertisement music. Analytical methods and standards adopted in this research are as follows. The first sampling was focused on the advertisements which were released in TV broadcasting from January 2003 to June 2003. Out of these sampled advertisements, this research selected 156 samples posted in advertisement material web-sites on the very day of research again. These 156 samples were analyzed by both 'image analysis instrument' and 'music analysis instrument'. On the basis of these analyses, this research examined correlation between image and music. The result shows that advertisement can be classified as 10 basic types according to each image technique. Each basic type is discriminated by light and shade, color, speed of screen, geographical position, sex and age of model. Again, the result shows that these image-related factors differentiate musical factors such as genre, musical instruments, rhythm, key, comment, logo, and sound effects. Especially, it was observed that color, light and shade of image have synergistic effect with musical instrument and genre. In addition, other factors mutually affect each other by complicated interactions. However, the achievements of this research were limited only to find general tendency in the use of music related to image. The research failed to determine consistent rule on the correlation of each factor because each factor influences each other in the advertisement by making various and complicated mixture of affection. This dissertation is just a first step to more specified future researches on the correlation between image and music in the advertisement. Thus, I finish this dissertation with expectation that future researches will bring great progresses in producing effective advertisements by ideal mixture of image and music.
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