View : 667 Download: 0

사랑을 주제로한 도자조형연구

Title
사랑을 주제로한 도자조형연구
Authors
손세원
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
인간의 삶에서 가장 중요한 사랑은 예술의 소재로써 끊임없이 이용되어지고 있다. 사랑의 무한한 감정을 표현하기 위해서는 단순한 재현이 아닌 감정과 의미에 관한 직관을 부여하는 시각적 재창조를 필요로 한다. 정신과 조형사이의 다리 역할을 하는 매개로서 형태심리학, 게슈탈트 심리학이 쓰여 지는데, 이는 우리가 어떠한 시각적 대상을 보고 그것을 어떻게 지각하는가에 대한 부분을 좀 더 논리적으로 말할 수 있는 배경지식이 되어주어 조형을 창작하는데 있어 효율성을 증폭시킬 수 있다. 본 연구에서는 남녀의 사랑을 표현하는데 있어서 Gestalt 이론을 활용하여 단순히 눈으로 보는 것만이 아닌 단순화한 형태에 대한 연상과 추리를 동반하고, 해체와 결합의 능동적 참여를 부여하는 흥미로우면서 시각적으로 즐거움을 주는 도자 조형작품제작에 본 연구의 목적을 두었다. 연구내용으로는 조형 작업에 있어서 표현의 대상에 대한 일반적인 미학적 측면과 작가의 표현 대상으로서 남녀의 사랑을 표현한 조형작품을 살펴보았다. 그리고 사람이 시각적 대상을 지각하는 형태로서 이미지를 부분적으로 지각하는 것이 아니라, 그전에 통일된 전체로서 지각한다는 것을 기본원리로 하고 있는 게슈탈트 이론을 고찰함으로서, 서로 다른 것의 밀착이나 결합된 이미지를 무리 지어진 하나의 덩어리로 단순화하고 생각하는 인간의 심리학적 속성이 있음을 살펴보았다. 이러한 형태심리를 이용한 작품 사례를 제시하고 연구하여 본 연구 작품 제작에 참고하였다. 작품의 조형과정에서는 남녀의 사랑에서 오는 다양한 감정을 분리와 결합의 조형 방법을 적용하였고, 게슈탈트 이론을 활용하여 단순화 시킨 의미와 형태로 표현하고, 형태가 지각되는 모습이 두 가지 이상의 지각현상이 일어날 수 있도록 시도 하였다. 이를 통해 시각적 흥미를 유도하고 결합과 해체라는 능동적인 행위를 부여하였다. 제작방법은 정밀한 선의 표현과 완전한 결합 형태를 제작하며 반복제작이 가능한, 석고틀을 사용한 이장주입 성형방법을 사용하였고, 성형과 소성시 변형을 최대한으로 방지하고 소성 시 균열이 적은 석기질 점토를 사용하여 코일링, 모델링, 판 성형 기법을 작품에 맞도록 다양하게 사용하였다. 태토는 석고틀의 이장주입 성형에 백색도가 뛰어난 백자토를 사용하였고, 석기질 점토를 사용한 작품에는 여러 색화장토와 하회용 안료로 표면에 그림을 그렸다. 유약은 태토와 조형의도에 부합하는 투명유와 색유를 사용하여 , 붓으로 바르거나, 담금법, 스프레이건을 사용한 분무법으로 시유하였다. 1차 소성은 0.14㎥ 전기가마에서 마침온도를 900℃ 로 하여 8시간동안 소성하였고, 2차 소성은 <작품 5>를 제외한 모든 작품을 0.14㎥ 전기가마에서 최고온도 1250℃ 까지 11시간 동안 산화염 소성하였다. 본 연구를 통해 사랑이라는 주제는 여전히 무궁무진한 감정을 표현할 수 있는 주제이며, 감정이입을 통해 감흥을 전하며, 결합의 이미지를 조형방법에 옮기는 데에 있어서 게슈탈트 이론을 적용시켜, 시각적 즐거움과 표현하고자 하는 이야기가 효율적으로 전달되도록 노력하였다. 즉, 관람자에게 시각적 호기심과 흥미를 일으키고, 이를 통하여 상상하고 추리해가는 과정을 부여함으로써 관람자의 적극적 참여를 발생시켰다. 그리고 조형과정에서 형태심리학을 활용함으로서 작품의 형태구성을 할 때, 최종적으로 시각효과를 결정하고 평가할 수 있었다. 또한, 인간의 기본적인 반응중의 하나인 시지각 활동에 대한 연구를 통하여, 앞으로의 창작 활동에 있어서, 관람자의 시지각에서 일어나는 형태심리의 상호작용을 효과적으로 활용할 수 있는 계기를 마련하고자 한다. ;Love, one of most important parts of human being's life has been using the main theme of various area of art constantly. We need emotion and visual re-creation that endow perception about meaning that is not simple re-appearance but even expression of innumerable emotion of love. If a visual object can be expressed in a more logical way when it is seen and perceived, the efficiency can be enhanced in creating artistic forms. The GESTALT theory, so-called "Gestalt psychology", can be used as an intermediary role in relations between sentiment and forms. The basic principle set by Gestalt is that a human being does not perceive a visual object in parts, but entirely as a unified object. According to the theory, person sees or perceives a mixture of different images simply as a whole. It benefits the basic attributes of our brain that can adjust and accumulate varied information in the way that viewers want. The purpose of this study is to examine ceramic modeling work that gives visually pleasure. It is interesting to accompany association and idea about a simplified form that is complicated to be seen with eyes. It takes advantage of Gestalt theory to represent man and woman's love and gives active participation of decomposition and union. This thesis examines the side and modeling work that express man and woman's love as the artist's expression. The target of expression is additionally to show the esthetic side of modeling work. According to Gestalt, experience and learning take a great role in human's perception of a form. Close adhesion or the psychological attribute of human that simplifies to group one lump was observed. Furthermore combined images were created by several attempts. If an object is made concisely in artistic way by selection and decorating process, the missing part can be complemented by human experience. By removing unnecessary parts and emphasizing the main parts, the harmony and the order for the artistic object will be maintained by achieving more efficiency to express various sentiment of love. The slip casting, which is suitable for repeat production, could be the best way to present the delicate line and smooth surface of the work. Also, slap building was fit for figurative part. It was used the "Super-white clay" and clear glaze or no glaze for most pieces. At the same time, it was conducted the coiling technique and slab building technique for stone ware works. Besides, colorful under glaze color were used for some work by various glazing technique such as atomizing, dipping, spraying and brushing. The biscuit firing was fired up to 900℃ for 9 hours in 0.14㎥ electronic kiln. For the glazing firing, it was taken the oxidation fire method up to 1250℃ for 11 hours in same kiln except work No.5. Love, the subject of this study, can present lots of emotion, which is still infinite, conveys fun through empathy and moves images of union to modeling method. Additionally it gives visual pleasure and transmission of talking that shall efficiently present, applying the Gestalt theory. The estimation and decision of the visual effect that possible reach the viewers through the produced forms. That could generate active participation of spectator by giving process that picks up, imagination through this, reasons of visual curiosity, interest to spectator as well as the decision and evaluation of the final sight effect in form and composition of work by utilizing configuration in manufacture process. Also, visual perception activity that is one of basic reactions of human would handle the work process as far as the interaction that occurs the final visual perception of spectator effectively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE